چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 107599

 سلامت نیوز : به عقیده یک فوق تخصص ستون فقرات آتروز به شغل بستگی نزدیکی دارد به طوری که در مشاغل مختلف نواحی مختلف بدن دچار این بیماری می شود.

دکتر قاسم اسحاقی در گفتگو با سلامانه، معتقد است:«آرتروز می تواند یا یک ناحیه را دچار کند و یا چند ناحیه. هر چه آرتروز یک ناحیه را درگیر کند، درمانش نیز آسانتر خواهد بود. مشکل ترین بیماران کسانی هستند که استئوآرتریت یا آرتروز عمومی دارند. به طوری که گردن، کمر، زانو، انگشتان دست و ... همگی درگیر شده اند. »

وی می افزاید:« روماتیسم هم یک نوع استئوآرتریت است ولی تفاوتش با آرتروز این است که در آرتروز علامت سیستمیک مثل تب و خشکی صبحگاهی وجود ندارد علاوه بر این که درد بیمار در مراحل اولیه مکانیکی است و نه التهابی. یعنی بیمار در اثر حرکت دچار درد می شود. ولی با پیشرفته شدن آتروز، مایع داخل مفصلی زیاد و درد، مخلوط خواهد شد. یعنی بیمار با بیدار شدن صبحگاهی خشکی گردن دارد و در اثر حرکت نیز این درد ازدیاد می یابد.»

به گفته این فوق تخصص جراحی ستون فقرات در واقع این بیماران از نظر عمومی سالمند و فقط درد دارند. اولین علامت بیماران به هر حال درد است بخصوص در گردن و سر. تشخیص آرتروز بر مبنای رد کردن بیماری های دیگر صورت می گیرد.

وی با اشاره به این که علت درخواست ام آر آی برای این بیماران رد بیماری های دیگر است، می گوید:« آتروز را باید از بیماری های دیگر تشخیص افتراقی داد. در گذشته هر استخوانی دچار زائده بود، تشخیص آتروز می گذاشتند ولی امروزه اگر این زائده به سمت جلو باشد، آتروز مطرح است و اگر به سمت عقب و داخل کانال نخاعی باشد، درگیری دیسک گردن مطرح می شود.»

دکتر اسحاقی خاطرنشان می کند:«با پیدایش ام آر آی بیماری تنگی کانال نخاعی نیز تشخیص داده شد. فرق این بیماری با آرتروز این است که سوراخ های عصبی کانال نخاعی رو به تنگی می رود و فرد دچار درد اندام ها می شود. در حالی که در آرتروز علائم عصبی مطرح نیست و فرد دچار درد عصب و یا خواب رفتگی در ناحیه دست و یا پا نمی شود. درد تا شانه و یا تا استخوان پشت کتف می شود. یعنی از شانه پایین تر نمی رود و با حرکت تشدید می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha