پژوهشگران ایسلندی کشف کردند بعضی از ژنهایی که رنگ پوست، تعداد و موقعیت خالها و همچنین رنگ مو و چشم را تعیین می کنند می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان موسسه "deCODE Genetics" ایسلند دریافتند بعضی از ژنهایی که مسئول تعیین رنگ پوست، مو و چشم و نوع و حالت خالها هستند می توانند در میزان خطر ابتلا به سرطان پوست مشارکت داشته باشند اما این خطر تنها از حساسیت پوستهای روشن به آفتاب ناشی نمی شود.

این دانشمندان که نتایج بررسیهای خود را در مجله Nature Genetics منتشر کرده اند جهشهای نزدیک به ژنهای مسئول رنگ آمیزی پوست را شناسایی کردند و ارتباط این جهشها را با هجوم تومورهای پوست مورد ارزیابی قرار دادند. در این بررسی کشف شد که این جهشها با بروز سرطانهای پوست از نوع ملانوما و سرطان سلولهای بافت داخلی پوست ارتباط دارند.

طبیعی است که افراد با رنگ روشن به آفتاب حساس تر هستند و راحتتر می سوزند بنابراین خطر تخریب DNA سلولهای پوست و در نتیجه ابتلا به سرطان آنها را بیشتر تهدید می کند اما این دانشمندان کشف کردند ژنهایی که پوست را رنگ می کنند حتی در توسعه تومورهایی که جدای از حساسیت به آفتاب و روشنی پوست هستند نیز مشارکت دارند.

این مختصصان DNA بیش از 8 هزار و 500 فرد دانمارکی و ایسلندی را مورد بررسی قرار دادند که شامل جهشهای مرتبط با پوست در ژن ASIP واقع در کروموزم 20 و ژن TYR روی کروموزم 11 بودند. این ژنها نقش مهمی در رنگ پوست و چشم دارند.

سپس با بررسی حدود 45 هزار داوطلب از ملیتهای مختلف اروپایی در دو گروه سالم و بیمار مبتلا به تومورهای پوست کشف کردند که این جهشها خطر سرطان پوست را افزایش می دهند.

برای مثال جهشهای ژن ASIP خطر ملانوما را 45 درصد و سرطان سلولهای بافت داخلی پوست را 33 درصد افزایش می دهد.
همچنین هر کپی از ژن جهش یافته TYR خطر این دو سرطان را به ترتیب 20 و 14 درصد افزایش می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha