چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 107600

سلامت نیوز : برای درمان نفخ، جز توصیه‌های تغذیه‌ای، برخی توصیه‌های دارویی هم وجود دارد.

دکتر حسن رجبعلی‌نیا، ‌فوق‌تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی درباره این توصیه‌های دارویی به سلامانه می‌گوید: «افرادی که مبتلا به نفخ‌های مکرر می‌شوند، باید برای بررسی علت این مشکل و پیدا کردن راه درمانی مناسب، حتما به پزشک مراجعه بکنند. با این حال، چنین افرادی می‌توانند در صورت عدم دسترسی به پزشک و تا زمان مراجعه به مراکز درمانی از داروهای کاهنده نفخ، کمک بگیرند.»

چه داروهایی؟ «استفاده از ترکیبات زغال فعال مانند سایمتیکون و دایمتیکون می‌تواند در فرو نشاندن علایم نفخ گوارشی، بسیار موثر باشد.»

وی تاکید می‌کند که اگر مشکل نفخ افراد به مشکلات مربوط به معده آنها برگردد، استفاده از داروهای ضد اسید معده می‌تواند موثرتر باشد. «گاهی عفونت‌های میکروبی داخل معده و روده هم می‌توانند باعث ایجاد نفخ بشوند. از این رو، استفاده از برخی ترکیبات آنتی‌بیوتیکی مانند میترونیدازول هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. در مواردی هم مشکلات مربوط به حرکات دستگاه گوارش، ابتلا به نفخ را به دنبال دارند. در چنین مواردی،‌ استفاده از داروهایی که بتوانند حرکات دستگاه گوارش را تنظیم کنند، به کمک درمان نفخ، خواهند آمد.»

دکتر رجبعلی‌نیا یادآور می‌شود که چون بسیاری از مردم عادی نمی‌توانند علت اصلی نفخ خود را تشخیص بدهند و درمان دارویی مناسبی را پیش بگیرند، بنابراین ما توصیه و تاکید به مراجعه به پزشک برای درمان این مشکل به ظاهر ساده، داریم. «افراد بالای 50 سال که از نفخ رنج می‌برند یا آنهایی که نفخ همراه با کاهش وزن یا تغییر چشمگیر الگوی اجابت مزاج دارند، به‌هیچ عنوان نباید اقدام به درمان خودسرانه دارویی یا تغذیه‌ای نفخ خود بکنند و با مراجعه به پزشک و انجام احتمال کولونوسکوپی یا آندوسکوپی، به فکر درمان اصولی مشکل خود باشند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha