رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 10987 بیمار مبتلا به سل خبر داد و با اعلام اینکه:« 12 درصد از افرادی که شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته اند مهاجرین هستند» از ورود دستگاه جدید تشخیص سل به کشور با وجود تحریم ها خبر داد.

تشخیص سل در کمتر از دو ساعت/مدرن ترین تجهیزات را برای تشخیص سل فراهم کردیم

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 10987 بیمار مبتلا به سل خبر داد و با اعلام اینکه:« 12 درصد از افرادی که شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته اند مهاجرین هستند» از ورود دستگاه جدید تشخیص سل به کشور با وجود تحریم ها خبر داد.


دکتر محمد مهدی گویا در نشست خبری هفته سلامت با موضوع خودمراقبتی، گفت:«اکنون در مرحله جدیدی از مبارزه با سل در سطح جهان قرار داریم. لازم است کمک های بیشتری از سوی رسانه ها برای آموزش خودمراقبتی در مورد این بیماری صورت گیرد».


وی از شناسایی 10987 بیمار مبتلا به سل خبر داد و گفت:« 12 درصد از افرادی که شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته اند مهاجرین هستند».
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شعار حذف سل تا سال 2050، گفت:« با توجه به این شعار باید به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت فقط یک نفر مبتلا به سل باشد».


وی گفت:« احتمال ابتلا به سل در برخی از مبتلایان به بیماری های غیرواگیر بیشتر از افراد عادی است. به عنوان مثال سل در دیابتی ها 4 برابر و در سیگاری ها 2 برابر بیشتر از افراد عادی است».


دکتر گویا با بیان اینکه توجه به بیماری سل بعد از انقلاب اسلامی اهمیت بیشتری پیدا کرد؛ گفت:«پیش از انقلاب به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت کشور 140 مورد ابتلا به سل داشتیم و اکنون تعداد مبتلایان به سل در کشور از هر یکصد هزار نفر به 14 نفر ابتلا رسیده است».


وی ادامه داد:« مرگ و میر ناشی از سل در کشورمان در 21 سال گذشته 36 درصد کاهش پیدا کرده است و از 4.5 مورد به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت به 2.9 دهم مورد در هر صدهزار نفر جمعیت رسیده است».


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد اقدامات این مرکز برای کاهش موارد ابتلا به سل گفت:« مهمترین اقدام شناسایی و درمان رایگان مبتلایان به سل بوده است. همچنین واکسیناسیون ب ث ژ را به صورت رایگان در تمام طول سال از بدو تولد برای کودکان انجام داده ایم و کنترل بیماری سل را در برنامه مراقبت های بهداشتی اولیه ادغام کرده ایم و این ادغام را حتی در زندان ها که احتمال افزایش ابتلا می رفت انجام داده ایم».


وی در مورد آمار آزمایشگاه های تشخیص سل در کشور گفت:« سعی کردیم این آزمایشگاه ها را به حداکثر نیاز کشور رسانده ایم. که اکنون 478 آزمایشگاه تشخیص سل در کشور داریم که آزمایش سل ساده را تشخیص می دهند و 48 آزمایشگاه نیز با قدرت تشخیص پیشرفته تر در تمام مراکز استان ها راه اندازی کرده ایم و 8 آزمایشگاه فوق پیشرفته ظرف سه سال گذشته در شهرستان هایی که شیوع بالای سل دارند و یا دسترسی بقیه استان ها به آن میسرتر بوده راه اندازی کرده ایم این در حالی است که در 4 سال گذشته تنها آزمایشگاه فوق تخصصی مسیح دانشوری را داشته ایم».


دکتر گویا با بیان اینکه مدرن ترین تجهیزاتی که در سطح جهان وجود دارد را برای تشخیص سل در کشورمان فراهم کردیم، گفت:« در گذشته برای تشخیص سل دو ماه زمان نیاز داشتیم اما اکنون تشخیص سل ظرف کمتر از 2 ساعت میسر شده است».


وی افزود:« تلاش های بسیاری برای ورود دستگاه های جدید تشخیص سل از کشور آمریکا انجام شده است که ظرف یک ماه گذشته امکان ورود این دستگاه با وجود تحریم ها به کشور فراهم شد و اکنون آزمایشگاه های تهران، گرگان، کرمانشاه و زاهدان مجهز به این دستگاه شده اند و به زودی یک دستگاه دیگر به تهران به دلیل حجم بالای بیماران و دسترسی بیشتر و نیز در شیراز خواهیم داشت».


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان از طراحی مسابقه ای برای آشنایی بیشتر مردم با بیماری سل و راه های انتقال آن خبر داد و گفت:« زمان شرکت در این مسابقه از امروز تا 31 فروردین ماه سال 93 است و علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت وزارت بهداشت behdasht.gov.irمراجعه کنند».  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha