رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به تصمیمات این مرکز برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور از کمرنگ بودن موضوع پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در رسانه ها انتقاد کرد و عنوان کرد: 70 درصد بار بیماری های کشورمان به دلیل بیماری های غیرواگیر است و سالانه دو هزار میلیاردتومان فقط بابت درمان سرطان هزینه می کنیم که معادل هزینه خدمات بهداشتی برای 55 میلیون نفر جمعیت شهری و حاشیه نشین است.

هزینه درمان سرطان معادل ارائه خدمات بهداشتی به 55 میلیون نفر است

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به تصمیمات این مرکز برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور از کمرنگ بودن موضوع پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در رسانه ها انتقاد کرد و عنوان کرد: 70 درصد بار بیماری های کشورمان به دلیل بیماری های غیرواگیر است. سالانه دو هزار میلیاردتومان فقط بابت درمان سرطان هزینه می کنیم که معادل هزینه خدمات بهداشتی برای 55 میلیون نفر جمعیت شهری و حاشیه نشین است.


دکتر بهزاد دماری در نشست خبری هفته سلامت با موضوع خودمراقبتی، درباره برنامه های این مرکز در سال 93 گفت:« اتخاذ رفتارهای مناسب برای تغییر عادات غذایی مردم ، تحرک کافی، ترک سیگار را سه تصمیم مهم این مرکز برای سال آینده است چرا که این سه عامل خطر مرگ و میرهای زیادی را در کشور ایجاد می کند. 70 درصد بار بیماری های کشورمان به دلیل بیماری های غیرواگیر است که باعث مرگ سالانه 150 هزار نفر می‌شود که 60 درصد مرگ ها را شامل می شوند».


وی ادامه داد:« نزدیک به هفت میلیون و پانصد هزار نفر مبتلا به دیابت در کشور داریم، 10 میلیون نفر مبتلا به فشارخون، 9 میلیون نفر مبتلا به چاقی هستند که اگر افراد دارای اضافه وزن را هم به این آمار اضافه کنیم 25 میلیون نفر عامل خطر اضافه وزن را دارند، کمردردها که به تنهایی 7.5 درصد بار بیماری های کشور را تشکیل می دهد و غیبت از محل کار و هزینه های اقتصادی را به دنبال دارد، 12 درصد از مردم دچار مواردی از افسردگی هستند، همچنین حوادث ترافیکی، آسم و بیماری های تنفسی، سکته های قلبی و مغزی، سرطان ها و از جمله بیماری هایی هستند که ریشه در عوامل مشترک دارند و اگر بتوانیم آن را در دستور کار قرار دهیم بسیاری از این بیماری ها کاهش خواهد یافت».


17 میلیون نفر از مردم کم تحرکند
رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت:«متاسفانه در کشورمان حدود 33 درصد یعنی 17 میلیون نفر از مردم کم تحرکند و 88 درصد مردم پنج نوبت میوه و سبزیجات مصرف نمی کنند. یا 6 میلیون نفر سیگاری داریم که با در نظر گرفتن افرادی که قلیان استعمال می کنند این آمار به 11 میلیون نفر می رسد».


وی ادامه داد:«چهار بعد سلامت که عبارتند از بعد جسمی، روانی،اجتماعی و معنوی سلامت بر روی هم تاثیرگذار است بنابراین با پند و اندرز نمی شود در سطح جامعه این سه عامل خطری که اشاره کردیم را از بین برد. چراکه تغییر رفتارها سخت است افرادی که از دوران کودکی عادات غذایی غلطی داشته اند و تحرک فیزیکی کافی نداشته و مدت ها سیگار استعمال می کنند نیازمند تغییر در اراده هستند که مهمترین راه حل آن مدیریت فردی موثر است».


دکتر دماری افزود:« مدیریت فردی موثر عبارت است از برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل 6 حیطه زندگی که باید متعادل با هم برنامه ریزی و اجرا شود.در این 6 حیطه زندگی موضوع حیطه آموزشی و فکری، حیطه افراد و خانواده، حیطه سلامت و جسم، خانه و خانواده، کارها و فعالیت های اجتماعی، حیطه مالی و شغلی و نهایتا حیطه اخلاقی و معنوی را باید در زندگی تحلیل و برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم به رفتارهای سالم ورود پیدا کنیم».


وی در مورد میزان فعالیت فیزیکی روزانه افراد گفت:« جمعیت گروه سنی 5 تا 18 سال(کودکان و نوجوانان) باید یک ساعت فعالیت فیزیکی متوسط در روز داشته باشند و این فعالیت ها باید به گونه ای باشد که ضربان قلب فرد 20 درصد نسبت به زمان عادی افزایش پیدا کند. گروه سنی 18 تا 64 سال نیز لازم است حدود نیم ساعت فعالیت فیزیکی که منجر به افزایش 20 درصدی ضربان قلب شود، برای پنج روز هفته داشته باشند که معیار این فعالیت نیز افزایش ضربان قلب نسبت به حالت عادی به میزان 20 درصد است».


 رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود:« سالمندان هم می توانند روزی نیم ساعت فعالیت روزانه داشته باشند اما افرادی که محدودیت های حرکتی دارند باید با نظر پزشک خود فعالیت فیزیکی داشته باشند».


هزینه سالانه درمان سرطان برابر با هزینه خدمات بهداشتی 55 میلیون نفر
وی با اشاره به اثرات مفید ورزش در کاهش بیماری های قلبی و عروقی و به دنبال آن کاهش هزینه های زندگی گفت:« سالانه دو هزار میلیاردتومان فقط بابت درمان سرطان هزینه می کنیم که معادل هزینه خدمات بهداشتی برای 55 میلیون نفر جمعیت شهری و حاشیه نشین است. اگر فقط یک مورد سرطان را که حدود 40 درصد آن قابل پیشگیری است بتوانیم کنترل کنیم بسیاری از هزینه ها را می توانیم کاهش دهیم».


دکتر بهزاد دماری با اشاره به رژیم غذایی نامناسب افراد جامعه گفت:« براساس آمار موجود 88 درصد جمعیت کشور در گروه سنی 15 تا 64 سال پنج نوبت میوه و سبزی را در روز مصرف نمی کنند بنابراین لازم است در سال های آتی به عنوان یک رفتار بهداشتی و تغذیه ای برای خانواده ها آن را پیشنهاد کنیم».
وی با بیان اینکه 60 درصد جمعیت کشور ماهی مصرف نمی کنند به نامنظم بودن وعده های غذایی افراد اشاره کرد و گفت:« مطالعات نشان داده است این عادات تغییر جدی پیدا کرده است بخصوص اکنون که تغذیه ای برای کارکنان به صورت جامع در نظر گرفته نشده است البته وزارت بهداشت نسبت به این مسئله اقدام کرده است و امیداوریم نهاد ریاست جمهوری چاره ای برای تغذیه شاغلین در محل کار داشته باشد».


وی با اشاره به مصرف بالای نمک در کشور گفت:« میزان مصرف نمک به صورت استاندارد پنج گرم در روز است اما در کشور مصرف نمک حدود 10 تا 15 گرم در روز است که با توجه به 10 میلیون نفر مبتلا به فشارخون در کشور؛ مصرف آن باید به شکل های مختلف کاهش پیدا کند».


دکتر دماری با اشاره به سیگار به عنوان سومین عامل خطر گفت:« سیگار اعتیاد آور است بنابراین نمی توانیم توصیه کنیمافراد یک شبه سیگار را ترک کنند و باید تحت نظر پزشک نیکوتین درمانی شوند و جلسات رفتار درمانی را در کنار آن داشته باشند».


وی تاکید کرد:« اگر بخواهیم سه تصمیم مهم را در سال جدید مرور کنیم الزامات آن مدیریت فردی موثر و ایجاد تعادل در ابعاد زندگی است و گرفتن مشاوره است».


رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره قانون منع مصرف دخانیات در اماکن عمومی گفت:« باید کار بیشتری در این زمینه صورت گیرد چراکه نشان داده شده است اجرای این قانون باعث می شود بتدریج در سطح جامعه افراد به دنبال ترک سیگار روند».


وی با تاکید بر نقش رسانه ها در آموزش خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گفت:« رسانه ها در کل دنیا به عنوان ابرحمایت طلب هستند و این واقعیت وجود دارد که رسانه در رفتار مردم و شروع تغییر رفتار مردم بسیار موثرند».


وی همچنین از کمرنگ بودن موضوع پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در رسانه ها انتقاد کرد و گفت:« صحبت از عوامل خطر اصلی که عامل مرگ و میر مردم است بحث اصلی رسانه ها نیست در حالی که اگر بر روی این عوامل خطر سرمایه گذاری کنیم اقتصاد کشور بهبود پیدا می کند و اقتصاد بدون انسان سالم بوجود نمی آید».


دکتر دماری در پایان گفت:« وزارت بهداشت وظیفه خود می داند خدمات مرتبط با برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر را در شبکه های بهداشتی ادغام کند و امیدواریم با حمایت معاونت بهداشتی و مدیران حوزه بهداشت، غربالگری جمعیتی افراد تحت پوشش در مراکز بهداشتی کشور در حاشیه شهرها برنامه سال آینده است و در 31 شهرستان در سال 93 شروع و بتدریج در درون شبکه بهداشتی کل کشور توسعه پیدا خواهد کرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha