پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱

درد، دیالیز و دیگر هیچ!

سلامت نیوز : تا به امروز با بیماران کلیوی و دیالیزی سر و کار داشته‌اید؟ خدای نکرده در بین اعضای خانواده، دوستان و همکاران شما افرادی وجود داشته‌اند که به درد بیماری‌های کلیوی مبتلا باشند؟ آیا طی روز از حوالی مراکز خیریه مرتبط با بیماری‌های کلیوی عبور کرده‌اید؟ آیا می‌دانید طبق آخرین خبرهای رسیده به‌طور متوسط سالانه 5 هزار نفر به تعداد بیماران کلیوی در کشور افزوده می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ این روزها افراد زیادی در جامعه حضور دارند که به جای خانه‌تکانی، بازارگردی و خرید‌های مرسوم شب عید باید به فکر تهیه داروهای گران خود یا عزیزانشان باشند، هستند افرادی که به دلیل کمبود و فرسودگی دستگاه‌های دیالیز در برخی مراکز درمانی، از یک مرکز به مرکز دیگر می‌روند، هستند افرادی که مسافت‌های چند صد کیلومتری از راه‌های دور و شهرستان‌هایی بدون امکانات را طی می‌کنند تا طبق برنامه ماهانه در مراکز درمانی کلانشهرها کنار دستگاه‌های دیالیز قرار بگیرند. آری! افرادی در جامعه زندگی می‌کنندکه همواره اسیر درد کلیه و دغدغه دیالیز و درمان هستند.

 سونامی به نام بیماری کلیوی
روزهای گذشته، روزهای پرخبری در حوزه بیماری‌های کلیوی در کشور بود، خبرهایی که نه‌تنها روزنه‌ امیدی را برای بیماران کلیوی درکشور نمایان نمی‌کند، بلکه از سونامی بزرگی به نام رشد و افزایش و همچنین کاهش سن ابتلا به بیماری‌های کلیوی در کشور خبر می‌دهد. به تازگی رئیس هیات‌مدیره انجمن بیماران کلیوی نسبت به سیر صعودی ابتلا به بیماری‌های کلیوی و همچنین کاهش سن ابتلا به این بیماری‌ها در کشور هشدار داده است. مصطفی قاسمی، با بیان این مطلب به ‌ایسنا‌ گفته است: «تحقیقات نشان می‌دهد شیوع و بروز بیماری‌های کلیوی سالمندی به سمت میانسالی در حال پیشرفت است بنابراین تمرکز باید روی این افراد باشد».

 درد روی درد
این خبرها در شرایطی اعلام می‌شود که در حال حاضر بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های کلیوی در کشور با مشکلات و دغدغه‌های فراوانی برای درمان و دیالیز و هزینه‌های دارو مواجه هستند و از سوی دیگر قیمت داروهای بیماران خاص روزبه‌روز بیشتر می‌شود و صندوق‌های بیمه‌ای از پرداخت این هزینه‌ها سر باز می‌زنند. برای مثال یک بیمار مبتلا به بیماری‌های کلیوی یا افرادی که پیوند کلیه داشته‌اند باید به طور مرتب دارویی را تحت‌عنوان «ساندیمون» را تهیه کنند، اما هر بار با گران‌شدن قیمت دارو و زیر بار نرفتن برخی از بیمه‌ها برای پوشش بیمه دارویی، این افراد با مشکلات زیادی برای تهیه این دارو مواجه می‌شوند.

افزایش سالانه 5 هزار بیمار کلیوی
عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به «وطن‌امروز» می‌گوید: برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و فشار خون بالا و همچنین استفاده بی‌مورد از برخی ُمسکن‌ها بدون تجویز پزشک می‌تواند از دلایل اصلی ابتلا به بیماری کلیوی در کشور باشد. به گفته رستمیان، در حال حاضر30هزار بیمار کلیوی در کشور وجود دارد که سالانه 5هزار بیمار دیگر به این آمار اضافه می‌شود که بیشتر آنان به دلیل نداشتن آگاهی لازم و پیشگیری نکردن به موقع از بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت به این آمار اضافه می‌شوند. بنابر اظهارات این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در چنین شرایطی وزارت بهداشت و درمان باید سرمایه‌گذاری بیشتری بر بحث پیشگیری داشته باشد، چراکه هزینه درمان و پیوند کلیه به مراتب برای وزارت بهداشت بیشتر از بحث آموزش خواهد بود. وی با تاکید بر شعار سالانه «خودمراقبتی از بیماری‌های مزمن» می‌افزاید: وزارت بهداشت باید در مواجهه با چنین شرایطی و براساس این شعار آموزش را در حوزه عمومی و آموزش تخصصی برای بیماران مبتلا به صورت جدی در نظر داشته باشد.

 درمان ارزانم آرزوست
این درحالی است که محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره دلایل رشد جمعیت مبتلایان به بیماری کلیوی به «وطن‌امروز» می‌گوید: این بیماری ناشی از تاثیر دیابت و فشار خون است و به نظر می‌رسد بالا بودن هزینه‌های درمان و همه‌گیر نبودن پوشش بیمه باعث شده برخی از افراد برای درمان دیابت یا فشار خون دچار مشکل شوند و در مراحل ابتدایی به دلیل هزینه بالا به سراغ درمان نروند. به باور قربانی، فشار اقتصادی ناشی از هزینه‌های درمان و پوشش ناقص بیمه‌ای می‌تواند در روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری‌های کلیوی تاثیر چشمگیری داشته باشد. بنابراظهارات این عضو کمیسیون بهداشت مجلس، دسترسی به آب سالم بهداشتی هم از دیگر موضوعاتی است که مستقیم بر ابتلا به بیماری کلیوی دخالت دارد و این موضوع به صورت ویژه توسط نمایندگان مجلس در حال پیگیری است.

 وزارت بهداشت دست به کار شود
وی وظایف وزارت بهداشت برای پیشگیری از این موضوع را تلاش برای پوشش مناسب بیمه‌ای، تجهیز بیمارستان‌های تخصصی کلیه به تجهیزات روز و مدرن، تربیت نیروی متخصص و توزیع عادلانه آن می‌داند. قربانی در پایان با تاکید بر نقش نظارتی نمایندگان می‌افزاید: در چنین شرایطی لازم است نمایندگان با دقت بیشتری توزیع بودجه در حوزه‌های گوناگون وزارت بهداشت را مدنظر داشته باشند و توزیع عادلانه اعتبارات را به نحوی هدایت کنند تا بخش‌های حساس‌تر بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha