پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 107625

بالاخره سبزیجات بخوریم یا نخوریم؟

سلامت نیوز : موضوع آلودگی سبزیجات باز هم بحث سلامت مردم را به چالش كشیده است. «سرب» متهم اصلی آلودگی سبزیجات است. كارشناسان می‌گویند آبیاری مزارع با آب‌های آلوده باعث می‌شود كه میزان سرب در محصولات كشاورزی بالا برود و در این بین پیاز بیشترین میزان جذب سرب را در بین سبزیجات دارد؛ به‌طوریكه تا ۸۱ درصد سرب هوا، آب و سموم را جذب می‌كند. در همین رابطه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت دیروز اعلام كرد:‌»مصرف گوجه، سیب زمینی و پیاز آلوده مردم را مسموم می‌كند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ دكتر بهزاد دماری رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: «آلودگی آب و غذا حقیقت دارد. طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم این آلودگی در سبزیجاتی چون گوجه‌ فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز بیشتر از سایر اقلام است اما از آنجایی که پوست این سبزی‌ها و صیفی‌جات کنده می‌شود و بیشترین آلودگی در پوست‌شان است خطر زیادی در سطح جامعه وجود ندارد.» آبان ماه گذشته هم مدیرعامل سابق میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اعلام كرده بود كه پیاز آلوده‌ترین محصول كشاورزی است كه در تهران مصرف می‌شود؛ حال با همه این تفاسیر شهروندان چقدر باید نگران باشند؟

سرب در طولانی مدت خطرناك است

دكتر مسعود كیمیاگر درباره وجود سرب و آلاینده‌هایی كه در هوا وجود دارد و از طریق آب و خاك وارد محصولات كشاورزی می‌شود به تهران امروز می‌گوید: طبیعی است كه آلودگی‌های محیط‌زیست خیلی راحت وارد مواد غذایی می‌شود و روی سلامت مردم تاثیر می‌گذارد. استفاده از سمومی كه در این محصولات استفاده می‌شود نیز باید براساس معیارهای حساب شده باشد. این متخصص تغذیه می‌افزاید:زمانی كه این محصولات سمپاشی می‌شود باید در مدت زمان مورد نیاز روی محصولات باقی بماند و بعد برداشت شود. این سم‌ها اگر در مدت زمان كافی روی میوه‌ها و سبزیجات باقی نمانند نمی‌توانند تاثیری كه باید را در از بین بردن سموم بگذارند.

او در رابطه با تاثیر آلودگی‌هایی مانند سرب در سبزیجات توضیح می‌دهد: «فلزات سنگینی مانند سرب وقتی داخل سبزیجات هستند اگر شسته یا پخته هم شوند از بین نمی‌روند. در مورد گوشت مرغ آلوده نیز به همین گونه است.» او ادامه می‌دهد: «تبعات چنین آلودگی‌هایی در سبزیجات و مواد غذایی در كوتاه مدت قابل مشاهده نیست و در دراز مدت و به صورت مزمن بدن را برای بیماری آماده می‌كند. در مورد آلودگی‌های انگلی نیز در سبزیجاتی مانند گوجه، سیب زمینی و پیاز با كندن پوست آنها از بین می‌روند. اما آنچه مسلم است اینكه در كشور ما آلودگی‌های شیمیایی وصنعتی بسیار است یك روز در برنج‌ها خودش را نشان می‌دهد یك روز در مرغ‌ها و روز دیگر در محصولات كشاورزی آلودگی بروز می‌كند.»

سلامت مردم در خطر است؟

دكتر مسعود مس‌چی متخصص تغذیه و سلامت در پاسخ به این سوال تهران امروز كه با آلودگی سبزیجات كشاورزی سلامت مرد تا چه حد به خطر می‌افتد؟ می‌گوید: «این سبزیجات با مصرف روزانه مردم در ارتباط است و از طرفی چون در خاك كاشته می‌شود و با آن درارتباط است می‌تواند باعث بیماری‌های عفونی و انگلی شود.

اما آنچه مهم است این است كه این سبزیجات به شیوه‌های مختلف در دستور غذایی مردم قرار دارد كه می‌توان با شست‌وشوی كافی این محصولات درصد میكروب‌های انگلی را در آن تا میزان بسیار بالایی از بین برد.» دكتر مس چی در رابطه با وضعیت سرب در محصولات كشاورزی توضیح می‌دهد: سرب در بافت سبزیجات نفوذ می‌كند و نمی‌توان با شست و شو آن را از بین برد ولی نكته‌ای كه وجود دارد این است كه تاكنون منابع رسمی كشور به صورت شفاف و جدی در رابطه با آلودگی محصولات كشاوزی بخصوص سبزیجات هشدار نداده‌اند. به گفته این كارشناس تغذیه آنچه كه تا امروز در رابطه با آلودگی سبزیجات ارائه شده منطقه‌ای بوده نه كشوری، برای همین قرار نیست كه مردم هر پیازی كه در تهران می‌خرند را مشكوك به آلودگی سربی بدانند. مس چی توضیح می‌دهد:نكته بسیار مهم در مصرف سبزیجات شست‌وشوی كافی و موثر آن است.

به این صورت كه قبل از استفاده باید آنها را با آب و مقدار كافی محلول شوینده ضدعفونی كنند. البته در مورد پیاز و سیب زمینی به این صورت است كه وقتی پوست كنده می‌شود احتمال انتقال میكروب و بیماری تا حد بسیار بالایی از بین می‌رود. چون همه‌ میكروب‌ها در پوست سیب‌زمینی وجود دارد و با برداشتن پوست آن خطر بیماری به صفر می‌رسد. اگر اینها به صورت كامل و با شیوه درست شست‌وشو شود جای نگرانی نیست. اما ممكن است آبی كه این محصولات با آن شست‌وشو می‌شود آلوده باشد و بیماری‌های انگلی و غیرانگلی را ایجاد كند. و برای همین مردم باید حتما از آب‌های لوله كشی و تصفیه شده برای شست و شو استفاده كنند.

دكتر مس چی در مورد آلودگی گوجه فرنگی هم توضیح می‌دهد: در مورد گوجه فرنگی این قضیه متفاوت است. متاسفانه مردم پوست گوجه فرنگی را برنمی‌دارند و با پوست مصرف می‌كنند معمولا پوست میوه‌ها به عنوان پوشش حفاظتی شان در مقابل میكروب است و میوه‌ها و سبزیجاتی كه پوست آنها برداشته نمی‌شود در معرض انتقال بیماری‌های واگیر دارتا حد بالایی هستند. اما به‌طور كلی سیب زمینی و پیاز به شرط اینكه خوب ضدعفونی شود احتمال درگیر كردن آن به بیماری بسیار كم است. در مورد گوجه فرنگی مورد دیگر اینكه مردم قبل از مصرف آنها در سالاد باید به خوبی آنها را ضدعفونی كنند.

توضیحات وزارت بهداشت درباره آلودگی برخی سبزیجات

محمد هاشمی مدیرروابط‌عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان درباره وجود موضوع آلودگی برخی محصولات كشاورزی هم به خبرنگار تهران امروز توضیحاتی ارائه كرد. هاشمی می‌گوید:بحث آلودگی پیاز و سیب زمینی و گوجه فرنگی كه انتشار خبرآن حساسیت‌هایی ایجاد كرد موضع امسال نیست و مدت هاست وجود دارد. اما وزارت بهداشت هیچ‌گاه اعلام نكرده است كه همه سیب زمینی‌ها و پیازها آلوده هستند چون این بحث منطقه‌ای است و به كل كشور مربوط نیست. وی ادامه می‌دهد: مثلا كسی كه می‌گوید 50 درصد سبزی‌ها آلوده است ما می‌آییم و این را به صورت جاروجنجال در می‌آوریم و می‌خواهیم از آن یك تعبیر كلی كنیم. در حالی كه باید برای اثبات چنین موردی مصداق‌های آلودگی را بررسی كنیم و پیدا كنیم كه در كل كشوراین مشكل وجود دارد یا در یك استان و شهر است.

هاشمی ادامه می‌دهد:اگر درباره سمی بودن سبزیجات صحبت می‌كنیم باید مدرك مستدل داشته باشیم. چنین خبرهایی باعث ایجاد استرس و نگرانی در بین مردم می‌شود. ما در حال تقویت مطالعات دوره‌ای مان هستیم. اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه اگر آلودگی در میوه‌جات و سبزیجات وجود دارد یا حتی اگر این مسئله به صورت شایعه مطرح می‌شود باید از بالاترین مرجع گفته شود. او می‌گوید:دامن زدن به چنین بحث‌هایی غیراز ایجاد نگرانی اتفاق دیگری را باعث نخواهد شد. در مورد آلودگی میوه جات و سبزیجات هم تا زمانی كه از سوی یك مرجع رسمی مسمومیت خاصی اعلام نشده مردم می‌توانند از این میوه‌ها و سبزیجات استفاده كنند. به گفته مدیرروابط‌عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان ما همیشه برای بدبین كردن مردم خیلی راحت می‌توانیم اقدام كنیم.

هاشمی در ادامه با بیان اینكه قطعا چنین مشكلی در كل كشور وجود ندارد و تنها در منطقه خاصی است توضیح می‌دهد: مثلا نقطه‌ای از كشور به دلایل مختلف سبزیجات آلوده تولید می‌كند آیا لزومی دارد در یك خبر سراسری اعلام كنیم تا مردم از آن محصول استفاده نكنند؟ متاسفانه در مواردی با انتشار این خبرها مردم دچار سردرگمی می‌شوند و موضوع را جدی می‌گیرند. آن‌وقت باید فال بگیرند كه فلان غذا را بخورند یا نخورند و در نهایت خروجی مثبتی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha