معاون وزیر بهداشت : به پزشكان بیكار بگویید دنبالشان می گردم

سلامت نیوز : آشفتگی در حوزه دارویی، گرانی خدمات پزشكی و داروها، زیرمیزی‌های كلان برخی پزشكان، كسری بودجه و خیلی از معضلات دیگر همه و همه باعث شد كه مردم در بخش سلامت با مشكل روبه‌رو شوند.طی سال های گذشته بازار دارو به حدی با تنش روبه‌رو بود كه فعالیت دلالان دارو در ناصرخسرو شبانه‌روزی شد و حتی برخی دلالان به خودشان این جسارت را داده بودند كه جلوی داروخانه‌های مشهوری چون هلال احمر، 13 آبان و... جولان دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ شروع كار دولت یازدهم اولین اقدام برگشت آرامش به غوغای بازار دارو بود، موضوعی كه وزیر بهداشت هم چند روز پیش به آن اشاره كرد. دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان در گفتگویی با تهران امروز به تشریح مهم ترین برنامه‌های سال آینده این وزارتخانه پرداخت.

تهران منبع درمان بیماران سرطانی شده‌ است. بسیاری بر این عقیده‌اند كه باید در استان‌ها به این بیماران خدمات درمانی داده شود كه به تهران نیایند. آیا اقدامی در این راستا انجام داده‌اید؟

اكثر استان‌ها دانشگاه دارند و بیمارستان‌های تخصصی نیز زیر نظر آنهاست. ممكن است بعضی از بیماری‌ها و امكانات در تهران باشد. در رشته خون و سرطان كه همراه هم هستند، در بسیاری از استان‌ها بیمارستان‌های تخصصی خون و اطفال داریم. سطح خدمات متفاوت است. از همه جای ایران در تهران بیمار می‌پذیریم ولی این به آن معنا نیست كه این طرح‌ها و خدمات در استان‌های دیگر ارائه نمی‌شود. بیماری‌ها دارای سطح‌بندی هستند و گاهی نیاز است كه با سطح بالاتری برای حل آن مشورت كنند.

برخی از داروها خیلی گران و كمیاب (در بیماری‌های خاص) است. در این مورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی چه اقداماتی انجام داده است؟

خوشبختانه در این مدت وزارت بهداشت و درمان برای بیماری‌های خاص و داروها اقدامات بزرگ و مناسبی را انجام داد. برای ساماندهی وضعیت نامناسب دارو در كشور دو راهكار حل كسری بودجه این بخش، ایجاد ستادی برای حل مشكل بحران پیش بینی‌ شد. با این راه حل‌ها آرامش به بازار دارو بازگشت. اول كسری بودجه این بخش، سال آینده نیز اعتباراتی برای آن در نظر گرفته است و یارانه گذاشته و از این محل این مسئله را كنترل می‌كند. در مورد اینكه مردم 70 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌كنند نیز باید بگویم برای هر یك درصد پولی كه از جیب مردم خارج می‌شود بیمه‌ها باید اعتبار بسیار بالایی را پرداخت كنند.

این اعتبار باید از طریق دولت پرداخت شود یا مردم؟

جواب این سوال طولانی است. برای همین است كه می‌گویم این چرخه معیوب سال‌هاست كه درست نمی‌شود. دولت هم یك منبع محدودی دارد اما قبول كرد كه پول را بدهد و با نظارت وزارت بهداشت و درمان پولی كه از جیب مردم خارج می‌شود به تدریج كاهش پیدا كند. در برنامه آمده كه باید 30 درصد هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت شود ولی در حال حاضر به 70درصد رسیده است. با اعتباراتی كه امسال به وزارت بهداشت اختصاص پیدا كرده است امیدواریم كه تا 10 درصد آن را كاهش دهیم.

آیا برای پذیرش دانشجویان در دانشگاه پزشكی نیازسنجی كرده‌اید كه آنها بیكار نمانند و یا به سراغ كار دیگری نروند؟

5600 بهورز كم داشتیم كه برای تربیت آنها اقدام كردیم. برای اینكه این سیستم ارتقا پیدا كند، پس باید كسی كه بهورز را تربیت می‌كرد ارتقا پیدا می‌كرد. به همین دلیل با همكاری معاونت آموزشی رشته‌ای در شورای گسترش به تصویب رسید به نام كارشناسی ارشد آموزش پزشكی. 780 مربی بهورزی در 8 دانشگاه آموزش خواهند دید و به تدریج مراكز آموزش بهورزی را به مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان‌ها تبدیل خواهیم كرد.

پس چرا 15 هزار پزشك به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند؟

به هر پزشكی كه بیكار است و یا به دنبال كار دیگری است بگویید سیاری دنبالش می‌گردد.

میزان دریافتی پزشكان روستایی افزایش پیدا خواهد كرد؟

به طریقی برنامه‌ریزی كردیم كه قابل رقابت با پزشك شهری باشد و حداقل 20-30 درصد بیشتر از پزشكان شهری دریافت كنند. میزان دریافت این پزشك نسبت به روستا نیز متغیر خواهد بود ولی مطمئنا از پزشك شهری بیشتر خواهد داشت و در حدی باشد كه اشتیاق به ماندن داشته باشند. زیرا این پزشكان با مشكلات خاصی روبه‌رو هستند.

خانه‌های بهداشت در روستاها وضعیت فیزیكی مناسبی ندارد. برای آن هم اقدامی خواهید كرد؟

برنامه‌ ما بازسازی، نوسازی و توسعه شبكه است. كل اطلاعات خانه‌های بهداشت را داریم. قبول داریم خانه بهداشتی كه 30 سال پیش ساخته شده وضعیت مناسبی ندارد. ما هر سال خانه‌های خود را تمیز و درست می‌كنیم. درصدد هستیم تا یك تا دو سال دیگر وضع بهتر خواهد شد. هم خانه‌های بهداشت، هم خانه‌های سلامت و هم تجهیزاتشان را سامان خواهیم داد. افتخار ما به این است كه كار دیگران را ادامه بدهیم.

چه راه‌هایی برای پیشگیری از بیماری در نظر دارید؟

نقش اصلی را در پیشگیری از بیماری و سالم ماندن را خودمان داریم و هیچ عاملی به جز خودمان نقشی در این زمینه ندارد. این عوامل در زمینه تحرك و بیماری‌هایی كه عامل آن توسط خود انسان ایجاد می‌شود (تغذیه، سیگار، الكل)، چه بیماری‌های واگیردار، آلودگی هوا، حوادث ترافیكی است. 21هزار مرگ و 800 هزار مجروح را چه كسانی درست می‌كنند؟ از 380 هزار فوتی می‌توان بخشی را نجات داد كه تا 10 سال دیگر فوت نكنند. هر فردی كه متولد می‌شود 80 سال می‌تواند عمر كند. تعداد معدودی هستند كه به علت اختلال ژنتیك، آناتومیك نمی‌توانند به این سن برسند. شرایط محیطی و توانمندی افراد در این مورد بسیار مهم است. یكی از برنامه‌های ما توانمندسازی مردم است برای اینكه بتوانند تندرستی خود را حفظ كرده و ارتقا ببخشند. این برنامه تحت عنوان توانمندسازی مردم برای صیانت از سلامت خودشان است.

در سال آینده به طور گسترده به مردم آموزش خواهیم داد. در نهضت حفظ و ارتقای سلامت دو مقوله مشاركت مردم و همكاری بین بخشی بسیار مهم است. هیچگاه وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی ماموریت بسیار بزرگی كه برای 75 میلیون نفر برعهده دارد انجام دهد بلكه باید تمام بخش‌ها در آن شركت كنند. جایی كه مربوط می‌شود به درآمد، فقر، بیكاری، تولید، دسترسی به موادغذایی سالم، ازدواج، آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد، رفتارهای پرخطر، حوادث، ناامنی، هوای ناسالم و... خارج از حیطه وزارت‌بهداشت و درمان است ولی تمام اینها حدود 70 تا 75 درصد اثرگذار بر سلامت مردم می‌گذرد.

با این حساب بیشتر مرگ و میرها در بیماری‌های غیرواگیردار است.

بله. اولویت اول ما بیماری‌های غیرواگیردار است و در آن بیماری‌ غیرواگیر خودمراقبتی است. ریشه این بیماری‌ها هم به رفتار خود مردم باز می‌گردد. 60 تا 70 درصد مرگ‌ها در دست مردم است و می‌توانند آن را كنترل كنند. برنامه‌ای را طراحی كردیم كه بتوانیم از مرگ زودرس مردم جلوگیری كنیم. 91 هزار نفر سكته قلبی، 43 هزار سكته مغزی، 30 هزار مرگ در اثر سرطان و 21 مرگ در اثر حوادث قابل پیشگیری است. ریشه این مرگ‌ها در كم‌تحركی، سیگار، عدم رعایت استانداردها و معیارهای زندگی، آلودگی هوا، رژیم غذایی نامطلوب و... است. بین رفتارهای پرخطر و مرگ هم فشار خون، دیابت، چربی بالا، استرس، افسردگی و... كه قابل كنترل است.

برای كنترل آن چه برنامه‌ای دارید؟

در نظر داریم با كمك متخصصان علوم اجتماعی و رفتاری، تغییر رفتاری در جامعه و مردم به وجود آوریم. هیچ راهی برای به وجود آوردن این تغییر در مردم به جز توانمندسازیشان وجود ندارد.

با توجه به این كه اعلام شده 60 درصد تجهیزات و بیمارستان‌ها فرسوده است، از این 3 هزار میلیاردتومانی كه به وزارت بهداشت تخصیص یافته آیا برای نوسازی بیمارستان‌ها هم استفاده خواهد شد؟

خیر. بخشی از این پول را برای هتلینگ بیمارستان‌ها در نظر گرفته‌اند. یكی از مشكلات بیمارستان‌ها این بود كه پولی برای اداره كردن امورات خود نداشتند. یك هتل چطور اداره می‌شود؟ از محل پولی كه مشتری برای اتاق می‌دهد و این درآمد هم سودی برای سرمایه‌گذارش دارد، هم هزینه پرسنل و نگهداری آن به دست می‌آید در عین حال مشتری هم خدماتی را دریافت كرده است. بنابراین بیمارستان به عنوان یك بنگاه اقتصادی باید درآمدی داشته باشد كه هم هزینه های پرسنل خود را تامین كند و هم هزینه‌های درمانی را. در صورتی كه در این سال‌ها دخل و خرج بیمارستان با هم نمی‌خواند. درآمد بیمارستان از مراجعه بیمار است. بیمار هم هزینه‌های خود را با تعرفه تصویب شده دولتی از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌كند. در سال 92تعرفه‌ها پایین بود و بیمه‌ها هم در پرداخت خود تاخیر داشتند به همین دلیل این بنگاه اقتصادی ورشكست بود. دولت تصمیم‌گرفته است دخل و خرج بیمارستان را با در اختیار داشتن ردیف بودجه متعادل كند. در این زمان بیمارستان می‌تواند روی پای خود بایستد و بهتر اداره شود همچنین می‌تواند امكانات و تجهیزات فراهم كند و مردم هم از آن رضایت بیشتری خواهند داشت. تمام اطلاعات بخش سلامت كشور از جمله امكانات، فضای فرسوده، استجاری، تجهیزات و... همه شهرها را در مدت سه ماه جمع كردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha