پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 107628

سلامت نیوز : مقامات وزارت نیرو می‌گویند میزان ذخایر آبی كشور كاهش یافته و كاهش بارندگی‌ها، خشكسالی و در نتیجه افت ذخیره پشت سدها باعث شده تا برخی مناطق كشور از جمله پایتخت در شرایط جدی تنش آبی و بحران قرار بگیرند. در حال حاضر، 79 درصد توان ذخیره سدهای تهران خالی از آب مانده است، از این رو مقامات آبفای تهران هشدار داده‌اند در صورت باقی‌ماندن این شرایط و عدم تغییر رفتار مصرفی 8.5 میلیون نفر ساكن تهران، ممكن است این كلانشهر در تابستان امسال جیره‌بندی آب را تجربه كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ قائم‌مقام وزیر نیرو گفته: «در حال حاضر از 31 استان كشور در 24 استان با مشكل كم‌آبی مواجه هستیم.به گفته ستار محمودی، وضعیت بارندگی‌ها از اول مهرماه تا هجدهم اسفند ماه سال‌جاری مناسب نبود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با كاهش مواجه هستیم، میانگین بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد و روان آب‌ها نسبت به سال گذشته 41 در صد با كاهش مواجه شده است.سال آینده با دو دغدغه بحران آب و افزایش تعرفه‌ها مواجه هستیم و این آزمونی برای همكاران خود در وزارت نیرو است. در بخش تعرفه‌ها در حال حاضر قیمت تمام شده آب شهری 710 تومان به ازای هر مترمكعب بوده و این در حالی است كه به ازای هر مترمكعب تنها 320 تومان از مشترك دریافت می‌شود و اگر 20 درصد افزایش داشته باشیم، میانگین یك هزار و 500 تومان برای هر مشترك افزایش خواهد یافت.»

محمودی با اشاره به اینكه 65 درصد آب مصرفی كشاورزان از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: «قیمت تمام شده آب به ازای هر مترمكعب است آب كشاورزی 130تومان است ولی میانگین دریافتی از كشاورزان چهار تومان است كه اگر 20درصد هم افزایش یابد 5 تومان به ازای هر مترمكعب خواهد شد كه هنوز با قیمت تمام شده فاصله زیادی دارد.اگر قرار است 20 درصد در تعرفه‌ها افزایش داشته باشیم باید 20 درصد نیز خدمات را افزایش دهیم و نباید در ارتباط با مشتركان نارسایی وجود داشته باشد.» قبل از محمودی، وزیر نیرو نیز درباره كاهش شدید ذخایر آبی كشور هشدار داده بود. بنا به گفته چیت چیان،در حال حاضر منابع آب تجدیدشونده كشور از 130 میلیارد مترمكعب به 120 میلیارد مترمكعب كاهش یافته و این امر در آینده نیز تشدید می‌شود، با این حال، وضعیت آبی كشور از مرحله بحرانی هم عبور كرده است.

اكنون 298 دشت مطالعاتی كشور دچار بیلان منفی در آب‌های زیرزمینی است و با شرایطی مشابه دریاچه ارومیه مواجه هستیم. حمیدرضا جانباز؛ مشاور وزیر نیرو نیز پیش از آن در اظهاراتی از قرار گرفتن بیش از 500 شهر كشور در تنش آبی سخن گفته بود. براساس آخرین گزارش وزارت نیرو در روز 13 اسفندماه امسال، بارش باران تهران در سال آبی جاری كه از ابتدای مهرماه آغاز شد، تنها 130 میلی‌متر بوده كه این حجم بارش در استان‌های تهران و البرز با 28درصد كاهش در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته و 35‌درصد كاهش در مقایسه با دوره بلندمدت 46 ساله همراه بود. پایتخت 8.5‌میلیون نفری و ده‌ها شهر دیگر ایران این روزها مورد هشدارهای جدی از سوی مسئولان آبی كشور و وزارت نیرو قرار گرفته است. مقامات وزارت نیرو می‌گویند وضعیت بی‌آبی و افت شدید ذخیره سدها در بسیاری از مناطق كشور و از جمله پایتخت جدی است و بدون همكاری مردم برای كاهش مصرف آب، امكان عبور از فصل گرمای سال آینده كه بزودی از راه خواهد رسید وجود ندارد.

سدهای تهران خالی شدند

بارش‌های ثبت شده در 12 روز نخست اسفندماه امسال نیز حدود 2.6 میلی‌متر بوده كه این میزان بارش 47 درصد كمتر از میزان بارش‌های گزارش شده در دوره مشابه سال گذشته است. وزارت نیرو در گزارش دیگری در روز 12 اسفندماه به وضعیت نامناسب ذخایر آبی پشت سدهای 5 گانه تهران اشاره كرد و عنوان شد: حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای تهران 394 میلیون مترمكعب گزارش شده كه این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 36درصد كاهش نشان می‌دهد. به گزارش مهر،حجم آب موجود در مخزن سدهای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته 617 میلیون مترمكعب ثبت شده بود.

همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین‌كننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاكنون 280 میلیون مترمكعب بوده است.میزان آب ورودی به مخزن پنج سد زیرپوشش شركت آب منطقه‌ای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته، 343 میلیون مترمكعب بوده است. حجم آب ورودی به مخازن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاكنون، 18‌درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته كاهش یافته است. در حال حاضر تنها 21 درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پُر شده است.در روزهای اخیر محمد پرورش، مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران نیز با هشدارهایی نسبت به جدی بودن مسئله بی‌آبی در تهران و لزوم توجه مردم به كاهش مصرف در این شهر 8.5 میلیون نفری گفت: با وجود اینكه هنوز در فصل زمستان به سر می‌بریم، اما در روزهای گذشته مصرف آب شهر تهران به سطح مصرف در روزهای گرم تابستان رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha