پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 107631

آلزایمر، نشانه‌ها و دلایل آن

سلامت نیوز : بیماری آلزایمر برای شخص مبتلا چندان سخت نمی‌آید و حتی اگر این بیماری چنان پیشرفت كند كه خود بیماری نیز فراموش شود، اصلا جای نگرانی ندارد ولی اطرافیان بیمار بیشتر در معرض عوارض ناشی از آن هستند پس لازم است افراد درگیر با این بیماری از عوامل و راهکارهای كم كردن اثر یا جلوگیری بیش از حد آن مطلع باشند.آلزایمر را برخی از متخصصین حوزه درمان، نوع پیشرفته زوال عقلی (dementia) می‌دانند كه در رفتار، حافظه و نوع فعالیت مغز اختلال ایجاد می‌كند و بیشترین تظاهرات بیرونی آن، از كار افتادن حافظه و فعالیت شناختی فرد بیمار است كه كاركرد روزانه وی را مختل می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ فراموش کردن یاد گرفته‌های جدید، از اولین نشانه‌های آلزایمر است و همچنین فراموش كردن اسامی نزدیكان و دوستان سریعا پس از ملاقات با آنها، فراموش كردن ملاقات‌هایی كه همان روز برنامه‌ریزی شده‌اند، پرسیدن سوال‌های تكراری یا فراموش كردن تاریخ تولد‌ها یا سالگرد‌ها كه می‌تواند قسمت سخت آن باشد، از علایم آشکار آلزایمر محسوب می‌شوند.بارزترین نشانه آلزایمر زمانی است كه فرد فراموش می‌كند وسایل خود را كجا گذاشته است و همچنین در مواردی، وسایل خاصی را كه جای ثابتی داشته‌اند، در مكان‌های عجیبی قرار می‌دهد، مثلا سوئیچ ماشین را كه جای آن همیشه بر روی جا لباسی بود، در یخچال می‌گذارد!

عدم پیروی از برنامه مشخص یا فراموش كردن مسیر در طول برنامه از پیش طراحی شده، از دیگر عواقب آلزایمر به‌شمار می‌آیند كه گیج‌كننده و ناامیدكننده است مخصوصا زمانی‌كه فرد بیمار، سالها آن كار را بدون كوچكترین مشكلی انجام داده باشد یا گم شدن كه ناراحت‌كننده‌ترین فاز این بیماری است. فراموش كردن كلمات، بد خلقی و عصبی شدن، از یاد بردن خاطره‌ها، كم شدن ارتباط های اجتماعی و توهم از نشانه‌های دیگر این بیماری هستند كه لازم است اطرافیان درك مناسب تری از شرایط فرد دچار این بیماری داشته باشند. اگرچه هیچ‌گونه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما بهترین واكنش به آن، تشخیص آن در مراحل اولیه است. آلزایمر در سه سطح خفیف، متوسط و سخت قابلیت تقسیم بندی دارد و در صورت تشخیص سریع می‌توان در موارد اول و دوم، آثار منفی آن را تا حدود زیادی كم کرد.

عوامل بیماری

افزایش سن از اصلی‌ترین عوامل ایجاد این بیماری است. 40درصد افراد بالای 85 سال، دچار این بیماری می‌شوند. نشانه‌های این بیماری پس از 60 سالگی بروز می‌كنند و اگر چه افزایش سن از اصلی‌ترین دلایل آن است اما نمی‌توان گفت که آلزایمر به دلیل پیری است، بلكه نوعی بیماری محسوب می‌شود.ژنتیك از دیگر عوامل این بیماری است. پدران و مادران مبتلا، احتمال بیشتری برای داشتن فرزندان آلزایمری دارند.جنسیت نیز از عوامل تأثیرگذار است زیرا که درصد زنان آلزایمری بیشتر از مردان آلزایمری است.مبتلایان به دیابت نیز بهتر است دقت بیشتری در صورت فراموش كردن بدیهیات داشته باشند چرا که دیابت از عوامل بالا بردن ریسك ابتلا به آلزایمر است.

پیشگیری از آلزایمر

راه‌حل مشخص و محكمی برای جلوگیری از آلزایمر وجود ندارد اما متخصصین چند راه‌حل برای به تعویق انداختن آن پیشنهاد كرده‌اند كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به انجام فعالیت‌های شناختی مانند حل كردن جدول و كلمات متقاطع و سودوكو و همچنین استفاده بیشتر از آنتی‌اكسیدا‌ن‌ها نظیر ویتامینC و ویتامینE اشاره كرد. از طرفی دیگر، مصرف اسیدهای حاوی چربی امگا سه، ورزش و نرمش روزانه نیز می‌توانند نقش تاثیر‌گذاری در به تأخیر انداختن این فراموشی آزاردهنده داشته باشند. براساس مدارك و شواهد حاصل از تحقیقات، رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند در جلوگیری از آلزایمر نقش موثری داشته باشد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای كه در آن استفاده بسیار كمتری از گوشت قرمز شده است و بیشتر تمركز آن روی سبزیجات است، بهترین برنامه غذایی برای كم كردن ریسك آلزایمر تشخیص داده شده که می‌تواند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌ها، صدف‌ها، آجیل، روغن زیتون و دیگر چربی‌های سالم را شامل باشد.

یكی از چالش‌های محققین حوزه درمان، پیدا كردن واكسنی برای درمان بیماری‌های غیرویروسی است كه آلزایمر ازجمله این بیمار‌ی‌ها است. اولین نمونه تزریقی درمان آلزایمر در سال 2000 روی حیوانات انجام شد كه به دلیل نامشخص بودن عوارض جانبی آن، هرگز روی انسان‌ها آزمایش نشد. در تحقیقاتی دیگر، واكسنی با نام UB- 311 ساخته شد كه بدون عوارض خاصی روی انسان آزمایش شد و محققین از تأثیر مثبت آن روی عملكرد مغز خصوصا در افراد مسن دچار آلزایمر، خبر دادند و همچنین محققان به نتایج جدیدی دست یافتند که بسیار امیدبخش است و آن تزریق آمپولی است که امکان ابتلا به بیماری را تا ۹۰درصد کاهش می‌دهد. براساس این کشف، با یک آزمایش اولیه می‌توان افراد در معرض ابتلا را شناسایی نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha