بخار مایعات شوینده باعث سوختگی لایه داخلی دستگاه تنفسی کودکان می شود

سلامت نیوز : فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: اگر بخار ناشی مواد شوینده مانند جوهرنمک و وایتکس با غلظت زیاد در محیط باشد می‌تواند به سوختگی لایه پوششی دستگاه تنفسی کودک، بیماری تنفسی مزمن و تشدید آسم در کودکان منجر شود.

مریم محلوجی راد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کودکان ساعات زیادی را در محیط‌های پوشیده و سر بسته می‌گذرانند و به همین علت در معرض استنشاق عوامل آلرژی‌زا هستند.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: یکی از دلائل افزایش آلرژی و بیماری تنفسی در کودکان همین محیط‌های بسته است؛ آفتاب مناسبی دریافت نمی‌شود و محیط، تهویه مناسبی نیز ندارند.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: در سیستم طراحی آپارتمان‌های امروزی، آشپزخانه در مرکز ساختمان قرار گرفته و بخارات ناشی از طبخ غذا در منزل منتشر می‌شود که کودکان در دسته اولین قربانیان ناشی از بخارات آزار دهنده جای می‌گیرند.

محلوجی راد به دیگر عوامل محرک در داخل منزل اشاره داشت و گفت: استفاده از شوینده‌های مختلف به صورت پودر، صابون، مواد مایع و بخارات ناشی از آنها نیز می‌تواند در این دسته جای گیرد.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: در اسفند‌ که استفاده از مواد شوینده به اوج می‌رسد مواد شوینده‌ای چون جوهر نمک و وایتکس که بخارات آن به سرعت در فضا پخش می‌شود می‌تواند باعث آزار راه‌های تنفسی فوقانی و تحتانی کودکان شود.

وی تصریح کرد: اگر بخارات ناشی از این مواد با غلظت زیاد در محیط موجود باشد می‌تواند سوختگی لایه پوششی دستگاه تنفسی کودک و بیماری تنفسی مزمن در کودکان را منجر شود.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: والدین باید در زمانی که کودکان در منزل نیستند از این مواد استفاده کنند؛ در غیر این صورت در و پنجره‌ها را باز بگذارند تا بخار حاصل خارج شود و تهویه مناسب در منزل قرار دهند و اگر این امکانات فراهم نیست به هیچ وجه از مایعات شوینده در داخل منزل استفاده نکنند.

محلوجی راد خاطرنشان کرد: اگر کودک دارای بیماری زمینه‌ای همچون آسم باشد این موارد باید شدید‌تر و جدی‌تر رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام دوست عزیز.مطلبت خیلی بدردم خورد.از دوستان درخواست دارم ناز این پست استفاده کنید.راستی منم یه طرح توجیهی با عنوان مایعات شوینده گذاشتم امیدوارم بیایید بازدید کنید. کلی نمونه سوال هم گذاشتم. منتظرتونم.