شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 107685

غربالگری موثرترین راه جلوگیری از ویروسHPV

سلامت نیوز : فلوشیپ آنکولوژی زنان با بیان اینکه انواع پرخطر ویروس که موجب بروز عفونت می‌شود از نظر بالینی علائمی ندارد، تصریح کرد: تشخیص این ویروس تنها از طریق تست HPV به صورت بررسی ترشحات دهانه رحم از طریق نمونه گیری پاپ اسمیر و آزمایش ویژه HPV ممکن است.

دکتر فریبا بهنام‌فر در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه ابتلا به ویروس HPV در جوامع غربی شایع است، اظهار کرد: 80 درصد افراد در زندگی به این ویروس مبتلا می‌شوند اما اکثر این ویروس‌ها کم خطرند و تنها برخی از آن‌ها ژن‌های تومورزایی (آنکوژن) هستند که باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می‌شوند.

وی با بیان اینکه HPV انواع مختلفی دارد و راه انتقال این ویروس تنها از طریق تماس جنسی است، افزود: ویروس‌هایی که موجب بروز زگیل تناسلی می‌شوند سرطان زا نیستند اما احتمال ابتلا به انواع پرخطر این ویروس در افرادی که از طریق تماس جنسی به آن مبتلا می‌شوند، بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه انواع پرخطر ویروس که موجب بروز عفونت می‌شود از نظر بالینی علائمی ندارد، تصریح کرد: تشخیص این ویروس تنها از طریق تست HPV به صورت بررسی ترشحات دهانه رحم از طریق نمونه گیری پاپ اسمیر و آزمایش ویژه HPV ممکن است.

بهنام‌فر با اشاره به اینکه افراد ناقل این ویروس می‌توانند شریک جنسی خود را مبتلا کنند، ادامه داد: در80 تا 90 درصد موارد عفونت ناشی از نوع پرخطر ویروس در 12 ماه از بدن افراد خارج می‌شود اما در 10 تا 20 درصد موارد عفونت در بدن می‌ماند و موجب تغییرات سلولی و سرطان دهانه رحم می‌شود.

وی اضافه کرد: آمار دقیقی از افراد مبتلا به ویروس HPV در ایران وجود ندارد اما سرطان دهانه رحم شیوع چندانی در کشور ندارد و شاید بتوان گفت پایین بودن نرخ این سرطان در ایران بدلیل پایین بودن فاکتورهای خطر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در کشورهای غربی علی‌رغم بالا بودن فاکتور خطر یعنی ارتباط با شرکای جنسی متعدد سرطان دهانه رحم به دلیل غربالگری و انجام رایگان تست پاپ اسمیر چندان شایع نیست.

بهنام‌فر خاطرنشان کرد: عفونت ناشی از نوع پرخطر ویروس HPV درمان خاصی ندارد اما با تشخیص به موقع در مرحله پیش سرطان یعنی قبل از اینکه سرطان مهاجم ایجاد شود می‌توان با انجام یک جراحی از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

وی در خصوص واکسن HPV (گارداسیل) گفت: کشورهای غربی برای کنترل این بیماری از راه پیشگیری اولیه یعنی واکسیناسیون استفاده می‌کنند و دختران از سن 11 سالگی واکسن گارداسیل را در سه نوبت تزریق می‌کنند که این واکسن عارضه مهمی ندارد.

این متخصص زنان افزود: به دلیل قیمت بالای این واکسن در کشور استقبال چندانی از آن نمی‌شود و توصیه می‌شود در کشورهایی که شیوع ابتلا به ویروس‌های HPV پایین است از برنامه‌های غربالگری استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha