سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10770

به گفته رییس مرکز تحقیقات رشد و سلامت کودک، کودکانی که موهای روشن و نرم دارند بیشتر از دیگر کودکان در معرض ابتلا به شپش سر هستند مثلا کودکان آفریقایی با وجود محرومیت های بهداشتی اما به دلیل زبر و تیره بودن موهایشان نسبت به کودکان بلژیکی، کمتر در معرض این بیماری هستند.

دکتر « رامین مظفری » متخصص کودکان و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: به طور کلی از سال 1970 شیوع ابتلا به شپش و استفاده اشتباه از شپش کش ها و داروهای غیرموثر در سراسر دنیا افزایش یافته است.

دکتر مظفری افزود: میزان تحصیلات پدر و مادر، محیط ( مثلا محیط های شلوغ مثل خوابگاه ها و خانواده های شلوغ ، مهدکودک ها) عدم دسترسی به امکانات بهداشتی را می توان از علل ابتلا به شپش عنوان کرد.


وی در خصوص مشخصه شپش سر گفت: شپش ها بر روی ساقه مو و نزدیک به ریشه مشاهده می شود که محکم به ساقه مو می چسبند به طوری که از مو جداشدنی ( جنس آهکی ) نبوده و با برس زدن مکرر به مرور از آن جدا می شود.

رییس مرکز تحقیقات رشد و سلامت کودک با اشاره به اینکه اخیرا چند مورد از مبتلایان به شپش در مدارس مشاهده شده است، به مادران توصیه کرد: در صورت مشاهده شدن نشانه ای از شپش در سر کودکان خود سریعا به پزشک مراجعه نمایند و به کودکان خود به خصوص کودکانی که موی نرم و روشن دارند آموزش دهند که شپش از تماس مستقیم موها و پوست با پوست منتقل می شود. بنابراین در بهداشت موهای خود به صورت جدی کوشا باشند.

وی در خصوص درمان شپش افزود: در درمان شپش مصرف شامپوهای مناسب تجویز شده از سوی پزشک بسیار موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha