باید و نبایدهای سفر/ جنوب شرق آسیا و مناطقی از تایلند مالاریا دارد

سلامت نیوز : مسئول مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: باید قبل از سفر بیماری‌های شایع مقصد شناسایی شود مثلاً در جنوب شرق آسیا که همین الان آژانس‌ها تبلیغ می‌کنند مالاریا وجود دارد.

مرتضی ایزدی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در رابطه با طب مسافرتی مرجع خاصی در منطقه خاورمیانه وجود ندارد و به جرئت می‌توان گفت که با همت دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) از سال 85 تاکنون مرجعیت این رشته در خاورمیانه با جمهوری اسلامی ایران است.

مسئول مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: طب سفر یعنی اینکه افراد برای سفر از نقطه A در یک گوشه دنیا به نقطه B باید چه شرایطی را رعایت کنند تا بالاترین سطح ارتقاء سلامت را در طول سفر داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) تصریح کرد:‌ باید و نبایدهای سفر از جمله مسائل اساسی طب سفر است و اینکه چه کسی باید به مسافرت برود و در طول سفر چه کارهایی انجام نباید داد از جمله این مسائل است.

وی افزود: همه باید به سفر بروند حتی آن بیماری که قطع نخاع است و روی تخت بستری شده است، اگر امکان دارد باید به یک سفر کوچک برود.

ایزدی با بیان این مطلب که سفر لازمه زندگی است ادامه داد: با توجه به ابعاد روحی، روانی، جسمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، سفر یک جزء ملزوم و اجباری جامعه امروزی است.

مسئول مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: در ابتدا باید بدانیم فردی که می‌خواهد به سفر برود چه کسی است، کودک شیرخوار یا خانم باردار، پیرمرد 70 ساله یا یک بیمار با شرایط خاص یا فردی که سالم است و هیچ بیماری ندارد.

وی افزود: در طب سفر برای هر کدام از این افراد فرمول و دستورالعمل خاصی داریم و یک راهکار ارائه می‌دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) ادامه داد: مسئله دیگر این است که برای رفتن به مسافرت از چه وسیله‌ای استفاده می‌شود؛ مثلاً در مورد زن باردار که باید بعد از هر یک ساعت نشستن، 5 دقیقه پیاده‌روی کند ما پیشنهاد نمی‌کنیم که با اتوبوس از تهران به بندرعباس برود چرا که خطر ناشی از لخته شدن خون را به دنبال دارد یا تکان‌هایی که بر اثر حرکت اتوبوس رخ می‌دهد برای زن باردار مناسب نیست.

وی به مسافرت‌های خارج از کشور اشاره کرد و گفت: ما در این مسافرت‌ها نیز به افراد پیشنهاداتی داریم حتی در مورد خوردن غذاها در قبل از سفر ؛ مثلاً اینکه حبوبات مصرف نکنند، چای و قهوه نخورند و مصرف مایعات را محدود کنند، چرا که در غیر این صورت در طول پرواز مرتباً وضعیت ادرار پیدا می‌کنند و اگر پرواز با مشکل مواجه شود فرد دچار اضطراب شده و استرسش بالا می‌رود.

مسئول مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران شناخت بیماری‌های منطقه‌ای را لازم دانست و تصریح کرد: مقصدی که قرار است فرد به آنجا برود نیز مهم است؛ اگر فرد می‌خواهد به آفریقا برود باید از قبل شناسایی کند که چه بیماری‌هایی در آنجا وجود دارد، مثلاً در آفریقا، مالاریا و تب زرد وجود دارد یا در جنوب شرق آسیا که همین الان آژانس‌ها تبلیغ می‌کنند باید بداند چه بیماری‌هایی وجود دارد.

وی دریافت یکسری آموزش‌های کلی را قبل از سفر ضروری دانست و گفت: آموزش پیشگیری از HIV برای هر مسافری اجباری است چرا که این بیماری یک خطر بالقوه و نزدیک گوش همه افراد است و باید همه در مورد این بیماری اطلاعات لازم را داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج)  افزود: در مسافرت باید دقت کرد که تیم حاضر چند نفر هستند و از چه کسانی تشکیل شده‌اند؛ وقتی 4 جوان با هم مسافرت می‌کنند یک دستورالعمل دارند اما وقتی یک آدم پیر آنها را همراهی می‌کند، فرمول فرق می‌کند.

ایزدی تصریح کرد: باید در مسافرت شرایط را با فردی که حداقل توانایی‌ها را دارد، دست کم از لحاظ پزشکی هماهنگ کرد.

مسئول مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران مسافرت را یک فرصت مناسب در بحث واکسیناسیون عنوان کرد و گفت:‌ سه نوع واکسن داریم: توصیه‌ای، روتین و ضروری.

ایزدی ادامه داد: واکسن ضروری، واکسن‌هایی است که برای سفر به مناطق خاصی از دنیا لازم است تزریق شود مثلاً برای رفتن به مکه در فصل خاصی باید واکسن آنفلوانزا تزریق شود و واکسن مننژیت تزریق شده باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) تصریح کرد: در سفر به جاهای دورافتاده یا کشورهای دیگر به خصوص در جنوب شرق آسیا و مناطقی از تایلند- نزدیک دریا-  مالاریا وجود دارد که باید مسافران ملاحظاتی را رعایت کنند.

وی به بی‌بندوباری‌های جنسی موجود در این مناطق اشاره کرد و توصیه کرد که حداقل با تهیه بروشورها تذکرات و آموزش‌های لازم به مسافران این مناطق داده شود.

مسئول مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران به بحثی تحت عنوان جت‌لک اشاره کرد و گفت: تغییر سیکل خواب افراد می‌تواند یک احساس ناخوشآیند در فرد ایجاد کند.

وی افزود: ما دستورالعمل‌هایی در این مورد به افراد داریم تا چگونه پرواز را انتخاب کنند که حتماً شب به مقصد برسد یا اینکه اگر روز به مقصد رسیدند علی‌رغم خستگی و خواب‌آلودگی در آفتاب آن منطقه راه بروند و خواب را به شب موکول کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha