بی‌احتیاطی در مصرف شوینده‌ها موجب آلرژی و مسمومیت می‌شود

سلامت نیوز : یکی از متخصصان ریه و بیماری‌های داخلی اظهار کرد: بی‌احتیاطی در مصرف مواد شوینده موجب آلرژی، تنگی نفس و مسمومیت می‌شود.

دکتر ابوالفضل مظفری در گفت وگو با (ایسنا) ، با تاکید بر ضرورت مراقبت خانواده‌ها در جهت حفظ سلامتی در فعالیت‌های مربوط به خانه تکانی گفت: یکی از دغدغه‌هایی که موجب مراجعه بسیاری از بیماران می‌شود بی‌توجهی به استفاده درست از مواد شوینده به ویژه وایتکس و جوهر نمک است.

این متخصص افزود: استفاده نادرست از این مواد سلامتی مردم را به مخاطره می‌اندازد که در این میان افراد دارای بیماری‌های آسم، آلرژی و تنگی نفس با خطرات بیشتری مواجه هستند به ویژه اینکه ده درصد بیماران را مبتلایان به آسم و 20 درصد را مبتلایان به آلرژی تشکیل می‌دهند و با نزدیک شدن به عید نوروز تعداد مراجعه کنندگان به پزشک در این مورد افزایش چشمگیری می‌یابد.

وی در مورد برخی از مضرات این مواد شوینده توضیح داد: یکی از خطرات مهم در استفاده از این مواد شوینده، مخلوط کردن جوهر نمک و وایتکس به دلیل عدم آگاهی مردم است که به دلیل ویژگی‌های اسیدی و قلیایی منجر به تولید گاز خطرناکی می‌شود که به شدت مسموم کننده است.

مظفری خاطرنشان کرد: استنشاق آلاینده‌ها و مواد سمی همچون سم سوسک و سایر مواد نیز منجر به ایجاد آلرژی و تنگی نفس می‌شود که در این زمینه باید جوانب احتیاط را رعایت کرد.

وی استفاده از ماسک را یکی از روشهای مهم در حفظ سلامتی دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از فعالیت‌های مهم در خانه تکانی، گردگیری و دور کردن گرد و خاک از محیط خانه است باید در زمان گردگیری و یا حتی استفاده از شوینده‌ها از ماسک‌های مناسب استفاده کرد.

این متخصص داخلی تصریح کرد: برای گردگیری نباید از جاروهای دستی که موجب گرد و خاک بیشتری می‌شود استفاده کرد همچنین بهره گیری از سیستم‌های تهویه می‌تواند تا حدود زیادی از گرد و خاک‌های محیط را دفع کند.

وی با تاکید بر توجه به علائم آلرژی و آسم به منظور جلوگیری از تشدید بیماری گفت: سرفه‌های شدید شبانه یکی از علائم مهم در آلرژی و آسم است که باید برای جلوگیری از تشدید بیماری به موقع تحت درمان قرار گیرد.

مظفری اظهار داشت: افراد دارای بیماری آسم و آلرژی و تنگی نفس بیش از آن که مراقب استنشاق مواد آلاینده و خطرناک باشند برای رژیم‌های غذایی به پزشکان مراجعه می‌کنند در حالی که استفاده از این مواد و بوی تند و مسموم کننده شوینده‌ها و آلاینده‌ها خطرات بیشتری برای بیماران دارد و نباید به آن بی توجه بود.

وی با اشاره به اهمیت دور نگه داشتن مواد شوینده و آلاینده از دسترس کودکان یادآور شد: کودکان دارای حساسیت‌های بیشتری نسبت به افراد بزرگسال هستند و باید این مواد را از دسترس آنها دور کرد چه بسا به دلیل بی احتیاطی مواردی در نوشیدن این مواد در کودکان نیز مشاهده می شود.

این پزشک متخصص تصریح کرد: علاوه بر دور نگهداشتن مواد باید بر روی ظروف نام این مواد به دقت نوشته شود تا به واسطه سهل انگاری، سلامت خانواده به مخاطره نیفتد به ویژه اینکه نوشیدن مواد شوینده به دلیل بی احتیاطی توسط کودکان و یا حتی بزرگسالان منجر به سوزاندن ریه و مری و معده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha