شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 107719

سلامت نیوز : بعضی از افراد تعطیلات عید را فرصت مناسبی برای سفر می دانند. چنین افرادی احتمالا از همین حالا تصمیم گرفته اند که برای روزهای عید، بار سفرشان را ببندند و با یک سفر لذت بخش خستگی یک سال را از تن شان بیرون کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ اگر می خواهید با مهارت های سفر کردن، آثار روان شناختی، حساب و کتاب بهینه و اصلا ملاک ‌های همسفر بودن خوب آشنا شوید، با همین ستون تا پایان سال همراه باشید. امروز قصد داریم احادیثی را درباره سفر و مهارت لذت بردن از سفر خدمت تان تقدیم کنیم.

سفر از دیدگاه قرآن

حجت الاسلام سید هادی حسینی در گفت و گو با خراسان درباره سفر می گوید: سفر کردن و به مسافرت رفتن با توجه به آثار و فواید بسیاری که دارد، از جمله مسائلی است که دین مبین اسلام به آن پرداخته و مورد بررسی قرار داده است. خداوند متعال در قرآن کریم مومنان را به گردش و سیر و سفر فرا می خواند تا با مشاهده نحوه خلقت موجودات و کیفیت رشد و تعالی آن ها، عظمت پروردگار عالمیان را مشاهده کنند و سر تعظیم به پیشگاه خالق یکتا فرود آورند.

با در نظر گرفتن آیات و بررسی آن ها می توان دریافت هدف نهایی از سیر و سفر از دیدگاه قرآن، رشد و تعالی روحی انسان و بالا بردن قدرت تعقل و تفکر در نظام آفرینش است که در نتیجه به ایمانی راسخ و استوار منجر خواهد شد.

سفر در روایات ائمه اطهار(ع)

در روایات نیز توجه ویژه ای به مسئله سفر شده است. در دیوان منسوب به امیر المومنین چنین آمده است که مسافرت کنید که در سفر 5 فایده وجود دارد: رفع اندوه و ناراحتی، درآمدزایی و کسب معیشت، علم اندوزی، ادب آموزی و مصاحبت با افراد شرافتمند ( دیوان امام علی(ع) صفحه 139).

سیر و سفر هم مانند بسیاری از مسائل دیگر آدابی دارد که رعایت آن موجب اطمینان خاطر و بهره مندی حداکثری از سفر خواهد شد.

صدقه دادن: امام صادق (ع) می فرمایند: سفرهای خود را با صدقه دادن، آغاز کنید.(کافی، جلد۸،صفحه ۲۵۵)

دعا کردن: از امام موسی بن جعفر(ع) روایت شده است: هرگاه فردی از شما اراده سفر کرد، سوره فاتحة الکتاب و آیة الکرسی را بخواند. سپس فرمودند که این گونه دعا بخوانید: پروردگارا مرا و هر فردی که با من هست، حفظ نما و سلامت بدار و به مقصد برسان(الکافی، جلد 4، صفحه 283)

همراه داشتن توشه مناسب: رسول مکرم اسلام همراه داشتن لوازم مناسب برای سفر را از نشانه های شخصیت انسان می دانند زیرا باعث آرامش خاطر و رضایت مندی از سفر می شود (المحاسن جلد 2، صفحه 360). حضرت محمد(ص) می فرمایند: توشه مسافر خواندن سرود ها و اشعار دلنشین است مادامی که بیهوده و یاوه گویی نباشد.(بحار الأنوار، جلد 73، صفحه 268). نقل شده است که ایشان هر گاه به اراده سفر می کردند، 5 چیز را همیشه به همراه داشتند از جمله آیینه، قیچی، سرمه دان، مسواک و شانه.(وسایل الشیعه، جلد 11، صفحه 426)

استفاده از طبیعت در طول مسیر: امام باقر(ع) می فرمایند: هرگاه به سرزمینی سرسبز سفر می کنید، آرام طی مسیر کنید تا از زیبایی های آن لذت ببرید و زمینه سرزندگی و نشاط روحی شما فراهم شود(المحاسن، جلد 2، صفحه 361)

خوش خلقی و مدارا کردن با همسفران: امام صادق (ع) می فرمایند: جناب لقمان به فرزندش این چنین نصیحت کرد که ای پسرم به جز در مواردی که نافرمانی خدا در آن است، با همسفرانت موافق و هم دل باش( کافی، جلد 8، صفحه 303 )

همه از سفر لذت نمی برند!

دکتر محمد مهدی قاسمی، روان  پزشک در گفت و گو با تبیان نیز درباره سفر می گوید: این که ما چگونه سفر کنیم بستگی به شخصیت، تربیت و تحصیلات ما دارد. لذت بردن از سفر بیش از آنکه به توانایی اقتصادی و یا میزان بهره  وری از ابزارها و تجهیزات خاص، بستگی داشته باشد، موضوعی حسی، عاطفی و درونی است.

لذت بردن از سفر هنر است

برای مسافرت، شرط اول این است که لذت بردن از سفر را یاد بگیریم. در واقع باید به سفر نه به عنوان تفریحی پرهزینه و گاه مشقت  بار بلکه به عنوان هنری که کاملا لذت  بخش است، بنگریم. هنگامی که این نوع نگاه کردن را آموختیم، می  توانیم بدون سخت گیری در برنامه  ریزی و آماده کردن مقدمات پرهزینه، خود را یک جهان  گرد یا یک مسافر بدانیم.

مراقب سقف روان تان باشید

در نظر داشته باشید که مسافرت یکی از جذاب  ترین تفریحات است که در افزایش سلامت روان به شدت موثر است؛ برای مثال، هنگامی که نخستین باران پاییزی شروع به باریدن می  کند، همه ما سری به پشت بام خانه خود می  زنیم تا مطمئن شویم راه ناودان باز است. دلیل وارسی سقف خانه این است که نم نکشد و خراب نشود. حالا سوال این است که آیا ما برای حفظ سقف روان  خود نیز همین  قدر دقت می  کنیم و در صدد بازکردن راهی برای تخلیه هیجانات و استرس   های زندگی هستیم تا سقف روان  مان خراب نشود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha