سلامت نیوز : یک روانشناس با اشاره به ارتباط تغذیه در بروز هیجان در کودکان گفت: تماشای فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای خشن موجب شده پریدن از روی آتش دیگر هیجان‌انگیز نباشد.

اصغر کیهان‌نیا در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: چهارشنبه‌سوری یکی از مراسم قدیمی در ایران است است که از گذشته به جا مانده است اما متأسفانه در سال‌های اخیر اجرای این مراسم به صورت نامتعادلی در آمده و موجب مزاحمت برای افراد دیگر شده است.

کیهان‌نیا ادامه داد: جوانان به هیجان و تخلیه انرژی نیاز دارند. آنها به دلیل شرایط سنی  به ابراز وجود و فریاد‌های اعتراضی نسبت به خانواده و جامعه نیاز دارند، اما این اعتراض در سینه آنها پنهان می‌ماند و دنبال مفری برای تخلیه انرژی و هیجان خود هستند.

وی با اشاره به نقش مسئولان در تخلیه هیجانات جوانان گفت: مسئولان باید کاری کنند که جوانان انرژی خود را در میادین ورزشی و فرهنگی تخلیه کنند. وقتی هیجان در سینه فشرده می‌شود به مجرد یافتن میدان مناسب شروع به ابراز وجود می‌کند برای همین است که جوانان چهارشنبه سوری را مغتنم شمرده و از روزها و هفته‌های قبل شروع به ترقه‌بازی می‌کنند.

این روانشناس اظهار داشت: تماشای فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای خشن توسط نوجوانان موجب شده است تا آتش زدن و پریدن از روی آن دیگر هیجان‌انگیز نباشد برای همین در این مراسم از مواد پر سر و صدا و پر خطر استفاده می‌کنند.

وی افزود: لزوم برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری با نظارت و ایجاد شرایط معقول توسط مسئولان به همین دلیل است.

کیهان‌نیا اذعان داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر مواد منفجره آسیب‌ زیادی به کودکان و نوجوانان وارد کرده و خانواده‌های بسیاری را در آستانه عید نوروز عزادار کرده است.

این متخصص بهداشت روان با بیان نوع تغذیه و هیجان‌خواهی در کودکان گفت: نوع تغذیه در بروز هیجان موثر است. برای مثال کودکانی که بیش‌فعال هستند و تحرک زیادی دارند نباید شکلات، آب میوه و مواد خوراکی شیرین مصرف کنند. نوع تغذیه در هیجان‌آفرینی موثر است و اگر بچه‌ها تحرک نداشتند،قندشان به 600 می‌رسید. زیرا تحرک موجب سوزاندن قند حاصل از شیرینی می‌شود که آنها مصرف می‌کنند.

وی افزود: ژنتیک و محیط نیز در ایجاد و بروز هیجان موثر است. بچه‌هایی که از پدر و مادر برومند به دنیا می‌آیند باید تحرک داشته باشند. از طرفی تماشای بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌های خشن و تصاویری که پرخاشگری را نشان می‌دهد موجب ایجاد و بروز هیجان می‌شود.

این متخصص بهداشت روان گفت: خیلی مواقع کودکان و نوجوانان با دیدن تصویر آتش زدن خانه‌ای، خانه خودشان را آتش می‌زنند تا انرژی‌شان را تخلیه کنند. امروز در دنیا برای تخلیه هیجان کودکان و نوجوانان از گروه‌درمانی استفاده می‌کنند که طبق آن کودکان را می‌دوانند و از آنها می‌خواهند هر قدر که دوست دارند داد بزنند تا انرژی اش تخلیه شود.

وی خاطر نشان کرد: گریه و خنده موجب تخلیه تنش‌ها و خشم‌های فروخورده می‌شود. خنده موجب آزاد شدن اندورفین می‌شود که سرخوشی را همراه دارد. برای همین است که افراد در میادین ورزشی داد می‌زنند، هورا می‌کشند و کف می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha