سلامت نیوز : رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از فروکش کردن موج سوم بیماری آنفلوانزا در کشور، تشخیص قطعی ۶۸۰ مورد شدید از این بیماری در نیمه دوم امسال و مرگ ۲۲ ایرانی بر اثر آنفلوانزا در این مدت خبر داد.

محمد مهدی گویا در گفت و گو با فارس گفت: موج اول بیماری آنفلونزا از اواسط آبان تا 25 دی در کشور ایجاد شد. ویروس H3N2 عامل بروز این موج بود، بعد از آن موح دوم شیوع آنفلوانزا را از 25 دی تا 25 بهمن شاهد بودیم که بیشتر موارد آن آنفلوانزای نوع B بود و از اوایل اسفند نیز موج سوم این بیماری شروع شده که با ویروس H3N2 هنوز وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: شواهد نشان می دهد، موج سوم بیماری آنفلوانزا در حال فروکش کردن است اما هنوز تمام نشده است، انتظار وزارت بهداشت است که تا پایان امسال این موج از بیماری آنفلونزا روند کاهشی خود را ادامه دهد.

وی اضافه کرد: مهمترین استانهایی که هنوز شیوع موج سوم بیماری آنفلوانزا در آن ادامه دارد، استانهای لرستان، ایلام، خراسان جنوبی و هرمزگان هستند،‌علاوه بر آنها موج سوم بیماری آنفلوانزا هنوز در استانهای تهران،‌مازندران، گیلان،‌فارس و کرمان ادامه دارد.

گویا گفت:‌ از ابتدای شروع موج اول بیماری آنفلوانزا تاکنون 680 مورد شدید این بیماری شناسایی شد که همگی آنها در بیمارستان بستری شدند و البته از این تعداد 22 نفر فوت کردند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: اکثر افرادی که بر اثر این بیماری فوت کردند، یا افراد مسن بودند یا افراد مبتلا به یکی از بیماریهای مزمن مانند بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان یا بیماریهای تنفسی مبتلا بودند که با وجودبستری در بیمارستان به علت شدت عوارض جان خودرا از دست دادند.

وی گفت: البته این تعداد فوتی از بیماری آ‌نفلونزا بسیار کمتر از حد انتظار بود و حد انتظار مرگ ناشی از این بیماری حدود یک درصد موارد قطعی شدید است.

وی ادامه داد: 13 آزمایشگاه قطب آنفلوانزا در کشور تمام موارد این بیماری را رصد و آ‌زمایش می‌کنند و گزارش موارد قطعی را به صورت آنلاین و روزانه به ستاد‌ وزارت بهداشت اعلام می کنند، البته موارد خفیف این بیماری گزارش نمی‌شود و در مواردی حتی خود فرد به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمی‌کند و خود به خود خوب می‌شود.

گویا اضافه کرد:‌ در موج سوم بیماری آنفلوانزا که هنوز ادامه دارد حدود 60 درصد موارد ابتلا آنفلونزای H3N2 بود و بیش از 35 درصد موارد نیز آنفلوانزای نوع B بود و بقیه سایر انواع این بیماری را شامل می شد.

وی گفت: موج سوم بیماری آنفلوانزا هنوز تمام نشده و از مردم می‌خواهیم برای جلوگیری از گسترش این بیماری آداب بهداشت فردی را هنگام عطسه و سرفه و نگهداشتن فاصله مناسب از دیگران رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha