شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 107727

سلامت نیوز : نایب‌رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان این نکته که شیوع شب ادراری و تیک در پسرها شایع‌تر از دخترهاست، عدم بروز هیجان در مردان را موجب ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون و زخم اثنی‌عشر عنوان کرد.

مجید صادقی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مسائل و مشکلات روانی مردان اظهار داشت: آقایان مسائل و مشکلات روانی خاص خودشان را دارند که این مسائل و مشکلات از دوران کودکی آغاز و تا پایان عمر ادامه دارد.

وی افزود: شب‌ادراری و تیک در پسرها نسبت به دخترها شایع‌تر است. همچنین دوران بلوغ تشکیل خانواده نحوه کار و تحصیل در دو جنس متفاوت است.

نایب رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران ادامه داد: در جامعه ما بار اقتصادی خانواده بیشتر بر دوش مردان است. همچنین مسئله بازنشستگی موجب می‌شود تا مردان با فشار روانی ویژه‌ای درگیر شوند هرچند این موضوع بستگی به نوع زندگی و شخصیت افراد دارد اما برخی بازنشستگی را مترادف با از کارافتادگی می‌دانند. به عنوان مثال مردی که در 20 سالگی کارش را آغاز کرده و در  50 سالگی بازنشسته شده ممکن است بازنشستگی را مترادف با عدم کارآیی و مثبت نبودن تلقی کند.

وی افزود: آقایان طول عمر کوتاه‌تری نسبت به خانم‌ها دارند و این در تمام جوامع صدق می‌کند.

استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: افسردگی در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است.

این متخصص بهداشت روان با اشاره به شیوع رفتارهای ضداجتماعی مانند اعتیاد در مردان گفت: آقایان در مواجهه با فشارهای روانی و اضطراب به سوء مصرف مواد و الکل رو می‌آورند. با اینکه آنها جنس قوی‌تری به نظر می‌رسند اما در برابر آسیب‌ها و بیماری‌های روانی آسیب‌پذیر‌ترند.

وی افزود: این آسیب‌پذیری ممکن است به شکل بیماری روانی خود را نشان نداده و بیشتر به شکل علائم جسمی خود‌نمایی کند.

این روانپزشک با بیان نکاتی در زمینه کاهش فشار روانی در مردان اظهار داشت: آقایان باید عواطف و احساسات خود را بروز دهند و از احساس غم و اضطراب و اشک ریختن شرم نکنند. همچنین در مواقعی که دچار مشکلات روانی می‌شوند حتماً برای درمان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: این طرز تفکر که می‌گوید درمان نشان دهنده ضعف در افراد است مطرود است و بهتر است مردان نیز مانند زنان در مواجهه با اختلالات روانی از درمان‌های رایج استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: بروز ندادن هیجانات موجب بیماری‌های جسمی مانند فشار خون، دیابت و زخم اثنی‌عشر می‌شود، بنابراین مردان نیز باید هیجان و احساس خود را بروز دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha