شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 107729

سلامت نیوز : عضو انجمن پزشکی خواب ایران با بیان نکاتی درباره بهداشت خواب، از افراد خواست در دقایق پایانی شب مطالعه نکنند و در صورتی که ۲۰ دقیقه بعد از رختخواب رفتن، خوابشان نبرد،‌ در رختخواب بنشینند.

 ابوالفضل مظفری، در گفت و گو با فارس، با اشاره به شایع بودن اختلالات خواب اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه بهداشت خواب است. درصد قابل توجه‌ای از افراد جامعه خواب مناسبی ندارند و پیش نیازهای آن را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان رعایت نکاتی برای داشتن خوابی راحت افزود: یکی از نکات مهم در بهداشت خواب این است که فرد تا وقت خوابش نرسیده به رختخواب نرود. برخی افراد زودتر از موعد مقرر به رختخواب می‌روند که این کار نادرست است. از طرفی اگر فرد به رختخواب برود و 20 دقیقه بعد خوابش نرود باید در رختخواب بنشیند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که اگر فردی شب در موعد همیشگی نخوابید، فردا صبح سر ساعت بیدار شود و برای جبران خواب شب گذشته بیشتر نخوابد چرا که این کمبود خواب در شب بعد جبران می‌شود.

عضو انجمن پزشکی خواب ایران تصریح کرد: شام باید حداکثر 2 ساعت قبل از خواب خورده شود. همچنین نوشیدن چای، قهوه و آب پیش از خواب ممنوع است.

این فوق تخصص ریه نور کم را در داشتن خواب راحت، موثر عنوان کرد و افزود: برخی افراد در جایی می‌خوابند که نورش زیاد است. نور زیاد و نامناسب موجب برهم زدن خواب می‌شود.

این متخصص بهداشت خواب گفت: مطالعه در شب، خواب را بر هم می‌زند. بنابراین نباید مطالعه را به دقایق پایانی شب موکول کرد.

این فوق تخصص ریه داشتن اتاق خواب مجزا، دکوراسیون مناسب و رختخواب نرم را جزو مواردی دانست که بهداشت خواب را تضمین می‌کند.

وی افزود: خواب آن‌قدر مهم است که کارشناسان می‌گویند اگر یک روز را با فردی بگذرانی می‌توانی بفهمی که شب قبل خواب خوبی داشته یا خیر، زیرا اختلالات خلقی مانند افسردگی و پرخاشگری با خواب رابطه دارد.

این فوق تخصص ریه با توضیح درباره اهمیت اختلال تنفسی حین خواب و برخی بیماری‌ها گفت: سکته قلبی، مغزی، فشار خون، دیابت، در ارتباط با اختلال تنفسی حین خواب است.

وی افزود: 50 درصد جامعه با اضافه وزن مواجه‌اند و از هر 3 نفر که اضافه وزن دارند یک نفر با اختلال تنفس حین خواب روبه‌رو می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است ارگان‌های مختلف مانند آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت و رسانه‌ها در این زمینه تلاش کنند تا بیماری افراد زودتر شناسایی شود.

وی افزود: طبق آمار یک سوم بیماران فشار خون اختلال تنفس حین خواب دارند و کسانی که فشار خونی دارند که با دارو کنترل نمی‌شود 80 درصد در معرض اختلال تنفسی حین خواب هستند.

عضو انجمن پزشکی خواب ایران گفت: 25 درصد زنان و 35 درصد مردان حین خواب خر و پف می‌کنند.

وی افزود: فرم دهان و عقب بودن فک موجب خر و پف می‌شود. همچنین در کودکان زمینه آلرژی اهمیت دارد و لوزه سوم به خر و پف کمک می‌کند.

مظفری ادامه داد: غالب سکته‌های قلبی اول صبح اتفاق می‌افتد و علتش این است که خواب خوش دم صبح است و غالب خر و پف‌ها نیز مربوط به همان زمان است.

وی خاطر نشان کرد: وقتی تنفس قطع می‌شود اکسیژن رسانی به بدن قطع می‌شود و فرد خواب سبکی خواهد داشت در این حالت سیستم پاراسمپاتیک مختل و سیستم سمپاتیک فعال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha