یک روانپزشک، تشکیل خانواده براساس معیارهای صحیح ازدواج، ارتباط مناسب والدین و ایجاد محیط امن و آرام برای فرزندان را در شکل گیری رفتار کودکان در آینده مؤثر دانست.

دکتر محمد اربابی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نقش مؤثر خانواده در شکل گیری شخصیت اجتماعی و هویت روانی افراد گفت: توجه به سلامت خانواده، به عنوان مهم ترین واحد سازنده جامعه، در نهایت منجر به بهبود سلامت روان در سطح جامعه خواهد شد.

به گفته وی، محیط های ناآرام خانوادگی و یا عدم تأمین آرامش و امنیت برای کودکان در سنین رشد، می تواند منجر به تظاهرات روانپزشکی در سنین بالاتر شود.

این روانپزشک، گام اول ایجاد خانواده مولد و موفق را برگزیدن فرد مناسب برای ازدواج برشمرد، به گونه ای که زندگی زناشویی کمترین تنش ها را از لحاظ روانی، به فرد وارد آورد.

دکتر اربابی با تأکید براهمیت ارتباط صحیح و مناسب پس از تشکیل خانواده، افزود: رعایت سه اصل جرأت و شهامت، فهم متقابل و مهارت حل مسئله باعث ایجاد صمیمیت و ارتباط مؤثر خواهد شد.

وی درمورد زمینه های یک ارتباط مؤثر توضیح داد: بیان نظرات به طور شفاف، نیازمند مدیریت مناسب ارتباط است تا رک گویی، منجر به تخریب رابطه نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ارتباط براساس فهم متقابل و همدلی زمانی امکان پذیر است که فرد شرایط روحی- ذهنی مخاطب خود را بسنجد و رفتار مناسب را با کلام خود نشان دهد.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد در برخورد با مشکلات تصور می کنند تنها یک راهکار وجود دارد اما چنانچه افراد در زندگی زناشویی به طور خلاق، راه حل های مختلف را در نظر بگیرند، مشکلات روزمره کاهش می یابد.

دکتر اربابی، ارتباط سالم و آرام والدین را عنصر مهمی در تأمین آرامش کودکان در بزرگسالی دانست و اظهار داشت: فرزندان والدین مضطرب و بی قرار در بزرگسالی دچار اضطراب، اعتماد به نفس پایین و وابستگی نابجا خواهند شد.

وی در خاتمه یادآور شد: رفتار خوش بینانه والدین و تقویت رفتارهای مناسب کودکان، سبب تقویت اعتماد به نفس و رشد شخصیتی آنها می شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha