سلامت نیوز : یک عضو هیات علمی دانشگاه، رشد جمعیت و نیروی انسانی با کیفیت را بازوان محرک یک جامعه خواند و با بیان اینکه فرزند‌آوری متناسب، نوید آینده‌ای روشن‌تر را به هر جامعه‌ای می‌دهد، گفت: برنامه‌های کنترل جمعیت، جوامع غربی را پیر کرده و ایران را در منطقه خطر قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر خلیل علی‌محمدزاده در جمع گروهی از اساتید دانشگاه‌های کشور، گفت: اجرای برنامه‌های کنترل جمعیت، بسیاری از جوامع و به ویژه کشورهای غربی را با معضلی به نام پیری جمعیت و بازنشستگانی که دیگر نیروی کار فعال نیستند، روبرو ساخته است.

وی به نتایج نظرسنجی گالوپ که در اوت سال 2013 میلادی در میان تحصیلکرده‌های آمریکا صورت گرفته است، اشاره کرد و افزود: برنامه‌های کاهش جمعیت در جوامع یاد شده، در گذشته به شکاف بین نسل‌ها، دوری جوانان از خانواده، گرایش آنها به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و فروپاشی بنیان خانواده به عنوان پایه نظام جامعه منجر شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم آمریکا دیگر مثل سابق سن بالا را برای بچه‌دار شدن نمی‌پسندند، بلکه با رویکردی متفاوت بهترین سن برای بچه‌دار شدن را سن 25 سال می‌دانند. همچنین افراد دارای تحصیلات متوسط، مناسب‌ترین سن فرزندآوری را بین 20 تا 25 سال عنوان کرده‌اند. در گذشته نگرش مردم آمریکا، داشتن فرزند در سن بالاتر بود، اما طبق نتایج این نظرسنجی در حال حاضر تنها 3.5 درصد مردم تمایل دارند که اولین فرزندآوری خود را در سن بالای 30 سال داشته باشند.

علی‌محمدزاده متوسط تعداد فرزندان هر خانواده آمریکایی در دهه 1950 میلادی را 4 فرزند ذکر کرد و گفت: این شاخص اکنون به‌ طور متوسط 2 فرزند در هر خانواده امریکایی است و دولت آمریکا تلاش می‌کند که در بلند مدت، پایه خانواده و فامیل را در این کشور گسترده‌تر و محکم‌تر ‌کند. درحالی که جامعه تحصیلکرده آمریکا در دهه‌های پیشین، تعداد فرزند بیشتر را نمی‌پسندید، اما اکنون این گروه مایلند بیش از دو فرزند داشته باشند.

وی افزود: یکی از تفاوت‌هایی که هم اکنون در جامعه با سطح سواد بالای امریکا نسبت به گذشته قابل مشاهده است، اینکه آنها دیگر به تفاوت بیش از 3 دهه بین فرزندان و والدین معتقد نیستند و همه در تلاشند که فاصله سنی بین خود و فرزندان‌شان را به حداکثر 25 سال برسانند. این آمارها حاکی از آن است که آن‌ها در حال تصحیح روش نادرست قبلی خود هستند و به تجربه دریافته‌اند که اختلاف سنی زیاد با فرزندان به ارتباط عمیق آنها آسیب وارد کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران شمال تصریح کرد: تحولات فرهنگی صورت گرفته در این جامعه عملاً "شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر" را نفی کرده و به مرحله‌ای رسیده که بیشتر مردم آمریکا به این باور رسیده‌اند که مردان حداکثر باید در سنین 26 تا 45 سالگی و زنان در سنین 18 تا 35 سالگی تعداد فرزندان خود را تکمیل کنند. البته تعیین زمان مناسب برای فرزندآوری، نسبی است و واقعیت این است که در بین افراد و جوامع مختلف، وضعیت متفاوت است.

وی با ذکر این مطلب که از لحاظ پزشکی در سنین بالاتر علاوه بر افزایش خطر سقط جنین، قدرت باروری و تمایل به بچه‌دار شدن نیز در زنان کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: ازدواج‌های به موقع و با شناخت و آگاهی، اصلی‌ترین مسئله‌ای است که در سیاست‌های جدید جمعیتی پس از حذف مکانیزم‌های تحدید موالید باید مورد توجه قرار گیرد.

این پزشک و استاد دانشگاه با اشاره به این واقعیت که اکنون در اکثر جوامع و از جمله ایران به دلیل افزایش مشکلات اجتماعی و اقتصادی، ادامه تحصیل زنان،‌ بالا رفتن سطح انتظارات دختران و پسران و سایر موارد، سن ازدواج و به دنبال آن سن بارداری هم بالا رفته، به طرح برخی از پرسش‌های مهم در ذهن زوج‌های جوان و میانسال پرداخت و گفت: آنها می‌گویند چرا بچه‌دار شدیم؟ و چرا با این وضع اقتصادی و اجتماعی فرزندان بیشتری را داشته باشیم؟ نظرسنجی موسسه گالوپ پاسخ مردم آمریکا به این سؤالات و دلایل تمایل کمتر مردم به داشتن فرزند را در این پژوهش واکاوی کرده است.

وی گفت: چند عامل مهم در این رابطه مشخص شده، اول خودخواهی والدین و این تفکر که فرزند بیشتر یعنی مشکلات بیشتر! دوم ترس از آینده و طرح سؤالاتی مانند اینکه آینده جهان چه می‌شود؟ تربیت فرزندان چگونه خواهد شد؟ و سوم مسئولیت‌گریزی و نیز ذکر مواردی مانند مشکلات مالی، آموزشی و پرورشی.

وی همچنین به نتایج نظرسنجی USA Today در مورد تعداد فرزندان در آمریکا اشاره کرد و گفت: امروزه داشتن حداقل 3 فرزند در خانواده‌های آمریکایی یک افتخار محسوب می‌شود.

علی‌محمدزاده جامعه آماری این نظرسنجی را نخبگان و جامعه‌شناسان آمریکا از دانشگاه‌های مختلف ذکر کرد و اظهار داشت: از نگاه آنان فرزندان بیشتر به تحکیم خانواده و گستردگی رابطه خویشاوندی کمک می‌کند.

وی جمعیت بیشتر، تندرست و شایسته را عامل اقتدار هر کشوری خواند و گفت: جمعیت جوان، نیروی فعال و محور حرکت اصلی هر جامعه‌ سعادتمندی است و در یک کشور پیشرفته همواره باید نمای جوانی حفظ شود و گروه سنی زیر 15 سال، در حد 40 درصد جمعیت کل باشد.

علی‌محمدزاده در این باره افزود: نتیجه این پژوهش‌ها و روند کنترلی تجربه شده در 25 سال اخیر کشور ما، به روشنی اثبات می‌کند که برنامه‌های کنترل جمعیت در تغییر سبک زندگی و الگوی رفتاری فرزندان و خانواده‌ها نقش مهمی داشته و از این رو هشدارها، تذکرات و تاکیدات کارشناسی در حذف سیاست‌های کنترلی و تغییر رویکرد در این زمینه، باید از سوی متولیان، متخصصان و همه خانواده‌ها به جد مورد توجه، مباحثه و فهم قرار گیرد.

وی آمار بیش از سه برابری سزارین‌ها، وازکتومی‌ها و توبکتومی‌ها در کشور را در مقایسه با میانگین جهانی آن نگران کننده خواند و در پایان هوشمندی و صراحت مقام معظم رهبری را در ممانعت از ادامه سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران ستود و ضمن تشکر از اعضاء و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب سیاست‌های کلی نظام در موضوع جمعیت، گفت: انتظار آن است که مجلس محترم به نقش حساس و سرنوشت ساز خود در ادامه و تکمیل این مسیر و از آن جمله "طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده" به نحو مطلوبی همت گمارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha