شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 107743

سلامت نیوز :مراقبه به سادگی یک کنش آرام، تفکر و یا تمرکز درون نگر بر یک موضوع خاص مورد توجه مانند تنفس یا احساس عمیق عشق جهانی و شفقت است. با وجود اینکه مراقبه برای مدت سه هزار سال بخشی از سنت شرقی بوده، اما همین اواخر توسط دانشمندان غربی مورد توجه و مطالعات گسترده قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پیام ام اس ؛  فواید شخصی مراقبه برای هر فردی که تجربه انجام آن را داشته مشخص است: افزایش تمرکز، متانت و فراست در مواجهه با تجربیات ذهنی. هرچند به لطف پیشرفت‌های اخیر در زمینه تصویربرداری مغز و فنآوری ژنومیک، اینک دانشمندان قادرند تغییرات روانشناختی ذهن و جسم انسان را در جریان مراقبه بررسی کنند.

مطالعاتی که در طول سال‌های گذشته منتشر شده نشان می‌دهد که مراقبه به طرز قابل توجهی مغز انسان را دستخوش تغییراتی مثبت قرار می‌دهد. برای مثال، اخیرا دانشگاه اورگان توسط اف‌ام آر آی پیشرفته (در این روش تصاویری متناوب از مغز در حال فعالیت و سپس در حالت استراحت گرفته می‌شود و از یکدیگر بطور دیجیتالی تفریق می‌گردند، که حاصل این پردازش عملکرد مغزی در اثر تغییرات جریان خونی در مغز را از لحاظ فیزیولوژیکی نشان می‌دهد) مطالعه‌ای بر روی قشر کمربندی قدامی انجام داده است. قشر کمربندی قدامی، مرکزی در مغز است که وظیفه‌اش گرفتن تصمیم‌های شناختی منطقی مانند توجه و تمرکز است.

عصب پژوهان دریافته‌اند که پس از یک ماه تجربه نوعی از مراقبه چینی، تراکم عصب‌های قشر کمربندی قدامی به طرز شگفت انگیزی افزایش می‌یابد که این امر موجب تسهیل توانایی این بخش از مغز در شکل دادن به ارتباطات تازه شده و ارتباط سریع‌تر میان سلول‌ها را ممکن می‌سازد. این مطالعه همچنین دریافته که تمرکز هورمون‌های استرس‌زا در خون شرکت کنندگان به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته است که این امر حاکی از کاهش استرس، اضطراب، خستگی و افسردگی در افراد است. مشاهده دگرگونی چشمگیر عصب‌ها در قشر کمربندی قدامی به معنی پیشرفت در درک قدرت شفابخشی مراقبه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha