شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱

سلامت نیوز : معاون توانبخشی معلولان بهزیستی در واکنش به انتشار خبر مرگ ۱۵ معلول در مرکز نگهداری معلولین نارمک گفت: معلولین این مرکز دارای معلولیت‌ها , مشکلات جسمی متعددی هستند که تنها ۳ نفرشان هنگام فوت در مرکز بوده‌اند و به پرونده آن‌ها رسیدگی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ در پی انتشار خبر مرگ ۱۵ معلول در طی یک سال در مرکز نگه داری از معلولان نارمک سازمان بهزیستی، "یحیی سخنگویی"، معاون توانبخشی معلولان بهزیستی، گفت: توانبخشی و نگه داری معلولان تحت پوشش بهریستی در مراکز شبانه روزی مربوط به افراد چند معلولیتی و یا دارای معلولیتهای شدید است. در این مرکز نیز معلولانی با شرایط جسمی نا‌مناسب و معلولیت‌ها و بیماری‌های متعدد نگه داری می‌شوند و پرونده فوت شدگان در دو هفته اخیر در مرکز نگه داری نارمک رسیدگی شده است.

وی افزود: این افراد علاوه بر معلولیت خود به دلیل شرایط بی‌تحرکی و خارج شدن اسکلت بدنشان از حالت عادی دارای مشکلات زیادی مانند مشکلات قلبی، کلیوی، تنفسی و... هستند و با توجه به تعداد معلولینی که در مرکز ما نگهداری می‌شدند تنها ۱۵ نفر آن‌ها در طول یکسال فوت کرده‌اند که ۱۲ نفر آن‌ها در بیمارستان و ۳ نفر در مرکز بوده‌اند.

معاون توانبخشی معلولان بهزیستی ادامه داد: هدف ما رسیدگی به معلولین است. تاکنون ۱۰۰ هزار نفر از معلولین تحت خدمات توانبخشی و نگهداری بهزیستی قرار دارند که تعدادی از آن‌ها دارای بیمارهای خاص مانند هپاتیت، ایدز نیز هستند، بنابراین نگه داری و توانبخشی به آن‌ها بسیار دشوار است. همینطور ۲۰هزار بیمار روانی نیز در مراکز ما بستری هستند که اگر این مراکز آن‌ها تعطیل شود باعث بروز مشکلات زیادی درشهر و محلات خواهد شد.

سخنگویی گفت: میزان معلولان جامعه افزایش پیدا کرده است که امتیاز مثبتی برای بهزیستی تلقی می‌شود زیرا توانسته است که عمر معلولین را ارتقا دهد. به هر حال این افراد با توجه به بیماریهای مضاعفی که دارند ممکن است فوت کنند که امری طبیعی است براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۵درصد از افراد هر جامعه معلول هستند که در ایران این آمار به بیش از ۱۱ میلیون نفر معلول در سطح جامعه می‌رسد، که ۳درصد از این افراد دارای معلولیتهای بسیار شدید هستند هر ساله تعداد سالمندان نیز به این افراد اضافه می‌شوند که ۳ درصد آن‌ها نیاز به مراقبتهای خاص دارند.


وی ادامه داد: حدود ۱۳ هزار نفر مجهول الهویه و فاقد سرپرست نیز تحت پوشش بهزیستی هستند پس اگر افق دیدمان را گسترش دهیم به خدمات بهزیستی پی می‌بریم هر چند که عملکرد ما بدون اشکال نیست و با ایده آل‌ها همچنان فاصله دارد.

سخنگویی افزود: هم اکنون در طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده ۴هزار و ۵۰۰نفر خدمات دریافت می‌کنند و همانند کشورهای پیشرفته در حال گسترش این طرح هستیم که تاکنون به صورت پایلوت در شش استان اجرا شده و در سال آینده در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تهیه تجهیزاتی مانند سمعک و ویلچر از دغدغه‌های بهزیستی است، ادامه داد: خانواده‌ها با میل و رغبت معلولان ذهنی و جسمی خود را ترخیص می‌کنند و با کمک هزینه‌ای از سوی بهزیستی که معادل سه برابر مستمری موجود است با احساس مسئولیت بیشتری از معلول خود نگه داری می‌کنند.

معاون توانبخشی معلولان بهزیستی گفت: این طرح را از استان‌های محروم، همانند خراسان شمالی وجنوبی سیستان وبلوچستان، ‌ایلام و... شروع می‌کنیم زیرا مشکلات معیشتی خانواده‌ها برای نگهداری از معلولین دراین استان‌ها بیشتر بوده است و با حل این معضل سعی کرده‌ایم که معلولان آن‌ها را به خانواده بر گردانیم با این کار میزان پشت نوبتی‌های ما نیز کم می‌شود اما به هر حال نیاز به گسترش مراکز به ویژه مراکزی برای بیماران روانی مزمن داریم که در این مورد با چالشهایی روبرو هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha