سلامت نیوز : معاون درمان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی ‌با اشاره به اینکه ایران جزء کشورهایی است که بالاترین رشد را در دیابت دارد گفت: در حال حاضر 50 درصد از بیماری‌های نارسایی کلیوی ناشی از دیابت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد حاجی آقاجانی ظهر امروز در آئین افتتاح 151 دستگاه دیالیز در 25 دانشگاه و دانشکده و 51 بیمارستان که به صورت همزمان برگزار شد، با اشاره به انتخاب روز 22 اسفند ماه به عنوان روز جهانی کلیه اظهار داشت: شعار سال جاری روز جهانی کلیه سالمندی و کلیه انتخاب شده است.

وی دلیل انتخاب شعار سالمندی و کلیه را پیر شدن جمعیت اعلام و اضافه کرد: بیماری کلیه در سطح جهان و ایران رو به افزایش است.

معاون درمان وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 8 درصد از جمعیت کشور مبتلا به نوعی از نارسایی‌های کلیوی هستند، تصریح کرد:‌ در حال حاضر 50 درصد از بیماری‌های نارسایی کلیوی ناشی از دیابت است.

این مسئول ادامه داد: دلیل 20 درصد از بیماری‌های نارسایی کلیوی کشور پرفشاری خون اعلام شده است.

آقاجانی دلیل افزایش آمار بیماری‌های کلیوی را تغییرات روی داده در الگوی زندگی اعلام کرد و گفت: کاهش تحرک و سبک زندگی هم از دیگر دلایل شیوع این بیماری محسوب می‌شود.

وی از فعالیت 453 بخش دیالیز در سطح کشور خبر داد و گفت: حدود یک هزار و 700 دستگاه از دستگاه‌های دیالیز کشور بیش از 20 هزار ساعت فعالیت کرده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی نسبت دستگاه‌های دیالیز موجود کشور را به ازای هر بیمار 5.1 درصد عنوان کرد و گفت: استاندارد این نسبت چهار بیمار است.

این مسئول با اشاره به بالا بودن هزینه تامین دستگاه‌های دیالیز ابراز داشت: منابع وزارتخانه برای تامین این هزینه‌ها بسیار اندک است.

آقاجانی به نیاز کشور برای ورود خیران به حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: این نیاز هم به لحاظ مالی است و هم به لحاظ مدیریتی، چرا که باید از تجربه آنها برای کاهش هزینه‌ها استفاده شود.

وی به وجود 33 مرکز پیوند کلیه در سطح کشور اشاره کرد و افزود: 55 درصد از عمل‌های پیوند در تهران انجام می‌شود که ناشی از عدم توزیع متوازن به لحاظ جغرافیایی است.

معاون درمان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بالا بودن تعداد مرگ مغزی‌‌ها در کشور افزود: اگر بتوان 30 درصد از این آمار را در بخش پیوند جذب کرد نیازی به گرفتن کلیه از افراد زنده نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha