شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 107757

سلامت نیوز : بتدریج به عید نوروز نزدیک می شویم و فصل مسافرت های نوروزی و تعطیلات فرا می رسد، اما نباید با نادیده گرفتن برخی اصول بهداشتی و درمانی، سلامت را نیز تعطیل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ تعطیلات نوروز، فرصتی برای سفر و گردشگر در دامن طبیعت است و با توجه به اینکه گاهی اوقات مسافرت رفتن به تنهایی می تواند از لحاظ پزشکی، مشکل آفرین باشد، بنابراین رعایت توصیه های دارویی در این ایام از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

از این رو، پزشکان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همواره بر رعایت این مهم در ایام تعطیلات و مسافرت های نوروزی تاکید دارند و بر این اساس مقوله استفاده صحیح و مناسب از داروها و رعایت توصیه های دارویی در این ایام، ضرورتی انکارناپذیر است که همه باید به آن توجه داشته باشند.

مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا در همین راستا توصیه هایی را جهت پیشگیری از بروز برخی مشکلات معمول دارویی در ایام تعطیلات عید ارائه کرده که توجه به آنها لازم و ضروریست.

براساس این گزارش، ممکن است در ایام تعطیلات نوروز، دسترسی به داروخانه های روزانه به علت تعطیلی مقدور نباشد، اما همواره داروخانه های شبانه روزی و برخی داروخانه هایی که ملزم به باز بودن به صورت شیفت از پیش تعیین شده می باشند، قابل دسترسی هستند.

براساس اعلام این مرکز، اگر افراد به دلیل ابتلا به بیماری مزمن، دارویی را به صورت مرتب مصرف می کنند باید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات و سفر به همراه داشته باشند، زیرا بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، بیماری های قلبی و فشار خون، ضد افسردگی و اختلالات عصبی، ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک ها، باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو اعلام کرد، اگر هنگام حرکت اتومبیل، قطار، کشتی و یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید، با مصرف یک یا دو قرص 50 میلیگرمی «دیمن هیدرینات»، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار یک قرص هر 4 تا 6ساعت یکبار طی سفر، می توان عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را برطرف کرد.

** چه داروهایی را به کشورهایی خارجی ببریم

اگر به امارات عربی متحده(دبی، شارجه، ابوظبی) و یا عربستان سفر می کنید، از همراه بردن داروهای آرامبخش مانند داروهای «دیازپام»، «اگزازپام»، «لورازپام» و داروهای مسکن «کدئین دار»(مانند استامینوفن کدئین، اکسپکتورانت کدئین) و ترکیبات روانگردان خودداری کنید.

براساس قوانین این کشورها، متهمین به حمل این داروها با مجازات سنگینی مواجه می شوند از این رو در صورت نیاز به مصرف این داروها، نسخه پزشک معالج را همراه داشته و یا نسبت به جایگزینی داروها با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

در صورت مسافرت به برخی کشورهای آفریقایی و یا آسیایی مطمئن شوید که آیا تزریق واکسن خاصی(مانند مننژیت و یا تب زرد) پیش از سفر مورد نیاز است یا نه.

براساس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو، مسافران حتما نحوه نگهداری داروها را از دکتر داروساز، هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه بپرسند و هیچگاه داروهای خود را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده و یا در شیشه عقب اتومبیل(حتی در زمستان) قرار ندهید.

مسافران توجه داشته باشند که داروهای یخچالی را همراه با یخ و یا در داخل ظروف خنک کننده نگهداری کنند.


** بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون داروهای خود را فراموش نکنند

مرکز اطلاع رسانی دارو سموم سازمان غذا و دارو همچنین به بیماران دیابتی که انسولین تزریق می کنند توصیه کرد، داروهای مصرفی و سرنگ را برای تمام مدت سفر به همراه داشته باشند.

برای مبتلایان به دیابت، داشتن دستگاه یا نوار کنترل قند خون، قند حبه ای، نبات، بیسکوئیت و آب میوه برای درمان کاهش احتمالی قند خون و نیز خوردن میان وعده مناسب مانند میوه و ساندویچ کوچک ضروریست.

بیماران مبتلا به فشار خون بالا بهتر است، دستگاه فشار سنج و داروهای مصرفی را در ایام تعطیلات و سفر با خود همراه سازند و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک مانند آجیل و تنقلات و مواد غذایی چرب خودداری کنند.

مسافران در صورت نیاز می توانند سووالات خود را در زمینه اطلاعات دارویی و موارد مسمومیت، با موضوعات، نحوه نگهداری و مصرف صحیح داروها، تداخل مصرف همزمان داروها با هم و با مواد غذایی، مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی، عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، سازگاری و نحوه اختلاط داروهای تزریقی و مسمومیت با داروها، سموم و مواد شیمیایی، گیاهان و گازهای سمی و گزیدگی ها با کارشناسان مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذاو دارو با شماره تلفن 1490 در میان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha