شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 107758

سلامت نیوز : کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم توصیه کرد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و حیوان از خرید ماهی و لاک پشت بیمار برای نوروز خودداری کنند.

دکتر «محمد زینلی» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در کشور گزارشی از سرایت بیماری از ماهی و لاک پشت به افراد نداشته ایم یا بسیار کم بوده است ، افزود: با این وجود برای پیشگیری از هرگونه ابتلای احتمالی به بیماری ها بهتر است مردم با علائم بیماری ماهی و لاک پشت بیمار آشنا باشند.

وی خاطر نشان کرد: شناسایی ماهی بیمار، مهم است؛ بی حال بودن ماهی ، ماندن ماهی در سطح آب ، جدا شدن یک ماهی از ماهی های دیگر ، شل شدن باله های ماهی و پیدا شدن برخی لکه های سفید مانند روی برخی ماهی ها از جمله علائم بیماری ماهی است.

کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، گفت: همچنین ماهی هایی که با ترساندن، واکنش نشان نمی دهند، ممکن است بیمار بوده و بیماری خود را به انسان منتقل کنند.

زینلی افزود: لاک پشت ها نیز عامل برخی بیماری ها از جمله عفونت های سالمونلایی هستند و تمام امعا و احشا و حتی لاک این حیوان ممکن است به این عامل عفونی، آلوده باشد.

وی ادامه داد: همچنین لاک پشت ها ممکن است به آلودگی های انگلی ،تک یاخته ای و کرم های گرد و پهن آلوده باشند هر چند که خوشبختانه از آلودگی لاک پشت به این عوامل در کشور گزارشی وجود ندارد.

کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، گفت: لاک پشتی که با لاک پشت های دیگر ارتباط کمتری داشته یا دارای علائمی مانند بی اشتهایی و اسهال باشد ، بیمار است.

زینلی افزود: همچنین طرز راه رفتن یا لاک نرم و پاهای فلج از علائم بیماری لاک پشت است.

وی تاکید کرد: نگهداری ماهی های زینتی ممکن است موجب بروز بیماری های مشترک انسان و حیوان از جمله بیماری های گوارشی مانند گاستروانتریت (بیماری التهاب معده و روده ) شود.

کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: برخی از عوامل باکتریایی مانند ماکروباکتریا از طریق ماهی و حتی جایگاه نگهداری ماهی مانند آکواریوم و تنگ، قابل انتقال به انسان است.

زینلی یادآور شد: مهم ترین راه انتقال بیماری های مشترک انسان و حیوان، وجود زخم های باز مانند بریدگی و خراشیدگی روی پوست دست است بنابراین برای جلوگیری از ورود باکتری ها به سیستم گردش خون، هرگز نباید دست دارای خراش و بریدگی را وارد آکواریوم یا تنگ ماهی شود و برای انجام این کار باید از دستکش استفاده کرد.

وی، عفونت های قارچی و انگلی را از دیگر بیماری های قابل انتقال از ماهی ها به انسان عنوان و خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به رسم و رسوم شب عید در خرید ماهی، گزارشاتی از انتقال آلودگی از ماهی به انسان نداشته ایم یا جزیی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha