کمپین پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی در نوروز 93

سلامت نیوز : امروزه تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ‌ومیر در ایران و نهمین عامل مرگ‌ومیر در جهان است. موسوی‌چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در دنیا در سال 2012 بیش از یک‌میلیون‌و200هزارنفر جان خود را از دست دادند و حدود 50میلیون نفر نیز دچار معلولیت یا بیماری‌های دیگر که منجر به خانه‌نشینی‌شان گردیده، شده‌اند. در ایران در سال گذشته حدود 19هزارنفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و 800 هزارنفر مصدوم شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ سه عامل نیروی انسانی، جاده‌های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودرو‌ها در این زمینه تاثیرگذارند. باوجود اینکه در دو سال اخیر با اقدامات مختلف انجام‌شده، آمار فوتی‌ها در این زمینه نسبت به سال‌های قبل که تا 27هزارنفر هم بودند، کاهش مرگ‌ومیر را داشتیم ولی 19هزارنفر آمار کمی نیست؛ یعنی تقریبا هر یک ساعت در روز بیش از دونفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می‌دهند. موسوی‌چلک با اشاره به آمار ارایه‌شده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال 1390مبنی بر هزینه‌کرد، سالانه حدود 52هزارمیلیاردتومان در تصادفات رانندگی در ایران است تاکید کرد: حدود 800هزارنفر در 50سال گذشته در ایران بر اثر تصادفات رانندگی فوت کردند.

طبق اعلام آقای ابوترابی نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در 30سال گذشته 15میلیون مصدوم ناشی از حوادث رانندگی در ایران داشتیم. ضمن اینکه طبق اعلام پزشکی قانونی در شش‌ماه اول سال‌جاری 9هزارو911 نفر بر اثر تصادف در کشور جان خود را از دست دادند. به عبارت دیگر در این زمان هر روز بیش از 54 نفر و هر ساعت بیش از 2/2نفر در ایران جان خود را از دست داده‌اند. این مددکار اجتماعی در ادامه مقایسه‌ای هم با کشور آلمان در این زمینه کرد. در سال 1390 که در ایران بیش از 20هزار کشته بر اثر حوادث رانندگی داشتیم در کشور آلمان طبق آمار رسمی سازمان ایمنی جاده‌ها تعداد کشته‌شدگان سه‌هزارو600 نفر بود. درحالی که این آمار حدود 40سال قبل در این کشور 21هزارو332نفر بود. یعنی بیش از 83درصد کاهش داشتند. رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند سه‌پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی (عامل رفتاری) است.

حال که باوجود اقدامات و تلاش‌های ارزنده پلیس در این زمینه موفق به کاهش چشمگیر کشته‌شدگان نشدیم و نتوانستیم برای داشتن جاده‌های ایمن و خودروهای باکیفیت خواسته‌هایمان را عملیاتی کنیم ما در انجمن مددکاران اجتماعی ایران به اینجا رسیدیم که بهتر است هشدار‌ها را به عامل انسانی بدهیم چراکه معتقدیم پیامدهای فوتی‌ها در قالب زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی‌سرپرست و... و معلولیت‌های ناشی از تصادفات منجر به بزرگ‌ترشدن سازمان‌های اجتماعی ایران برای ارایه خدمات می‌شود که بار مالی زیادی را بر دوش دولت می‌گذارد و از همه مهم‌تر نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین منبع توسعه کشور را از چرخه فعالیت خارج می‌کند. در این میان آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان و جوانان که آینده‌سازان کشور هستند برای ما بسیار‌ گران خواهد بود.

موسوی‌چلک همچنین تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بنشینیم و بعد از تصادفات به فکر ارایه خدمت به بازماندگان این حوادث باشیم. با این باور که «پیشگیری بهتر از درمان است» برای نوروز سال 1393 این کمپین را با همکاری گروه مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با مسوولیت آقای دکترجوادی عضو هیات‌مدیره انجمن و تنی چند از مددکاران اجتماعی و دانشجویان راه‌اندازی کردیم تا شاید بتوانیم کاری برای کشور انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهرزاد صفاپور ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    نداشتن یک برنامۀ منسجم و همگانی در ایمن سازی راه های کشور باضافۀ نداشتن یک کمپین همگانی . دقیق . علمی. و مداوم باعث این شده که هیچ تلاشی موفق نخواهد بود> حتی تبلیق پدیده شاندیز منسجم تر و همگانی تر بوده تا ترویج رانندگی صحیح به مردم! چرا ؟
  • صفاپور ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    کمپینی موفق خواهد بود که به گوش مردم برسد نه اینکه محدود به یک سایت گم نام باشد که شاید چند هزار نفر بیننده داشته باشد نه باید به گوش 75 میلیون برسد بیاییدکمپین شما را به گوش مردم برسانیم به شدت زمانی که در بسیاری از مناسبتها رادیو و تلویزیون بسیار شدید و منسجم تبلیغ این مناسبتها را میکنند رانندگی صحیح را به گوش مردم و ایمن کردن راه ها را به گوش مسئولین برسانیم
  • صفاپور ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    اینجانب پزشکی هستم که پس از سالها به ایران برگشتم چیزی که بیش از هر چیزی مرا آزار میدهد موقع رانندگی. رعایت نکردن راننده ها از حق تقدم یکدیگر مخصوصآ رعایت نکردن لاین و لین است چیزی که بسیار بسیار شدید در کشورهای پیشرفته دنیا به آن تاکید شده و رعایت میشود از کمترین توجه برخوردار است حتی شهرداریها هم خیلی این مسئله را مهم نمیگیرند و خیلی از خیابان ها و جاده ها فاقد لاین استاندارد میباشد