یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳

دیالیزی‌ها بی‌تخت مانده‌اند

سلامت نیوز : در حالی حدود 24 هزار بیمار کلیوی در کشور گیرنده خدمات دیالیز هستند که هر ساله هشت درصد به بیماران نارسایی کلیه در کشور افزوده می‌شود. به گفته مسئولان وزارت بهداشت نرخ رشد جمعیت این بیماران هشت برابر نرخ رشد جمعیت کشور است. این درحالی است که باید در این باره به زندگی سالم تر و پیشگیری بیشتر توجه کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ درباره دلایل افزایش این بیماری معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرده است: پیرتر شدن جوامع موجب شیوع این بیماری در جهان و کشور شده، به‌طوری که سالانه هشت درصد مردم به نارسایی کلیه مبتلا می‌شوند. در سال 78 بالغ بر 16 درصد علت نارسایی کلیه دیابت بود ولی هم‌اکنون 50درصد علت این بیماری دیابت است. همچنین 22درصد علت نارسایی کلیه نیز پرفشاری خون است.

نسبت بیمار به تخت دیالیز در کشور 1/5 است

محمد حاجی‌آقاجانی، معاون وزیر بهداشت گفته است: ایران در منطقه‌ای از جهان است که بیشترین آمار ابتلا به دیابت را داراست. نسبت بیمار به تخت دیالیز در کشور 1/5 است درحالی که، استاندارد جهانی نسبت تخت به بیمار نارسایی کلیه 4 است و ضرورت دارد دستگاه‌های جدید دیالیز به بهره‌برداری برسد. نکته‌ای که در اینباره حائز اهمیت است اینکه برای ایجاد هر تخت باید 270 میلیون تومان هزینه کنیم که خلق منابع جدید در این زمینه ضروری است. وزیر بهداشت و درمان نیز در اینباره اذعان کرده است: با توجه به عدم دسترسی کمتر بیماران در مناطق محروم به دستگاه‌های دیالیز باید کاری کنیم که پیوند این بیماران در اولویت‌های نوبت دهی مراکز درمانی قرار گیرد. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی از خیران خواسته است به کمک نظام سلامت آمده و در تهیه دستگاه‌های دیالیز، بخش‌های بیمارستانی را کمک کنند. وی از نیاز سالانه کشور به 650 دستگاه دیالیزخبر داده و اظهار کرده است: هم‌اکنون کشور به 1500 دستگاه دیالیز نیاز دارد تا کمبودهای سال‌های 90 تا 92 در این زمینه جبران شود.

امکانات درمانی بیماران کلیوی

همچنین رئیس هیات‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی عنوان کرده است: درحال حاضر حدود 24 هزار بیمار دیالیزی از خدمات دیالیز کشور استفاده می‌کنند و از ابتدای راه‌اندازی پیوند کلیه در کشور بیش از 33 هزار بیمار تحت پیوند کلیه قرار گرفته‌اند. درمجموع حدود 70هزار بیمار دیالیزی، مبتلا به نارسایی حاد کلیه و بیمار پیوندی تحت پوشش 168 شعبه و نمایندگی انجمن بیماران کلیوی در سراسر کشور هستند. مصطفی قاسمی درباره وضعیت داروهای بیماران کلیوی و پیوندی گفته است: خوشبختانه وضعیت داروهای این بیماران از زمان روی کار آمدن دولت جدید و توجه ویژه بدنه دولت و مجلس بسیار بهتر شده است. درحال حاضر، شرایط دارویی و هزینه‌های بیماران کلیوی به پیش از سال 91 بازگشته است.

رفع نیاز بیماران با اهدای کلیه

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم فرهنگسازی برای اهدای عضو گفته است: اهدای عضو از 30 درصد از مرگ مغزی‌ها در کشور، نیاز بیماران نیازمند به پیوند را مرتفع می‌کند. وزیر بهداشت هم درباره اهدای کلیه اظهارنظر کرده است: سالانه 5 تا 8 هزار ایرانی دچار مرگ مغزی می‌شوند که با تدابیری می‌توان، با پیوند کلیه 30 درصد از افراد مرگ مغزی، مشکل کمبود کلیه برای پیوندگیرندگان را مرتفع کرد. او افزوده است: تنها 530 مرگ مغزی در کشور اعضای خود را اهدا می‌کنند که با فرهنگسازی می‌توان این رقم را افزایش داد. وزیر بهداشت از دست‌اندرکاران امور فرهنگی کشور خواسته است در امتناع و تشویق جامعه برای اهدای عضو تلاش کنند. او تعداد پیوند کلیه در سال را دوهزار و 500 تا دوهزار و 700 پیوند دانسته و گفته است: مرگ یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است و اگر بتوانیم اهدا را افزایش دهیم به نجات انسان‌ها که هر کدامشان معادل نجات بشریت است کمک کرده‌ایم.

هشدار! قند و فشارخون خود را بررسی کنید

دبیر هیأت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی به افراد میانسال و سالمند توصیه کرده است: حداقل سالانه یک بار قند و فشارخون خود را بررسی کنند زیرا، این دو عامل از عوامل از کارافتادگی کلیه‌ها هستند. بهروز آرمان ادامه داده است: بیماری‌های دیابت و فشار خون در کشور ما بسیار شایع است به طوری که، 25 میلیون نفر یا دیابت یا فشار خون دارند و همین مسأله خطر بالایی را در ابتلا به بیماری‌های حاد کلیه ایجاد می‌کند. به همین دلیل، از افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا هستند و همچنین از افراد میانسال می‌خواهیم نسبت به وضعیت کلیه‌های خود حساس و پیگیر باشند. به گفته او همچنین از بیمه‌ها خواسته می‌شود نسبت به آزمایش‌ها سختگیری کنند و به‌جای هزینه‌های میلیاردی با مدیریت منسجم و تفکر منطقی جلو افزایش شمار بیماران را بگیرند. در این صورت هم هزینه‌هایشان پایین می‌آید و هم کیفیت زندگی بیماران افزایش می‌یابد. شهلا میرگلوی بیات، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره اقدامات مجلس مثل تخصیص بودجه به بیماران دیالیزی در گفت و گو با آرمان می‌گوید: مجلس هیچ‌وقت به ریزبرنامه‌ها به این شکل ورود پیدا نمی کند بلکه، کار اصلی مجلس دادن بودجه به وزارت درمان و بهداشت است تا آنها به صلاح دید خود و با توجه به نیاز‌های بخش‌های مختلف بودجه دریافتی از مجلس را دسته بندی و آن را هزینه کنند.

نقش مجلس برای کمک به بیماران دیالیزی

سلیمان عباسی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نیز درباره اقدامات مجلس برای بیماران دیالیزی به آرمان می‌گوید: مجلس هیچ وقت تا این اندازه به ریز برنامه‌ها ورود پیدا نمی کند و تنها در مورد مسائل به شکل کلی نظر می‌دهد. کار مجلس ریز نگاه کردن به مشکلات نیست بلکه، ما به‌طور کلی بودجه را به وزارتخانه اختصاص می‌دهیم تا آنها بر اساس اطلاعات درباره نیاز بخش‌های مختلف به بودجه هزینه‌های لازم را هزینه کنند. او ادامه می‌دهد: اما نکته‌ای که لازم به ذکر است اینکه با توجه به حضور دکتر‌ هاشمی در وزارت بهداشت امید است که در حوزه بهداشت و درمان اتفاقات خوبی بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha