سلامت نیوز : پس از انتشار گزارش خبرگزاری ایسنا از سه مرگ مشکوک در مرکز نگهداری معلولان نارمک، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در نشست خبری مشکوک بودن این مرگ‌ها را تکذیب کرد. یحیی سخنگویی به هزینه‌های بالای نگهداری این معلولان اشاره کرد و گفت: تمامی تخت‌های این مراکز حفاظ دارند و برخلاف این گزارش که علت فوت یکی از معلولان را ناشی از نرسیدن داروی ضدتشنج اعلام کرده بود مصرف دارو از سوی معلولان توسط پزشکان مرتبا چک می‌شود. وی افزود: این مرکز در سال‌جاری 15نفر فوتی داشته که از این بین 12‌نفر در بیمارستان و سه‌نفر هم در مرکز فوت کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ سراج، مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران با ذکر نام کودکان معلول فوت شده در مرکز نگهداری نارمک بیان کرد: محمد خلجی 26‌ساله فوت شده22 آذر، هاله جام‌جم 43‌ساله فوت شده در 27 بهمن و حدیثه مرزآبادی 21‌ساله فوت‌شده در 21 دی‌ماه سه معلول فوت شده در مرکز بوده‌اند. مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران در مورد فوت محمد خلجی اینگونه توضیح داد: این کودک دو ماه قبل از مرگ به علت مشکلات تنفسی و تشنج‌های مکرر به بیمارستان رفته بود، سه گروه برای ارزیابی پرونده این کودک فعال شدند که پس از بازدید و سرکشی‌های انجام شده در شب فوت مورد خاصی دیده نشده و کودک باوجود حضور مادریار، بهیار و ناظم و مراقبت‌های لازم توسط همکاران جان خود را از دست داد.

به گفته سراج، از پدر فوت شده درخواست کردند که اجازه دهد کودک به پزشکی قانونی برود اما پدر محمد خلجی با این موضوع مخالفت کرده است. سراج با اشاره به اینکه پزشک مقیم در شب‌های سپری‌شده در مرکز نگهداری معلولان نارمک حضور نداشت، خاطرنشان کرد: بنا بر گزارش‌ها، مراقبان وظیفه خود را درخصوص این کودک انجام داده‌ بودند. وی در ادامه به مرگ «هاله جام‌جم» اشاره و اظهار کرد: این فرد در زمان فوت 43سال داشته و حتی زمانی که پدر و مادرش وی را برای درمان به آمریکا بردند به آنها گفتند که او نمی‌تواند بیش از 22 یا 23سال عمر کند و رشد عقلی او هم بیش از10 تا 12سال نخواهد بود. مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران با بیان اینکه علت فوت هاله جام جم ذات‌الریه بود، گفت: او پیش از فوت به طور متناوب تب می‌کرده و دو، سه بار دچار خونریزی لثه شده و از اسفندماه 91 به خاطر خونریزی‌های داخلی نیز تحت درمان بوده است.

سراج همچنین به مرگ «حدیثه مزدآبادی» اشاره و بیان کرد: این فرد 21سال داشته و از داروهای مکرر استفاده می‌کرد. پرسنل ساعت 12شب متوجه وضعیت بد کودک شدند و عملیات CPR روی وی انجام شد. در زمان فوت وی نیز یکی از بهترین بهیارها در مرکز حضور داشت و عملیات بهیاری را انجام داد. وی در پاسخ به این سوال «شرق» که چرا با وجود پی‌بردن به بدی حال بیمار به بیمارستان اعزام نشده است، گفت: زیرا در بیمارستان هم کار خاصی برای آنها انجام نمی‌دهند. سراج با بیان اینکه برخی بیمارستان‌ها به سختی این کودکان را پذیرش می‌کنند، اظهار کرد: بیمارستان‌ها می‌گویند که ما نمی‌توانیم کار خاصی برای آنها انجام دهیم و به همین دلیل به سختی پذیرش را انجام می‌دهند. در ادامه سخنان سراج، سخنگویی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در پاسخ به سوال «شرق» درباره چرایی عدم تماس با اورژانس، اظهار کرد: فرصتی برای اعزام کودک وجود نداشته است و رضایی، مدیرکل مرکز شبانه‌روزی بهزیستی هم تاکید کرد که اقدامات لازم توسط بهیار انجام شده است.

در ادامه این نشست، مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران با بیان اینکه در مورد مرگ سه نفر از کودکان معلول مرکز نگهداری نارمک با اورژانس تماسی برقرار نشده است، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه بنا بر گفته‌های کارکنان مرکز نگهداری معلولان نارمک، اورژانس در زمان فوت محمد خلجی در مرکز حاضر شده اما بنا بر گزارشات شما، اورژانسی در مرکز حضور نداشت، عنوان کرد: سوال شما مربوط به این قضیه نیست و ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.
مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران در توضیح بیشتر درباره علت فوت محمد خلجی که مسایلی پیرامون آن مطرح می‌شود، تصریح کرد: اقدامات لازمی که باید برای این کودک صورت می‌گرفت، انجام شد؛ اما گواهی فوت توسط پزشک طرف قرارداد – دکتر نیک‌بین – صادر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha