یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 107811

سلامت نیوز : مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری در ماهیان قرمز پرورشی ایران وجود ندارد؛ افراد از قرار دادن تنگ ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه یا داخل آشپزخانه خودداری کنند.

 کاظم عبدی در گفت‌و گو با فارس اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی بهداشت دام و از جمله آبزیان در کشور، در صورت رعایت ضوابط بهداشتی و رفاه این حیوانات، با عرضه ماهیان قرمز در ایام عید نوروز موافق است.

 مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بسیاری از افراد جامعه و از جمله کودکان اولین تجربه برخورد خود با حیوانات را از این طریق به دست می آورند.

وی ادامه داد: متأسفانه هر ساله با نزدیک شدن ایام نوروز افرادی غیرمرتبط با مراجع ذیصلاح با ارائه اطلاعات ناصحیح به ایجاد تشویش در اذهان عمومی اقدام می‌کنند و در این بین رسانه های جمعی نیز به جای اطلاع رسانی صحیح از طریق مراجع ذیصلاح بهداشتی (سازمان دامپزشکی کشور) و تولیدی (سازمان شیلات ایران) به این امر دامن می زدند و با ذکر آلوده بودن این ماهیان زیبا به بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس، سالمونلا، سل ماهی و ... باعث وارد آمدن خسارات متعدد به پرورش دهندگان ماهیان زینتی می شدند.

عبدی افزود: بر اساس اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور، ماهیان قرمز تولیدی در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی کشور تحت نظارت و پایش مستمر است و تاکنون بیماری های خطرناکی که بتواند از این حیوانات خونسرد به انسان (به عنوان موجود خونگرم) منتقل شود گزارش نشده است و در صورت رعایت مسائل بهداشتی در برخورد با این حیوانات مخاطره‌ای سلامت انسان را تهدید نخواهد کرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری در ماهیان قرمز پرورشی ایران وجود ندارد و در صورت رعایت مسائل بهداشتی مخاطره ناشی از آن ناچیز است.

وی ادامه داد: به طور کلی باید اعلام کرد که هیچ بیماری ویروسی قابل انتقال بین ماهیان و انسان تا به حال گزارش نشده (به دلیل ماهیت خونسرد بودن ماهیان) و در صورت رعایت مسائل بهداشتی مخاطرات ناشی از سایر بیماری های باکتریایی، انگلی و قارچی نیز از بین رفته یا کاهش می‌یابد.

عبدی عمده‌ترین بیماری‌های باکتریایی قابل انتقال از طریق ماهی قرمز به انسان را عفونتهای آئروموناسی، عفونت‌های فلاووباکتریایی، پزودوموناس فلوروسنس، عفونت‌های ادواردزیلایی، یرسینیوز، عفونت‌های نوکاردیایی، سل ماهی، انواع ویبریوها و استرپتوکوکوزیس نام برد و گفت: تاکنون گزارش های مستدلی از وقوع این بیماری ها در ماهیان قرمز گزارش نشده است.

توصیه های سازمان دامپزشکی کشور برای انتخاب و نگهداری ماهی قرمز:

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور برای خرید و نگهداری ماهی قرمز به هموطنان توصیه کرد: ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه کنند.

وی افزود: همچنین از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهیان را به صورت متراکم و در محل و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی (از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می‌کنند، خودداری کنید.

عبدی تصریح کرد: ماهی قرمز، دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل است بنابراین از خرید ماهیانی که علائم زیر را نشان بدهند، خودداری کنند:

 - باله ها به صورت تاخورده و جمع شده درآمده باشند.

- در اطراف دهان یا سطح بدن، لکه‌های پنبه مانند مشاهده شود.

 - روی سطح بدن، زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده شود یا آنکه بدن رنگ پریده و لکه لکه شده باشد.

- لبه باله‌ها خورده و سائیده شده باشد.

 - ماهی بی قرار بوده و بدون آنکه در یکجا قرار گیرد، پیوسته بدن خود را به اطراف بمالد.

 - چشم ها به صورت یکطرفه یا دوطرفه بیرون زده باشد.

 - پولک  - فلس- ماهی ریخته شده باشد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مثلاً در خانه و کنار سفره‌های هفت سین مقدار آب موردنیاز هر قطعه ماهی انگشت قد حداقل یک لیتر است.

وی ادامه داد: یک تا دو بار در هفته آب ماهیان را تعویض کنید و از شن و ماسه های رنگی و تیز جهت تزئین آکواریوم ها و تنگ های ماهیان استفاده نکنید؛ همچنین شست و شوی دوره‌ای آکواریوم ها و ضدعفونی و گندزدایی آنها با محلول های نمک طعام (۳۰ گرم در لیتر به مدت ۱۰ دقیقه)، ترکیبات آمونیوم 4 تایی به مقدار 1-1/0 گرم در لیتر آب به مدت 15-1 دقیقه یا ترکیبات یده به مقدار 200 میلی گرم در لیتر آب به مدت ده ثانیه (مواد برای ضدعفونی آکواریوم بوده و برای ماهی خطرناک است) توصیه می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: استفاده از دستکش خصوصاً برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی الزامی است؛ همچنین شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی لازم است.

وی جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم را به خانواده‌ها توصیه کرد و افزود: نگهداری مناسب غذاهای ماهیان آکواریومی در جاهای خنک و تاریک و خشک در ظروف کاملاً در بسته و رعایت تاریخ مصرف برای این مواد غذایی لازم است.

عبدی گفت: ماهی قرمز بایستی با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند و غذا دهی بایستی یک یا حداکثر دو بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، رعایت دوره ای حداقل 2 هفته ای قرنطینه ای برای ماهیان جدیدالورود در یک آکواریوم جداگانه را الزامی دانست و ادامه داد: جداسازی تمامی موارد اختلال و بیماری از سایر ماهیان و طی دورة زمانی برای آنها؛ همچنین مراجعه به دامپزشک در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی در ماهیان آکواریومی توصیه می‌شود.

عبدی بیان داشت: افراد باید در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی  پوستی به پزشک مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: آب مورد استفاده بدین منظور باید بهداشتی باشد و در مورد آب های شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی شود یا جهت تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.

وی ادامه داد: در صورت عزیمت به مسافرت یا ترک منزل، ماهیان را در اماکن محصور مجاز مشخص شده جهت این منظور رهاسازی کنند یا آن را به اقوام خود هدیه دهند یا به آکواریوم دارها تحویل نمایید.

عبدی خاطرنشان کرد: افراد از قرار دادن آکواریوم یا تنگ ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه ها یا داخل آشپزخانه خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha