یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 107816

سلامت نیوز : به گفته یک فوق تخصص غدد و متابولسیم دیابت بارداری دو معیار دارد قند خون ناشتا باید بین 92 تا 126 باشد، همچنین اگر در نیمه اول بارداری قند خون زیر 92 باشد، ولی بین هفته 24ام تا 28ام بارداری یکی از این اعداد مختل شود، در این صورت فرد مبتلا به دیابت بارداری شده است.

دکتر شهرام علمداری در گفتگو با سلامانه، توضیح می دهد:«دیابت بارداری یکی از اختلالات مهم دوران بارداری است که به صورت عدم تحمل مواد قندی به روش های مختلف در دوران بارداری ایجاد شده است. در این بیماران تولید انسولین دچار اختلال شده است. دیابت بارداری در نیمه دوم این دوران یعنی بین هفته 24 تا 28 با آزمون تحمل گلوکز خوراکی یک ساعته بعد از خوردن 50 گرم گلوکز شناسایی می شود.»

به گفته وی اگر در این آزمایش گلوکزخون بیش از 130 میلی گرم در دسی لیتر باشد، مادر باید آزمون سه ساعته با 100 میلی گرم گلوکز را انجام دهد. در خانم هایی که ابتلا به دیابت در آنها زیاد است آزمایش ها باید زودتر و در هنگام بارداری انجام شود.

دکتر علمداری می افزاید: «عوارض این دیابت شامل اشتهای زیاد، ورم چشم و یا قرنیه، کاهش دید،افزایش فشار خون یا مسمومیت بارداری، بروز عفونت ادراری در زنان باردار با نشانه های احساس نیاز به ادرار کردن، سوزش ادرار، کدر یا خونی شدن ادرار، کمردرد یا دل درد. همچنین کسانی که قبل از بارداری دیابت داشته اند و انسولین تزریق می کردند، در سه ماهه اول ممکن است مشکلات چشمی شان بدتر شود. برای همین توصیه می شود در سه ماهه اول بارداری معاینات چشمشان تکرار شود.»

به گفته این فوق تخصص غدد و متابولسیم البته خود دیابت بارداری به تنهایی درگیری چشمی یا کلیوی ایجاد نمی کند. نگرانی در نیمه اول فقط برای جنین  و در نیمه دوم برای زایمان است. هرچه به سمت زایمان می رویم، قند باید با وسواس بیشتری چک شود.

وی با بیان عوارض دیابت بارداری روی جنین می گوید:« درشت بودن نوزاد هنگام تولد، کاهش میزان قند خون، کلسیم و منیزیم در نوزاد، افزایش ابتلا به زردی و عفونت های ریوی شامل این عوارض است. علائم دیابت بارداری متغیر است به طوری که کسانی که قند خونشان بین 92 تا 126 است، علائم کمتری نسبت به افرادی دارند که قند خونشان از 126 به بالاست. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha