سلامت نیوز : سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مخلوط جوهر نمک با دیگر شوینده‌ها گاز سمی خطرناکی تولید می‌کند که باعث سوختگی مجاری تنفسی، اختلال تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محسن رعنایی با اعلام این مطلب گفت: در روزهای پایانی سال تعداد زیادی از افراد به ویژه زنان خانه دار به مسمومیت با جوهر نمک دچار می شوند و این خطر هنگامی تشدید می‌شود که برای پاک کردن جرم سطوح بهداشتی و وسایل خانه، مواد شوینده با جوهر نمک مخلوط شود.

وی افزود: مخلوط جوهر نمک با دیگر شوینده‌ها گاز خطرناکی به نام کلرامین تولید می‌کند.

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: استنشاق اسید، آسیب جدی به ریه وارد می‌کند و افرادی که از ترکیب جوهر نمک با مواد شوینده نظیر وایتکس استفاده می‌کنند با علائمی نظیر آسم، تنگی نفس و خس خس سینه مواجه می‌شوند.

رعنایی افزود: این مشکل با درمان دارویی به طور موقت برطرف می شود اما به مرور زمان این علائم در آنها باقی می ماند و هیچ گاه بهبودی کامل حاصل نمی‌شود و باید به طور مداوم از دارو استفاده کنند.

آسیب‌های پوستی خانه تکانی را به حداقل برسانید

در ادامه دکتر غزاله جعفری، یک پزشک متخصص پوست و مو نسبت به آسیب‌های پوستی ناشی ازخانه تکانی هشدار داد.

وی در این باره گفت: در روزهای پایانی سال آسیب‌های پوستی بر اثر تماس با مواد شیمیایی، خاک، نورمستقیم خورشید، آب خیلی سرد و یا خیلی گرم افزایش می یابد که آگاهی از نکات بهداشتی در پیشگیری از صدمات جبران ناپذیر به پوست تاثیر به سزایی دارد.

این پزشک متخصص پوست و مو افزود: به دنبال شستشوی زیاد، استفاده از انواع شوینده‌ها، مواد سفید کننده مختلف و مایعات فرار که قابلیت تبخیر دارد حساسیت‌های پوستی با علایمی نظیر قرمزی، خارش، تورم در ناحیه صورت به ویژه ناحیه دست، پلک و گردن بروز می‌کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آسیب‌های پوستی، مشکلات و حساسیت‌های تنفسی نظیر آسم، گرفتگی صدا، سرفه، خارش بینی و تظاهرات آلرژیک ممکن است فرد را آزاد دهد.

جعفری ادامه داد: سوزش چشم، اشک ریزش، کشیدگی پوست دست و احساس خشکی شدید همراه با خارش، قرمزی، پوسته ریزی به ویژه در نوک انگشتان و بین آنها نیز در بیشتر موارد مشاهده می‌شود که جزو شکایات بیشتر زنان در روزهای پایانی سال است.

این پزشک متخصص پوست و مو اظهار داشت: در موارد شدید آلرژی‌های پوستی، علایم تا ناحیه ساعد و بازو پیش می رود.

وی حسایت‌های وابسته به نور را یکی از مشکلات شایع روزهای پایانی سال اعلام و خاطرنشان کرد: افرادی که در معرض نور آفتاب به شستشوی پتو، موکت و فرش می‌پردازند ممکن است به حساسیت‌های پوستی مبتلا شوند.

جعفری، اگزمای پوستی را شایع‌ترین علت شکایات بیماران مراجعه کننده در روزهای پایانی سال اعلام کرد و گفت: اگزماها یا تماسی است و یا در اثر تبخیر مواد شیمیایی به وجود می آید.

وی تاکید کرد: برای کاهش آسیب ها در روزهای پایانی سال بهتر است کارها بین روزهای باقیمانده تقسیم شود تا از فشار کاری به طوری جدی پرهیز شود.

این پزشک متخصص پوست و مو نسبت به ترکیب کردن انواع مواد شوینده هشدار داد و افزود: متاسفانه افرادی که به حساسیت‌های پوستی مبتلا نیستند ممکن است به طور اشتباه از مواد شیمیایی استفاده کنند، غافل از این که به طور حتم به آسیب‌های شدید پوستی دچار می شوند.

وی توضیح داد: سوختگی‌های شیمیایی ناشی از تماس به اسیدهای قوی درماتیت شدید پوستی ایجاد می کند که اقدامات مراقبتی آن مانند سوختگی‌های حرارتی شامل شست و شوی زیاد با آب و مراجعه هر چه سریع‌تر به پزشک است.

جعفری ادامه داد: استفاده از مواد شوینده باید در حد استاندارد، با آب سرد، در مکان باز و تهویه مناسب و دور از دسترس کودکان انجام شود.

این پزشک متخصص پوست و مو با بیان این که کودکان نسبت به بزرگسالان آسیب پذیری بیشتری دارند، تصریح کرد: خانم‌ها می‌توانند در این روزها بین 15 تا 10 بار از کرم‌های مربوط کننده مناسب برای پیشگیری از خشکی پوست دست استفاده و در صورت وجود هر گونه علایم غیرطبیعی حتی قرمزی و خارش هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: درمان آسیب های پوستی به طور معمول شامل استفاده از کورتون مناسب موضعی است که به طور حتم باید با دستور پزشک تجویز شده باشد.

به گفته این پزشک متخصص، درمان اگزماهای پوستی باید جدی گرفته شود زیرا پوست بر اثر اگزما حساس و شکننده می‌شود و اگزمای درمان نشده پس از مدت طولانی زمینه پیری و چین و چروک پوست را فراهم می کند.

وی استفاده از آب ولرم را بهترین انتخاب برای شستشو عنوان و اظهار داشت: افرادی که به حساسیت‌های پوستی مبتلا هستند بیش از دیگران در معرض خطر آسیب‌ها و صدمات پوستی قرار دارند و باید بیش از دیگر افراد به نکات بهداشتی توجه کنند.

جعفری، استفاده از دستکش نخی مناسب را در هنگام گردگیری و تماس با خاک و دستکش ویژه شستشو را هنگام شستن ظروف و لباس برای زنان ضروری دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل تغییر زاویه تابش نور و تشدید عوارض پوستی در روزهای پایانی زمستان بهتر است از کرم های ضد آفتاب مناسب هر 3 ساعت برای پیشگیری از آفتاب سوختگی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha