سلامت نیوز : یک کارشناس مواد غذایی گفت: آجیل و خشکبار تنقلاتی هستند که اگر در شرایط نامناسب محیطی چون گرما و رطوبت بالا به‌ مدت طولانی قرار گیرد، آلوده به نوعی قارچ می‌شوند.

مهندس زهرا اکبرآبادی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، افزود: این قارچ با نفوذ به داخل مغزها، آنها را آلوده کرده و با تولید نوعی سم به نام آفلاتوکسین، عوارض سریع یا طولانی مدت در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: مردم باید از خرید آجیل‌هایی که بو و طعم کهنگی دارند مانند آجیل‌های وارداتی که مدت‌ها در انبارهای غیربهداشتی مانده است خودداری کنند.

وی عنوان کرد: آجیل‌های براق به‌ دلیل افزودن مواد براق واکس‌ مانند به آنها برای افزایش زمان ماندگاری و جذاب شدن، می‌توانند به کبد آسیب برسانند.

اکبرآبادی اظهار کرد: آجیل‌های رنگی مانند آجیل‌هایی که در هنگام مصرف، دست‌ها و لب‌ها را رنگی می‌کنند غیرمجاز بوده و سبب بروز سرطان و بیماری‌های کبدی و کلیوی می‌شود.

وی عنوان کرد: آجیل‌ها و تخمه‌های لب خندان به‌ دلیل شوک حرارتی در آنها و نفوذ رطوبت وقتی در مجاورت هوا قرار گیرند کیفیت خود را از دست داده و از انواع دربسته زودتر فاسد می‌شوند.

کارشناس مواد غذایی واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان فیروزه گفت: هنگام خرید نخود برشته دقت شود که نخود آفت‌زده و یا سبزرنگ مخلوط با بقیه نخود‌ها نباشد.

اکبرآبادی خاطرنشان کرد: از خرید آجیل‌های با طعم لیمو و ادویه‌جات به‌دلیل پوشاندن کهنگی آن با آبلیموها و ادویه‌جات غیربهداشتی، خودداری شود.

وی اضافه کرد: مردم باید آجیل شب عید را برای مصرف دو هفته خریداری کرده و برای مصرف طولانی‌تر در فریزر نگه‌داری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha