یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 107829

سلامت نیوز : رییس مرکز اختلالات خواب شغلی با تاکید بر اینکه درمان بی‌خوابی، خوردن قرص‌های خواب آور نیست، گفت: مصرف خودسرانه داروهای خواب آور، موجب تشدید بی‌خوابی و طولانی شدن مراحل درمانی می‌شود.

دکتر خسرو صادق نیت در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بی‌خوابی یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است، گفت: اغلب افراد به یاد تاخیر در شروع خواب می‌افتند و به محض اینکه به رختخواب می‌روند، به رغم تلاش زیاد برای خوابیدن، خوابشان نمی‌رود و افکار مزاحم مانع شروع خوابشان می‌شود.

وی با بیان این مطلب که بی‌خوابی انواع مختلفی دارد، اظهار کرد: در اختلال تداوم خواب که نوعی از بی‌خوابی است، بیمار به کرات از خواب بیدار می‌شود و هنگام به خواب رفتن مجدد هم با مشکل مواجه می‌شود.

رییس مرکز اختلالات خواب شغلی ادامه داد: نوع دیگر بی خوابی، زود بیدار شدن از خواب است. به عنوان مثال فردی که به طور معمول ساعت 6 صبح از خواب بیدار می‌شود مدتی به جای ساعت 6 صبح، 3 صبح از خواب بیدار می‌شود و این در حالی است که احساس می کند، نیاز خوابش تامین نشده و هر چه سعی می‌کند نمی‌تواند بیشتر بخوابد که این حالت در افراد افسرده و همچنین به دنبال مسافرت به غرب جهان (آمریکای شمالی و جنوبی) بیشتر است.

صادق نیت بیان کرد: در نوع دیگر بی خوابی فرد 8 ساعت خواب معمول خود را دارد اما وقتی بیدار می شود احساس سرحالی و شادابی نمی‌کند.

مصرف داروهای آنتی هیستامین به عنوان قرص خواب آور جایز نیست

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بی‌خوابی یک بعدی نیست و انواع مختلفی دارد، گفت: افراد می‌توانند به یکی از انواع بی‌خوابی و یا در یک زمان، به چند نوع از انواع بی‌خوابی دچار شوند. برخی افراد هم در شروع خواب مشکل دارند و هم به کرات از خواب بیدار شوند که درمان این بیماران سخت‌تر است.

رییس مرکز اختلالات خواب شغلی با تاکید بر اینکه درمان بی خوابی، خوردن قرص‌های خواب آور نیست، افزود: این کار نه تنها مشکل بیمار را برطرف نمی‌کند، بلکه درمان علت اصلی بی‌خوابی را نیز به تاخیر می‌اندازد.

مبتلایان به بی‌خوابی، در مراحل اولیه برای درمان مراجعه کنند

وی اظهار کرد: داروهای خواب آور پس از مدتی اثرشان از بین می رود و بیماران مجبور می‌شوند داروی بیشتری مصرف کنند و از طرف دیگر چون علت اصلی بی‌خوابی پیدا نمی‌شود، این بیماری بدون درمان باقی مانده و مشکل بیمار همچنان ادامه می یابد.

رییس مرکز اختلالات خواب شغلی خاطرنشان کرد: مبتلایان به بی خوابی، در مراحل اولیه برای درمان مراجعه کنند تا با سهولت بیشتر و سریع‌تر درمان شوند.

وی با بیان اینکه درمان بی خوابی باید براساس علت آن انجام شود، گفت: متاسفانه بسیاری از بیماران خودسرانه و به توصیه دوستان و آشنایان از داروهایی که اغلب عارضه آنها خواب آلودگی است، استفاده می‌کنند. این اقدام باعث می‌شود بی‌خوابی آنها برای ماه‌ها و حتی سال‌ها درمان اساسی نشود.

صادق نیت یادآور شد: بسیاری از مبتلایان به بی خوابی، از داروهای آنتی هیستامین به عنوان خواب آور استفاده می‌کنند، در صورتی که این داروها برای درمان آلرژی و حساسیت فصلی استفاده می‌شوند و خواب آوری این داروها، یک عارضه و اثر سوء محسوب می‌شود و اقدامی کاملا اشتباه است.

وی عوامل محیطی مثل سر و صدا و مشکلات روحی و روانی، استرس، مشکلات جسمی و ابتلا به بیماری‌ها را از مهمترین علل بی‌خوابی و بر هم خوردن سیکل خواب و بیداری طبیعی بدن دانست و افزود: شایع‌ترین و مهمترین عامل در بر هم خوردن سیکل خواب، شب کاری است.

60 درصد شاغلین شب کار، دچار مشکلات خواب می‌شوند

رییس مرکز اختلالات خواب شغلی بیان کرد: بسیاری از شب کاران به علت مشکلات ناشی از شب کاری به خصوص به علت بی‌خوابی شب‌های بعد از شیفت کاریشان، مجبور به ترک کار خود می‌شوند، چرا که بدن آنها نمی‌تواند تغییر ساعت را تحمل کنند.

صادق نیت ادامه داد: مطالعات نشان داده که بیش از 20 درصد شاغلین مجبور به نوبت کاری و شب کاری هستند و بیش از 60 درصد این افراد دچار مشکلات خواب به خصوص بی‌خوابی می شوند که در صورت عدم پیشگیری و یا درمان، هم سلامتشان به مخاطره می‌افتد و هم در فعالیت‌ها و وظایف شغلی‌شان دچار خطا و حوادث بیشتری می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای درمان همه مبتلایان به بی خوابی رعایت بهداشت خواب توصیه می‌شود و اگر بخواهیم از یک کار افراد را بر حذر داریم، عدم مصرف خود سرانه داروهای خواب آور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha