سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: فقط ۲۰ درصد کشورها پروتکل ملی در مورد کیفیت دارو دارند و کشور ما نیز جزء این کشورها محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علیرضا زالی در مراسم اعطای چهارمین جایزه ملی کیفیت غذا و دارو که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد گفت: برخی از سازمان‌های ما در فرآیند دریافت جایزه ملی تلاش سازمانی داشته‌اند و این در حالی بوده که شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای بود که توجه به کیفیت با مشکلاتی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: بحث کیفیت در گذشته در ادبیات صنعتی به عنوان موضوعی لوکس تلقی می‌شد اما اکنون ایده توجه به کیفیت به الزامات جدی این عرصه تبدیل شده است.

زالی با اشاره به اینکه در بحث دارو و غذا کیفیت از حد الزام هم گذشته گفت: این محصولات در عرصه بهره‌وری علاوه بر تضمین کیفیت چنانچه اختلالی در کیفیت آنها باشد سلامت مردم را به خطر می‌اندازد به همین دلیل از این بابت بسیار کیفیت‌شان اهمیت می‌یابد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: دارو و مواد غذایی علاوه بر کیفیت باید به گونه‌ای باشند که کیفیت‌شان موجب آسیب رساندن به سلامت نشود و نباید در این عرصه کیفیت قربانی لوکس‌گرایی شود.

زالی تصریح کرد: در کشور ما توجه به مدل‌های کیفی در سال‌های گذشته شده است اما این جایزه ملی ویژگی‌های دیگری دارد چرا که از تشکل صنعتی بیرون آمده است.

وی داشتن پیوست اخلاقی را برای این جایزه ملی بسیار مهم دانست و گفت: برای رسیدن به قله‌های کیفیت توجه به الزامات زیادی وجود دارد که توجه به مشتری‌مداری و پیامد‌محوری بحث‌های استراتژیکی هستند که باید به آن توجه کرد.

زالی در بحث شراکت صنعتی تاکید کرد و گفت: مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز بسیار اهمیت دارد و زمانی فقط در بحث‌های زیست محیطی این موضوع اهمیت داشت اما امروزه گسترش یافته است و ویژگی هر سازمانی است که اگر می‌خواهد به شرکت‌های بزرگ متصل شود به این امر توجه کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه اهداف باید هوشمندانه تعریف شوند و سازگاری با محیط داشته باشند گفت: یادگیری مستمر نوآوری، خلاقیت و توجه به فرآیند‌های روز در بحث دارو و غذا بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: صنایع دارویی با توجه به ارزش بازار دومین صنعت هستند و این در حالی است که فقط 20 درصد کشورها پروتکل ملی در مورد کیفیت دارو دارند و 80 درصد فاقد آنند که خوشبختانه کشور ما جزء کشورهای دارای پروتکل محسوب می‌شود.

زالی گفت: باید در زنجیره تولید و عرضه دارو نگاه علمی باشد و همانقدر که توجه به کیفیت دارو اهمیت دارد زنجیره تولید و عرضه آن نیز بسیار مهم است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: در صنعت دارو‌سازی فرصت‌های خوبی در کشور ایجاد شده و تشکیل سازمان غذا و دارو بیانگر ظرفیت جدید در این حوزه است.

وی در پایان گفت: توجه به کیفیت حضور شجاعانه در عرصه بین‌المللی و تضمین کیفیت، در عرصه صادرات دارو و غذا در انتخاب این جایزه ملی نقش دارد و از بحث های اساسی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha