سلامت نیوز : رئیس سندیکای صنایع داروسازی انسانی گفت: در تحقق برنامه چهارم و پنجم توسعه، بهره‌وری لازم که باید 2.5 تا 3.5 درصد از رشد سالانه اقتصاد کشور را تامین می‌کرد فقط یک پنجم آن برابر با 6 دهم درصد محقق شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمود نجفی در چهارمین دوره اعطای جایزه ملی کیفیت غذا و دارو که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد گفت: جایزه ملی کیفیت غذا و دارو اولین جایزه در کشور است که ایده‌اش در بخش صنعت شکل گرفت و در سال 88 رسما تاسیس شد.

وی ادامه داد: هدف از ایجاد این جایزه کاهش تصدی‌گری، افزایش مشارکت بخش صنعتگری و هموار‌سازی مسیر کسب و کار است و بزرگترین دستاورد آن پیش‌بینی وضعیت آینده برای بنگاه‌های اقتصادی غذا _ دارو و تجهیزات پزشکی است.

نجفی افزود: مدیران این بنگاه‌ها می‌توانند با توجه به این جایزه فرصت‌ها و تهدید‌های خود را بشناسند چرا که این جایزه ارزش افزوده برای متقاضیان صاحبان صنایع ایجاد می‌کند.

رئیس سندیکای صنایع داروسازی انسانی گفت: امروزه سرعت تحولات و ناپایداری فضای کسب و کار در تمام دنیا به حدی بالاست که نمی‌توان به باقی ماندن در فضای ثابت دل خوش کرد و در واقع حاشیه امنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین شناخت شرایط بسیار اهمیت دارد و هدف دیگر ایجاد چنین جایزه‌ای تقویت شرکت‌های فعال در عرصه سلامت و رقابت‌پذیری در حوزه تولید و صادرات است.

نجفی افزود: نبود امنیت غذایی، دارویی و بهداشت با بقای انسان‌ها در ارتباط است و نبود آن به معنی از بین رفتن امنیت ملی است.

رئیس سندیکای صنایع داروسازی انسانی افزود: در بخش صنایع دارویی قادر به تولید 95 درصد نیاز کشور هستیم و این بیانگر امنیت نسبی در این حوزه است اما روزانه نسل جدیدی از داروها وارد صنعت داروسازی جهان می‌شوند به همین دلیل همراه شدن با روند تحولات صنایع برای حفظ توان علمی ضروری است.

وی بر سرمایه‌گذاری مداوم، نوسازی ماشین‌آلات و بهره‌گیری از علم روز دنیا تاکید کرد و گفت: شناخت نیازها، پیشگیری از سرمایه‌گذاری موازی و غیرهدفمند از جمله برنامه‌هایی است که باید در این صنایع دنبال شود.

وی صنایع دارویی را از صنایع مزیت‌دار کشور دانست و گفت: شناخت نیاز مشتریان، توجه به مدیریت ارزشی، خلاقیت و شناخت تهدیدات و فرصت‌های حال و آینده از معیارهای دریافت این جایزه ملی است.

نجفی گفت: تا تحقق اهداف سند چشم‌انداز توسعه 11 سال باقی مانده و نقش ابلاغیه اقتصاد مقاومتی در اجرای این سند بیانگر آن است که اجرای دقیق مفاد اقتصاد مقاومتی باعث تحقق سند چشم‌انداز توسعه تا سال 1404 می‌شود.

نجفی افزود: در 9 سالی که از عمر سند چشم‌انداز گذشته، اهداف خرد در برنامه توسعه محقق نشده به همین دلیل برنامه‌گذاری و سعی مضاعفی لازم است.

وی ادامه داد: اهداف سند نسبی و در مقایسه با کشورهای منطقه تدوین شده به همین دلیل پیشرفت در هر یک از کشورها تحقق اهداف سند را دشوار‌تر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تقویت عوامل تولید و توان رقابت در بند 3 این ابلاغیه مورد توجه قرار گرفته و پایین بودن بهره‌وری و توجه به رقابت جهانی همیشه از معضلات اقتصاد کشور است.

رئیس سندیکای صنایع داروسازی انسانی گفت: این موارد در تحقق برنامه چهارم و پنجم توسعه توجه نشده و بهره‌وری لازم که باید 2.5 تا 3.5 درصد از رشد سالانه اقتصاد کشور را تامین می‌کرد فقط یک پنجم آن برابر با 6 دهم درصد محقق شد.

نجفی گفت: بنابراین هرگز موفق نشدیم از محل بهره‌وری رشد مناسبی برای اقتصاد کشور فراهم کنیم در حالی که این موضوع به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha