یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 107839

سلامت نیوز : یک شهروند در تماس با فارس از ارجاع بیماران در اورژانس یکی از بیمارستان‌های تهران به فروشندگان خاص لوازم پزشکی گلایه کرد اما رئیس بیمارستان تکذیب می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ چندی پیش اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرده بود که علاوه بر آغاز عملیات کاهش قیمت تجهیزات ارتوپدی، تلاش خواهند کرد تا دلال‌های غیرضروری از پروسه واردات تجهیزات ارتوپدی حذف شوند و با اصلاح قیمت‌های این تجهیزات، وضعیت تجهیزات ارتوپدی بهبود یابد.

با این وجود، یکی از شهروندان که به بیمارستانی دولتی در تهران مراجعه کرده «از وجود افرادی خاص در بخش اورژانس و در حوزه تأمین وسایل و تجهیزات پزشکی» به خبرگزاری فارس خبر داد.

 علی نژاد همراه کارگر مصدومی که هفته گذشته دچار سانحه شد و او را به این بیمارستان بردند، گفت: این مصدوم با وضعیت بسیار بدی دچار شکستگی کمر شده بود.

وی می‌گوید: آنچه که اعتراض ما را برانگیخت، این بود که آنجا در حالی که انتظار ما از پزشک معالج این بود که موارد درمانی را درون یک نسخه برای بیمار تجویز کند، برای این مصدوم، بعد از اصرار فراوان ما، پزشکی برسر بالین وی حاضر شد و در نسخه به جای نوشتن نام دارو یا آتل، نام یک دلال را نوشت!

علی نژاد می‌افزاید: پزشک در نسخه شماره تلفن فردی را نوشت که می‌توانست به گفته این پزشک، آتل را برای ما با قیمت 250 هزار تومان تهیه کند. آتلی که به گفته آن‌ها نایاب بود.(اسناد در خبرگزاری موجود است)

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد پزشک باید مشخصات این آتل مورد نیاز را در نسخه می‌نوشت و ما از هر جایی که می‌خواستیم آن را تهیه می‌کردیم و شاید نمی‌خواستیم از یک فرد دلال آتل را با این قیمت تهیه کنیم.

علی نژاد می‌افزاید: ما ابتدا به این موضوع اعتراض کردیم و خواستیم با سوپروایزر و بخش اداری بیمارستان، موضوع را در میان بگذاریم ولی زمان گذشته بود و وضعیت بیمار نیز به ما اجازه نمی‌داد. بنابراین به شماره حساب این دلال پول را واریز کردیم در حالی که می توانستیم آتلی با قیمت کمتر هم خریداری کنیم.

وی می‌گوید: این فرد دلال ساعتی بعد با آتل مورد نیاز ما که فکر می‌کردیم نایاب است و به این زودی‌ها گیر نمی آید به بیمارستان مراجعه کرد. اما آتل بر کمر بیمار بسته نشد چرا که گویا این فرد دلال به تفاهم نرسید و با حالتی عصبانی قصد ترک بیمارستان را کرد و در این میان خوشبختانه با پادرمیانی وی را بازگرداندند.

وی در مورد فرد دلال می‌گوید: این فرد دلال تخصص خاصی نداشت.

تهیه هر وسیله‌ای باید در بیمارستان انجام شود

خبرنگار فارس پس از مطلع شدن از این اتفاق با رئیس بیمارستان فوق تماس گرفت و وجود چنین دلالی را در بخش اورژانس این بیمارستان اطلاع داد، هر چند که رئیس بیمارستان این موضوع را تأیید نکرد اما قول داد در صورت ارائه مدارک، وضعیت را بررسی کند.

وی به خبرنگار فارس گفت: تمام پزشکان و پرسنل بیمارستان موظفند خرید و تهیه هر نوع وسیله‌ای را از طریق بیمارستان و از طریق مجاری قانونی انجام دهند.

وی ادامه داد: حتی دفتری در بیمارستان برای انجام چنین اموری تأسیس شده است تا هر زمانی که وسیله‌ای را داروخانه و بیمارستان نداشت از طریق این دفتر پیگیری کنیم.

رئیس این بیمارستان در مورد اینکه بخش اورژانس بیمارستان با افراد دلال کار می کنند، گفت: اصلاً امکان ندارد ما حتی به صورت اطلاعیه به در و دیوار بیمارستان نوشته‌ایم تا هرکسی که مراجعه کرد و هر نوع خدمتی خارج از بیمارستان را درخواست کرد فوراً به حراست و مدیریت بیمارستان اطلاع داده شود با این وجود بازهم تأکید می‌کنم اگر موردی گزارش شده به صورت مستند به ما بدهید تا آن را پیگیری کنیم.

فروشنده تأیید کرد

خبرنگار فارس با فروشنده تجهیزات پزشکی این بیمارستان تماس گرفت و وی ضمن تأیید فروش این تجهیزات به بیمارستان، گفت: برخی تجهیزاتی که فروخته می‌شوند نوع خاصی هستند که در داروخانه‌های معمولی و در بیمارستان‌ها یافت نمی‌شوند.

وی با اعلام اینکه قیمت اعلام شده این تجهیزات در بخش دولتی و خصوصی متفاوت است، گفت: به عنوان مثال برای یک کمربند طبی که در بیمارستان دولتی 200 هزار تومان قیمت گذاشته‌ایم در بیمارستان‌های خصوصی 330 هزار تومان آن را به فروش می‌رسانیم.

این فروشنده تجهیزات پزشکی همچنین، گفت: در مواقع اورژانسی نیز این تجهیزات لازم به بیمارستان آورده می‌شوند و نیازی به مراجعه بیماران به مرکز فروش نیست.

برخی تجهیزات را در بیمارستان‌ها نداریم

علی اصغر پیوندی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره به خبرنگار گفت: تاکنون چنین اتفاقاتی سابقه نداشته است اما به هر حال در بیمارستان بیماران مستأصل هستند و در نتیجه افرادی آنها را راهنمایی می‌کنند تا از خارج از بیمارستان با پرداخت هزینه‌هایی تجهیزات مورد نیاز پزشکی خود را خریداری کنند.

وی گفت: خرید خارج از بیمارستان ممکن است وجود داشته باشد. آن را رد نمی‌کنیم. بیمار ممکن است از هر کانالی این تجهیزات را تهیه کند چرا که برخی تجهیزات را اکنون در بیمارستان‌ها نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها قرار است برخی تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها آورده شوند تا بیمار برای تهیه آن به خارج از بیمارستان نرود و اتفاقات ناگوار این چنینی تکرار نشود.

پیوندی گفت: در مورد این موضوعی که در این بیمارستان اتفاق افتاده در صورت ارائه اسناد، بازرس ویژه اعزام می‌شود و در صورت لزوم با فرد خاطی برخورد می‌شود و این موضوع قابل پیگیری و برخورد قانونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha