دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور از برنامه های وزارتخانه برای ارتقاء کیفیت نشریات علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: یکی از برنامه های وزارت بهداشت، تلاش برای رسیدن نشریات علوم پزشکی کشور به حدی از کیفیت است که در نمایه نامه های معتبر بین المللی، نمایه شوند.

دکتر علی اکبری ساری در گفتگو با مهر افزود: در حال حاضر یک کمیته و واحد ویژه نمایه شدن نشریات در کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور ایجاد شده که در حال حاضر در حال تحلیل وضعیت موجود نشریات است.

وی افزود: در این کمیته افرادی از دانشگاههای مختلف علوم پزشکی کشور حضور دارند که وظیفه بررسی نشریات را در گروه های مختلف بر عهده گرفته اند.

دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور خاطرنشان کرد: در این کمیته، نشریات به چند دسته تقسیم می شوند و نمایه نامه ها نیز به گروه های مختلف تقسیم شده اند. در این گروه ها این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد که با توجه به وضعیت نشریه و شرایط نمایه نامه ها کدام نشریه برای کدام نمایه نامه مناسب است و کدام نشریه در صورت برطرف شدن اشکالات آن می تواند در آینده در آن نمایه نامه حضور داشته باشد.

وی اظهار داشت: سپس به نشریات کمک می شود تا اشکالات مذکور را بر طرف کرده و با همکاری و هماهنگی نشریه برای نمایه شدن آنها اقدامات و پیگیری های لازم انجام می شود.

اکبری ساری تأکید کرد: هدف نهایی این است که نشریات با توجه به خصوصیاتی که دارند در یک یا چند نمایه نامه بین المللی نمایه شوند. به عنوان مثال نشریه ها برای نمایه شدن باید دارای چکیده انگلیسی باشند، به طور مرتب چاپ شوند، منابع خود را به طور خاصی تنظیم کنند و .... این موارد علاوه بر تسهیل و تسریع نمایه شدن نشریات باعث ارتقای کیفی آنها نیز می شود و بنابراین در آینده این موارد در ارزشیابی نشریات نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. 

وی اظهار داشت: برای اینکه طبق سند چشم انداز ایران بتواند از نظر تولید علم مقام اول را در منطقه کسب کند لازم است مقالات خوب کشور در نشریات بین المللی خارجی به چاپ برسند و در عین حال نشریات داخل کشور به حدی از کیفیت برسند که با نمایه شدن در سایت های بین المللی، خودبخود مقالاتی که در آنها چاپ می شوند در آمار تولید علم ایران محاسبه شوند. علاوه بر آن این مقالات در سطح بین المللی قابلیت دیده شدن و استفاده را پیدا می کنند که این موضوع تعداد استناد به این مقالات را افزایش خواهد داد که این خود شاخص دیگری مبنی بر کیفیت مقاله و نشریه است.

دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور افزود: این کار مهم و ارزشمند به بالارفتن آمار تولید علم در کشور می انجامد و ارتقاء کیفیت نشریات علوم پزشکی را نیز به دنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha