سلامت نیوز : رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به بروز و شناسایی 10 هزار و 988 مورد بیماری سل در کشور طی سال گذشته، بر لزوم شناسایی و تشخیص به موقع این بیماری تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد مهدی گویا در مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای سل دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: این آزمایشگاه یکی از بزرگترین نیازهای سلامتی ساکنان استان تهران بود که راه‌اندازی آن آرزوی دیرینه ما بوده است.

وی ضمن تشکر از مسؤلان سازمان ملل جهت مشارکت و همکاری در زمینه راه‌اندازی این آزمایشگاه در تهران، گفت: این آزمایشگاه یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های تشخیص سل در منطقه مدیترانه شرقی و حتی خاورمیانه است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه پیش از این برای تشخیص این بیماری و تصمیم‌گیری در مورد درمان بیمار حداقل یک تا دو ماه زمان نیاز بود، افزود: اما اکنون با راه‌اندازی این آزمایشگاه، این امکان فراهم شده است که کمتر از دو ساعت بیماری، تشخیص داده شده و تکلیف بیمار روشن شود.

وی ادامه داد: در استان تهران با جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر تنها یک آزمایشگاه جهت تشخیص سل آن هم با امکاناتی کمتر در بیمارستان مسیح دانشوری وجود داشت که با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، دسترسی بیماران تهران به این خدمات دشوار بود. آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای سل دانشگاه علوم پزشکی تهران به کل استان تهران و همچنین استان‌های همجوار ارائه خدمت خواهد داشت.

گویا با بیان اینکه تنها چهار آزمایشگاه مشابه این آزمایشگاه در کشور فعال است، افزود: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تعداد این آزمایشگاه‌ها را در کشور افزایش دهیم. خدمات ارائه شده در این آزمایشگاه، خدماتی منحصر به فرد است. افتتاح این آزمایشگاه تاثیر بسزایی در سرعت تشخیص بیماری سل در کشور خواهد داشت. این موضوع به ویژه برای بیماری سل مقاوم به درمان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در توضیح تفاوت سل معمولی با سل مقاوم به درمان، گفت: از نظر هزینه‌ای تفاوت این دو بیماری در آن است که در سل معمولی جهت درمان 450 هزار تومان و در سل مقاوم به درمان 250 میلیون تومان هزینه لازم است.

گویا در پایان گفت: امیدوارم این آزمایشگاه تنها به سل محدود نشود، چرا که بسیاری از کمبودهای وزارت بهداشت را می‌توان در قالب انعقاد یک تفاهم‌نامه برطرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha