دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 107854

پیشنهاد وزارت بهداشت به بنیاد بیماری‌های خاص

سلامت نیوز : کارشناس دیالیز اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت درباره اظهارات اخیر مسؤلان بنیاد بیماری‌های خاص مبنی بر توزیع ناعادلانه دستگاه‌های دیالیز در کشور و آمادگی بنیاد برای کمک به مراکز دیالیز جهت تامین ماشین دیالیز، گفت: بنیاد می‌تواند نقش بسیار خوبی در زمینه کمک به تامین ماشین دیالیز برای مراکز خیریه و خصوصی داشته باشد.

دکتر حمید رجلانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به فعالیت موسسات خیریه و بنیاد امور بیماری‌های خاص در زمینه ارایه خدمت به بیماران دیالیزی گفت: حدود هشت درصد دیالیز کشور توسط مراکز خیریه صورت می‌گیرد که عدد ارزشمندی است.

وی با اشاره به رایگان بودن ارایه خدمات دیالیز در کشور، گفت: تمام هزینه‌های دیالیز نیز توسط سازمان‌های بیمه‌گر حمایت می‌شود. هر چند مقداری تعرفه‌های دیالیز پایین است و با هزینه‌هایی که صرف می‌شود، همخوانی ندارد اما این امر سبب نشده که بیمار متضرر شود. در مجموع شاید کمتر خدمت درمانی وجود داشته باشد که صد درصد آن رایگان باشد.

رجلانی در پاسخ به سؤال ایسنا درباره اظهارات اخیر مسؤلان بنیاد بیماری‌های خاص مبنی بر توزیع ناعادلانه دستگاه‌های دیالیز در کشور و آمادگی بنیاد برای کمک به مراکز دیالیز جهت تامین ماشین دیالیز، گفت: بنیاد می‌تواند نقش بسیار خوبی در زمینه کمک به تامین ماشین دیالیز برای مراکز خیریه و خصوصی داشته باشد؛ چرا که سرمایه اولیه مورد لزوم برای بخش دیالیز بسیار زیاد است.

وی در این باره ادامه داد: از آنجا که دولت نمی‌تواند به صورت مستقیم به مراکز خصوصی و خیریه کمک کند و البته در تامین مایحتاج خود نیز با سختی روبروست، بنیاد می‌تواند با موسسات خیریه و خصوصی مساعدت و همکاری داشته باشد. به این ترتیب به صورت غیرمستقیم بار دولت کاهش می‌یابد.

رجلانی افزود: ما انتظار نداریم بنیاد بیماری‌های خاص به مراکز دولتی کمک کند؛ چرا که خود بنیاد ردیف مستقلی از بودجه عمومی کشور دارد و شاید اصلی‌ترین بودجه بنیاد، بودجه‌ای است که بر اساس قانون بودجه از خزانه کشور دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: بنیاد بیماری‌های خاص می‌تواند در راه توسعه دیالیز در مراکز خصوصی و خیریه بسیار کمک‌ کننده باشد و بی‌تردید این امر به صورت غیرمستقیم بار دولت را کاهش داده و هدف قانونگذار را نیز تامین خواهد کرد؛ چرا که وقتی قانونگذار بودجه‌ای را برای بنیاد تعریف و از شمول نظارت‌های قانونی خارج می‌کند، منظورش توسعه خدمت در مراکز خصوصی و خیریه است.

رجلانی با بیان اینکه ما در وزارت بهداشت نیز ارتباط خوبی با بنیاد بیماری‌های خاص داریم و از اقدامات و خدمات انجام شده توسط آنها مطلع هستیم، افزود: ما رویکردمان نسبت به عملکرد بنیاد مثبت است و در زمینه دیالیز پیشنهادمان آن است که بنیاد در زمینه حمایت از بخش‌های خصوصی و خیریه دیالیز اقدام کند که بسیار کمک کننده خواهد بود و این امر به صورت غیرمستقیم بار دولت را کاهش خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha