دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 107856

عوامل ریفلاکس و تلخی دهان چیست؟

سلامت نیوز : رئیس انجمن بیمار‌ی‌های دهان گفت: اختلالات گوارشی می‌تواند موجب بروز تلخی دهان شود؛ به خصوص در کسانی که ریفلاکس دارند یعنی برگشت غذا از معده به مری و به دهان و به دلیل بازگشت اسید‌ها تلخی را حس می‌کنند.

مهناز صاحب‌جمعی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در مشاوره سلامت اظهار داشت: گیرنده حس تلخی عمدتاً در لوله گوارش است و در دهان نیز زبان حس تلخی را نشان می‌دهد و هر عاملی که بتواند باعث تحریک یا اختلال در گیرنده حس تلخی شود می‌تواند حس ناراحت‌کننده تلخ بودن را در فرد ایجاد کند.

رئیس انجمن بیمار‌ی‌های دهان گفت: اختلالات گوارشی می‌تواند موجب بروز تلخی دهان شود؛ به خصوص در کسانی که ریفلاکس دارند یعنی برگشت غذا از معده به مری و به دهان و به دلیل بازگشت اسید‌ها تلخی را حس می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نارسایی یا اختلالات کبدی، افزایش صفرا، عفونت دندانی، عفونت لثه، عفونت سینوس و عفونت گلو می‌تواند باعث تحریکاتی بر روی گیرنده حس تلخی شود.

وی افزود: افرادی که سیگار می‌کشند نیز تلخی را تجربه می‌کنند.

رئیس انجمن بیمار‌ی‌های دهان گفت: مصرف بعضی از داروها، خشکی دهان و عفونت دهان نیز می‌تواند تلخی را به دنبال داشته باشد.

صاحب‌جمعی تصریح کرد: اگر افراد چند ساعت در طول هفته یا ماه دچار تلخی دهان شوند مشکل عمده‌ای نیست چرا که یا غذای چرب یا سرخ کرده میل کرده‌اند یا عفونت و مسئله گذرایی در دهان ایجاد شده و این تلخی بعد از 24 ساعت از بین می‌رود.

رئیس انجمن بیمار‌ی‌های دهان خاطرنشان کرد: تلخی دهان وضعیت اورژانس نیست ولی به هر حال باید به آن توجه کرد و اگر فرد به مدت چند روز یا چند هفته این احساس را داشت باید این مسئله را جدی بگیرد و به پزشک مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha