دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 107879

مسیر کوتاه تا رایگان شدن زایمان طبیعی

سلامت نیوز :  از زمانی که کارشناسان درباره خطرات پیری جمعیت هشدار داده و تبعات تغییر روند جمعیت از میانسالی به کهنسالی را اعلام کردند همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به نوعی در تکاپو هستند تا به طریقی و به فراخور وظایفی که عهده‌دار هستند تمهیدات یا تسهیلاتی را فراهم کنند تا وضعیت جمعیت از این حالت خارج شده و تعداد موالید افزایش پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ در تازه‌ترین اخبار حوزه سلامت، شاهد انتشار خبرهایی درباره ارائه پیشنهاد رایگان شدن زایمان طبیعی در کشور بودیم که از سوی مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد. در این تصمیم‌گیری به نظر می‌رسد هم تهدید پیری جمعیت و در مقابل آن تسهیل در فرزندآوری در نظر گرفته شده است و هم آمار بالای سزارین در ایران و ایجاد سیاست تشویقی برای کاهش این آمار بی‌مورد در جامعه، لحاظ شده است که در صورت عملی شدن این تصمیم تازه وزارت بهداشت و رایگان شدن عمل زایمان طبیعی به قول معروف وزارت بهداشت با یک تیر دو نشان می‌زند. 

البته این نکته را نباید فراموش کرد که انگیزه اصلی وزارت بهداشت در این تصمیم‌گیری کاهش میزان عمل سزارین در ایران است که در حال حاضر آمار بسیار بالایی در کشور دارد و بیشتر زنان تحت تاثیر تبلیغات سوء ‌که درباره عوارض زایمان طبیعی صورت می‌گیرد تمایل خود را به زایمان طبیعی از دست داده‌اند.  بیشتر مادران در حال حاضر به زایمان طبیعی فکر هم نمی‌کنند و برای زایمان تنها گزینه «سزارین» را مد نظر دارند و هنگام مراجعه به بیمارستان برای انجام زایمان فقط سزارین را از پزشک و ماما مطالبه می‌کنند. همین عامل باعث شد که وزارت بهداشت پیشنهاد رایگان شدن عمل زایمان طبیعی را ارائه دهد. پیشنهاد بسیار مفید و موثری که مورد توجه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم قرار گرفت و نمایندگان هم عزم خود را برای همکاری هر چه تمام‌تر با وزارت بهداشت در راستای عملی شدن هر چه سریع‌تر این تصمیم جزم کرده‌اند.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که مسیر عملی شدن این تصمیم بسیار کوتاه و عملیاتی است چرا که انجام عمل زایمان طبیعی یکی از کم‌هزینه‌ترین عمل‌ها است و برنامه‌ریزی برای رایگان اعلام کردن آن نیاز به ردیف بودجه خاص یا تمهیدات ویژه‌ای ندارد.
از طرف دیگر بودجه‌ای که برای وزارت بهداشت تصویب شده قابل توجه و به نظر کافی می‌رسد. یعنی این وزارتخانه بدون در نظر گرفتن ردیف بودجه و تنها با مدیریت صحیح منابع موجود، می‌تواند هزینه اندک عمل زایمان طبیعی را مدیریت کرده و عمل زایمان طبیعی را برای مادران رایگان اعلام کند تا هم تشویقی باشد برای تمایل پیدا کردن مادران به انجام زایمان به صورت طبیعی و هم شاید بتوان آن را جزو سیاست‌های تشویقی جمعیت طبقه‌بندی کرد.


حسن تأمینی‌لیچانی

*عضو کمیسیون بهداشت و درمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha