دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰

سلامت نیوز : در روز‌های پایانی سال شاهد حوادث بسیاری هستیم که بیشتر آنها به مراسم چهارشنبه‌سوری و مواد محترقه خطرناکی که در این مناسبت استفاده می‌شود، ارتباط پیدا می‌کند. تعداد زیادی از حادثه‌دیدگان جوانان و نوجوانان هستند. آنچه باید به عنوان راهکار درنظر گرفته شود تا شمار آسیب‌دیدگان در چهارشنبه‌سوری کاهش یابد، سامان‌دهی این مراسم است تا به بهترین نحو صورت پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که باید مردم را از انجام این قبیل کارها بازداشت درحالی که در همه جای دنیا انسان‌ها هیجان‌هایی دارند که آنها را به اشکال مختلف بروز می‌دهند. در سراسر جهان مردم به شادی و جشن نیاز دارند و به اشکال مختلف این جشن‌ها را برگزار می‌کنند تا نیاز‌های هیجانی خود را مرتفع کنند. پس نباید جلوی شادی و تخلیه هیجان مردم را با ممانعت از آتش‌بازی و استفاده از مواد محترقه گرفت بلکه، باید بتوان به‌درستی مردم را سازمان‌دهی کرد تا میزان خطر و اشتباه از رفتارشان کاسته شود. متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم اقدام مفیدی در این زمینه انجام دهیم و هنوز وسایل محترقه غیراستاندارد در دسترس مردم قرار دارد و همین امر شمار حوادث را افزایش می‌دهد.

ایجاد ممنوعیت باعث می‌شود که این رفتارها به‌جای حذف شدن از جامعه به شکل پنهانی و زیرزمینی انجام شود و چون جایی برای بروز و تخلیه هیجان وجود ندارد پس با بروز این رفتار به اشکال غیرقانونی احتمال صدمه بالا می‌رود. دولت باید برای این مراسم تمهیداتی بیندیشد و این مراسم را ساماندهی کند تا با انجام مراسم به شکل قانونی و درست احتمال حادثه کاهش یابد. به‌عنوان مثال، مراکز و اماکنی را برای برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری مقرر کند تا این مراسم انجام شود. آنچه مهم است اینکه در همه دنیا مراسمی مثل آتش‌بازی وجود دارد ولی، این مراسم تا بدین حد صدمه به بار نمی‌آورد. پس دولت و مسئولان موظف‌اند تا با در دسترس قرار دادن وسایل سالم و استاندارد و جلوگیری از ورود و استفاده وسایل غیراستاندارد اجازه دهند هیجان مردم به‌نحوی درست تخلیه شود و مردم به بهترین شکل از این مراسم لذت ببرند.

دولتمردان باید این نکته را بدانند که وجود شادی و شادمانی در سطح جامعه و در میان مردم به نفع دولت است و به همین دلیل، باید همه تلاششان را در شاد نگه‌داشتن مرم به‌کار گیرند. متاسفانه ما برای برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری با مواد محترقه فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم و آن باوری که مردم در استفاده از این وسایل باید داشته باشند را ندارند. اگر این بسترسازی فرهنگی در آینده برنامه‌ریزی و انجام نشود شاهد مخفی‌کاری‌هایی با احتمال حادثه بالا خواهیم بود. تنها عدم تائید مواد محترقه برای جمع شدن آنها از میان مردم کافی نیست. وقتی مردم تغییر خواهند کرد که وسایل مجاز و مکانی ایمن را در دسترس خود ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha