سلامت نیوز : متخصص آموزش سلامت مدارس گفت: خانواده‌های دانش‌آموزان برای اینکه تعطیلات خوبی داشته باشند شخصاً در برنامه‌های چهارشنبه آخر سال همراه فرزندشان حضور یابند و برای جلوگیری از آسیب آنها، بر این برنامه‌ها نظارت داشته باشند.

مهناز تسلیمی، متخصص آموزش سلامت مدارس در گفت‌وگو با فارس در خصوص چهارشنبه آخر سال و نکاتی که دانش‌آموزان باید رعایت کنند، اظهار داشت: در درجه اول توصیه می‌شود، دانش‌آموزان در مورد آیین‌های ملی و سنتی مثل «چهارشنبه آخر سال» که هدفش یادآوری افراد به تلاش بیشتر و ایجاد خوبی‌ها، جبران بدی‌ها و برنامه‌ریزی برای سال آینده است و به دنبال آن جشن‌هایی که برگزار می‌شود، مطالعه بیشتری کنند.

تسلیمی ادامه داد: خانواده‌ها، معلمان، مشاوران و مربیان بهداشت مدارس، رسانه‌ها و مراکز خدماتی و تفریحی باید آموزش‌‌های لازم را برای دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی کنند.

*آتش‌بازی و انفجار مواد محترقه مورد تأیید هیچ مرجع علمی و آموزشی نیست

این متخصص آموزش سلامت مدارس به بدعت‌گذاری افراد سودجو اشاره کرد و افزود: هرگونه برنامه‌های گسترده آتش‌سوزی، آتش‌بازی و انفجار مواد محترقه در این آیین‌ها وجود ندارد و مورد تأیید هیچ مرجع علمی، آموزش و نیروهای امنیتی نیست و توصیه اکید می‌شود با توجه به شرایط بحرانی هوا و ضررهایی که متعاقب آن به محیط‌‌ زیست وارد می‌شود از انجام این فعالیت‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: این اقدامات به ویژه برای دانش‌آموزان، کودکان و دانش‌آموزان مدارس ابتدایی که نیازمند مراقبت ویژه هستند، بسیار مضر و خطرآفرین است و خانواده‌ها باید از نزدیک شدن آنها به مواد منفجره و آتش‌زا جلوگیری کنند؛ چرا که آنها توانایی مقابله در حوادث غیرمترقبه و خطرناک را ندارند و این رفتارها همراه با بدآموزی بوده و باید از مشاهده آن خودداری شود.

*پریدن از روی آتش هیچ تأثیر سازنده‌ای برای انسان ندارد

تسلیمی با تأکید بر پرهیز از شوخی‌های بی‌مورد در چهارشنبه آخر سال گفت: دانش‌آموزان باید بدانند از نظر علمی پریدن از روی آتش هیچ تأثیر سازنده‌ای به جز یک ابراز هیجان موقت برای انسان ندارد و برای همین، عقیده و اصرار دیگران را برای انجام این عمل را نپذیرند.

وی افزود: دیده شده است اضطراب، تشویش و حرکت‌ها و نمایش فرد باعث خطراتی مثل محاصره شدن در دام آتش و شعله‌ور شدن فرد و به دنبال آن سوختگی شده است.

این متخصص آموزش سلامت مدارس با بیان اهمیت توجه به هشدارهای نیروی انتظامی گفت: دانش‌آموزان از نزدیک شدن و تجمع در کنار صحنه‌هایی که حاصل اقدام افراد بی تدبیر و ضداجتماع است و قوانین ایمنی و حقوق شهروندی را زیر پا می‌گذارند خودداری  کنند.

تسلیمی ادامه داد: متأسفانه در بعضی مناطق خاص در شهرها مواد محترقه و آتش‌زای شدیدی استفاده می‌شود که باید دانش‌آموزان از تجمع در این مناطق خودداری کنند و از پذیرفتن دعوت همسالان و افرادی که به دیدن این نوع برنامه‌ها دعوت می‌کنند، خودداری کنند.

وی با غیرقانونی ساخته شدن مواد محترقه افزود: به دلیل عدم استاندارد بودن ترکیبات مواد محترقه توصیه می‌شود از خرید این مواد خودداری کرده و از نگهداری آنها در منزل امتناع کنند و باید بدانند طبق قانون، خرید و فروش این مواد به دانش‌آموزان و کودکان مجاز نیست و خلاف قانون است.

این متخصص آموزش سلامت مدارس ادامه داد: متأسفانه حوادثی مثل سوختگی‌ها، اصابت‌های ناگهانی به سر و چشم‌ها در بعضی مراسم‌ غیرقانونی چهارشنبه آخر سال بارها گزارش شده است که متأسفانه ضایعات غیرقابل برگشت برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته است.

*از اقدامات غیرآگاهانه و خوددرمانی در حوادث خودداری شود

تسلیمی با تأکید بر پرهیز از حضور در فعالیت‌های غیر ایمن گفت: در صورتی که دانش‌آموزان نیاز به کمک‌های اولیه خاص داشتند، از افراد ذیصلاح و متخصص یا اورژانس کمک بگیرند و از خوددرمانی یا اقدامات غیرآگاهانه جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: به دانش‌آموزان توصیه می‌شود برای حفظ شئونات اجتماعی چنانچه در برنامه‌های شاد و مناسبتی که با مجوزهای رسمی برای ایام آخر سال و استقبال از بهار انجام می‌شود، حضور دارند، رعایت آرامش سالمندان و بیماران را داشته باشند و خانواده‌های دانش‌آموزان نیز برای اینکه تعطیلات خوبی داشته باشند شخصاً در این برنامه‌ها همراه فرزندانشان حضور داشته و برای جلوگیری از آسیب آنها بر این برنامه‌ها نظارت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha