سلامت نیوز : بروجرد از شهرهای باستانی ایران است که در دامان رشته کوههای بلند زاگرس قرار گرفته است. سابقه تاریخی – فرهنگی، آب و هوای مثال زدنی، مردم خوش مشرب و طبیعت منحصر به فرد منطقه، زمینه را برای تبدیل این شهر به یک قطب گردشگری فراهم کرده است. شهر بروجرد بطور عمده از دو بخش قدیمی و مدرن تشکیل شده است که هر دو جذابیتهای خود را دارند. بافت قدیمی بروجرد که حدود نیمی از شهر را تشکیل می دهد به جای مانده از دوران قاجار است که تا دهه های قبل محصور به یک قلعه بزرگ با دروازه های متعدد بوده است. بیش از ۲۰۰ خانه اعیانی قدیمی در این بافت مورد شناسایی قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز ؛ مسجد ها، بازار قدیمی بروجرد، خانه های کاهگلی دو طبقه و کوچه های تنگ و تو درتوی قدیمی از دیدنی های این بخش است. نیمه شرقی بروجرد بیشتر شامل این بافت قدیمی می شود. بافت نوین بروجرد نیز جاذبه های خود را دارد. بیشتر خیابانهای اصلی بروجرد بصورت بلوار طراحی شده اند که سایبانی زیبا از درختان بر فراز آنها قرار دارد. تقاطع بیشتر خیابانهای شهر بصورت میدان طراحی شده که علاوه بر سهولت رفت و آمد ماشینها، زیبایی ویژه ای نیز به شهر بخشیده است. پاساژها، فروشگاهها و مغازه های فراوانی در خیابانهای مرکزی شهر وجود دارند که بویژه خیابانهای صفا، شهدا، بهار و تختی از مراکز عمده خرید به حساب می آیند.

بروجرد دارای جاذبه های زیادی برای گردشگری است که می تواند پاسخگوی سلیقه های مختلف باشد. مسجد سلطانی و مسجد جامع بروجرد به همراه امامزاده جعفر مهمترین آثار تاریخی درون شهر بروجردند که دیدن آنها به همه مسافران توصیه می شود. خانه فرهنگ بروجرد، خانه مصری و تکیه موثقی نیز ارزش دیدن دارند. آثار تاریخی و باستانی فراوانی در اطراف بروجرد وجود دارد که متاسفانه دسترسی به همه آنها امکانپذیر نیست. اما زواریون و گوشه محسن ابن علی دارای دسترسی آسان هستند. گردشگاههای تپه چغا، پارک شهید بهشتی، شهربازی، پارک مادر، پارک بانوان، کوچه باغی و صامتیه در شهر و دهها بیشه و گردشگاه در حاشیه شهر نظیر گلدشت، تاک درخت، چنارستان، بیشه دالان و ونایی می توانند ساعتها و روزها میزبان شما باشند.

قلل مرتفع رشته کوه زاگرس نظیر گرین، شاه نشین، سه کوزان و ولاش در غرب بروجرد قرار دارند و دستیابی به اشترانکوه و دریاچه گهر از طریق شهر درود به راحتی امکانپذیر است.امکانات اقامتی بروجرد شامل هتل چهار ستاره زاگرس، چند هتل دو ستاره و میهمانخانه است. رستورانهای سطح شهر بروجرد عمدتا غذای با کیفیت و امکانات بهداشتی مناسبی دارند و کباب بروجرد همراه با دوغ و لبنیات محلی بسیار دلچسب می باشند. سوغات بروجرد از طیف وسیعی برخوردار است که شامل انواع مواد غذایی، شیرینی ها، لبنیات و صنایع دستی نظیر ورشو، جاجیم، گلیم و فرش می شود.

● زمان سفر به بروجرد:
بروجرد دارای زمستانهای سرد و طولانی است. با این حساب فصل پائیز و زمستان برای دیدن طبیعت بروجرد چندان مناسب نیست. علیرغم بارش برف سنگین در کوهستانهای منطقه و وجود مناطقی با برف دائمی در طول سال، متاسفانه امکانات اسکی در این شهر وجود ندارد. ایام عید زمان نسبتا مناسبی برای دیدن بروجرد است چرا که تغییر ناگهانی فصل به شما امکان دیدن برف و شکوفه را همزمان می دهد. با این حال سرما و بارشهای متوالی ممکن است شما را مجبور کند که برای چند روز در کنج اتاقتان بمانید. فصل گردشگری بروجرد مشتمل بر نیمه دوم بهار و تمام تابستان است. با توجه به کوهستانی بودن منطقه، بروجرد در این ماهها از هوای بسیار مطبوع و منحصر به فردی برخوردار است و میهانان زیادی را بویژه از استان خوزستان به خود جلب می کند. هوای خنک، سرسبزی منطقه و فراوانی میوه، محصولات کشاورزی و باغی فرصتی است برای کشیده شدن میهمانان به بروجرد که بطور سنتی ممکن است برخی خانواده ها سه ماه تابستان را در کنار اقوام بروجردی خود سر کنند. بروجرد در ایام تاسوعا و عاشورا نیز شور و حال ویژه ای دارد و مراسم محرم در بروجرد ارزش دست کم یکبار دیدن را دارد.

● توصیه های سفر:
بهترین وسیله سفر به بروجرد، استفاده از اتوبوس است که از بیشتر شهرهای بزرگ کشور قابل دسترسی است. بروجرد در حال حاضر فاقد فرودگاه است و نزدیکترین ایستگاه قطار با شهر بروجرد حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. استفاده از قطار برای مسافران خوزستانی ممکن است آسان باشد. با این وجود چون بیشتر قطارها نیمه شب به درود می رسند، یافتن وسیله نقلیه ارزان قیمت برای رسیدن به بروجرد در آن زمان اندکی دشوار است. بروجرد دارای جاده های درجه یک و قابل اطمینان است و شما می توانید به راحتی با وسیله نقلیه خود به بروجرد سفر کنید. اما دو نکته را به یاد داشته باشید. گردنه های برفگیر زالیان (اراک – بروجرد) و رازان (خرم آباد – بروجرد) در فصل زمستان می توانند درد سر آفرین باشند و ماشینهای فرسوده و فاقد زنجیر توان عبور از آنها را ندارند. نکته دوم این که جاده های بروجرد از بار ترافیکی بالایی برخوردارند و بعلت قرارگیری در شاهراه تهران – جنوب، ماشینهای سنگین فراوانی در این مسیر حرکت می کنند که نیاز به دقت در رانندگی را یاد آور می شود. جاده ملایر – بروجرد در حد فاصل اشترینان تا بروجرد بسیار پیچ در پیچ و خطرناک است و نیاز به هوشیاری کامل دارد.

● سفر به شهرها و مناطق نزدیک:
شهرهای مجاور بروجرد عبارتند از خرم آباد، ملایر، نهاوند، همدان، اراک، شازند، ازنا، الیگودرز، درود و الشتر. دیگر نقاط شهری کوچک عبارتند از اشترینان، چالانچولان و توره. همچنین شهرستان بروجرد دارای ۱۷۶ روستا است که با احتساب سایر روستاهای نزدیک، چیزی حدود ۳۰۰ روستا در مجاورت بروجرد می باشند که امکان دسترسی به آنها از بروجرد فراهم است. سفر به شهرهای مجاور و نیز روستاها از طریق خطوط مینی بوس رانی و یا خط واحد اتوبوسرانی انجام می گیرد. اتوبوس، مینی بوس و سواریهای مسیر همدان، کرمانشاه، ملایر و نهاوند از ترمینال اتوبوسرانی غرب بروجرد (میدان زایران کربلا – ابتدای جاده ملایر) حرکت می کنند. مینی بوسهای خرم آباد، درود، اراک و چالانچولان از ترمینال شرق بروجرد حرکت می کنند. اتوبوسهای خط واحد به مقصد اشترینان از میدان رازان (قیام) قابل دسترسی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میلاد ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ممنون بابت خبر زیبای شما