سلامت نیوز : مدیرکل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت هشدار داد: برخی فروشندگان مواد دور ریختنی مرغ را به کارخانه های سوسیس و کالباس می‌فروشند، برخی نیز برنج های بی کیفیت را با برنج ایرانی مخلوط می‌کنند و در نمایشگاه‌های بهاره کالاهای غیر مجاز عرضه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ هدایت حسینی عصر یکشنبه در نشستی خبری در سازمان غذا و دارو درباره برنامه‌های این سازمان در سال آینده گفت: در عرصه فراورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس ارتقای کیفیت فرآورده‌ها را طبق برنامه خواهیم داشت به این صورت که نظارت بر تولید خمیر مرغ را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: خمیر مرغ یکی از مواد اولیه تولید فرآورده‌های گوشتی در تمام دنیا است و در برنامه‌ای که خواهیم داشت با همکاری سازمان ملی استاندارد تولید این خمیر مرغ را محدود خواهیم کرد و فقط بر روی برخی فرآورده‌ها این عنوان نوشته خواهد شد.

وی با اشاره به ساماندهی جدی خمیر مرغ گفت: اجازه تولید  خمیر مرغ را فقط به کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی خواهیم داد که مجوز تولید آن را اخذ کرده باشند بنابراین حمل و نقل، فروش و نگهداری این ماده در خارج از کارخانه ممنوع خواهد شد.

حسینی با اشاره به اینکه خمیر مرغ بسیار فسادپذیر است گفت: خمیر مرغ در واقع گوشت جداسازی‌شده از استخوان به روش مکانیکی است که دو مسیر تولید دارد. گاهی مرغ به صورت کامل وارد سیستم مکانیکی شده و جداسازی می‌شود و گاهی نیز قسمت‌های خاصی از مرغ از استخوان جدا شده و بسته‌بندی می‌شود.

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی وزارت بهداشت از مردم تقاضا کرد تا در سال آینده از قصابی‌ها تقاضای پاک کردن مرغ را ندهند.

وی گفت: در حال حاضر مرغ به صورت قطعه‌بندی و کامل وجود دارد و زمانی که مردم تقاضای پاک کردن مرغ را بدهند ممکن است این ضایعات وارد مسیرهای سیکل خوراک انسان شود.

حسینی گفت: وزارت بر عرضه تولید فرآوردهای پروتئینی نظارت دارد اما اگر از منبع، این ضایعات تولید نشود بهتر است چرا که باقیمانده پاکسازی مرغ از مشکلات کشور است و برنامه داریم که حتماً روی محصولات نوشته شود که از خمیر مرغ تهیه شده است.

*نظارت جدی بر برنج‌های وارداتی و شناسنامه‌دار شدن آنها

حسینی همچنین در بحث آلوده بودن برنج‌ها گفت: وزارت بهداشت به صورت جدی از مهر امسال وارد عملیات کنترل برنج شده چرا که سرانه مصرف برنج در کشور بسیار بالا است و روزانه هر ایرانی 100 گرم برنج مصرف می‌کنند.

وی گفت: سلامت برنج بسیار مهم است و در سال آینده ساماندهی جدی از نظر شناسنامه‌دار کردن برنج خواهیم داشت. برنج‌های وارداتی در فاز اول و سپس برنج‌های ایرانی شناسنامه‌دار می‌شوند.

وی گفت: همچنین پروانه بهداشتی برای برنج‌های وارداتی و پروانه ساخت برای برنج‌های داخلی صادر می‌شود تا بدانیم این برنج‌ها در کجا تولید و بسته‌بندی شده‌اند.

حسینی گفت: نظارت بر برنج‌ها را در سه سطح انجام خواهیم داد به طوری که در سطح عرضه با نظارتی که از برندهای مختلف انجام دادیم مشخص شد که بیش از ده‌ها تن برنج با استانداردهای وزارت بهداشت انطباق نداشته‌اند به همین دلیل از سبد کالای مردم خارج شده‌اند.

*سیب‌زمینی و پیاز بیشترین سم  نیترات را داشته‌اند

حسینی گفت: در بحث محصولات کشاورزی باقیمانده کودها و سموم بسیار مهم است. همه این موارد به مزرعه‌ها برمی‌گردد شاید استفاده از کود زیاد سیب‌زمینی را بزرگتر کند اما ممکن است نیترات را نیز بیشتر کند.

وی افزود: در بررسی‌های انجام شده سیب‌زمینی و پیاز می‌تواند بیشترین نیترات را داشته باشد که باقیمانده کود نیترات خواهد بود.

وی افزود: همچنین سه محصول تازه‌خوری مانند خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو را در آینده بررسی خواهیم کرد چرا که ممکن است باقیمانده سموم داشته باشند.

وی افزود: برنج را به صورت خاص و گندم را به دلیل سرانه بالای مصرف در ارتباط با سموم باقیمانده کشاورزی بررسی خواهیم کرد.

*جلوگیری از مصرف فاضلاب خام در آبیاری‌ها

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی وزارت بهداشت در مورد آبیاری با فاضلاب که مشکلاتی را ایجاد کرده بود گفت: در حال حاضر با همکاری سازمان‌های مرتبط از مصرف فاضلاب خام برای آبیاری جلوگیری شده چرا که به بدن آسیب خواهد رساند اما این فاضلاب وقتی به شکل فرایند شود خطری دیگر نخواهد داشت البته در مورد آبیاری تخلفاتی وجود دارد که با آنها برخورد خواهد شد.

*نظارت بر عرضه میوه و تره‌بار شهرداری

حسینی گفت: با شهرداری تهران همکاری خوبی را در حوزه سلامت آغاز کرده‌ایم چرا که یک سوم تولید فرآورده‌های تازه میوه و سبزی به میادین میوه و تره‌بار شهرداری وارد می‌شود که اگر بر این میادین نظارت کنیم پوشش را افزایش خواهیم داد.

وی در مورد میزان سموم استفاده شده گفت: کار سیستماتیکی در کشور برای اندازه‌گیری میزان سموم انجام نشده است برخی مطالعات نشان می‌دهد که باقیمانده سموم و کود مشکلی ندارد و برخی دیگر عکس آن را می‌گوید در واقع اطلاعات متناقض است.

وی افزود: به همین دلیل در سال جدید اطلاعات مورد اعتماد را به دست خواهیم آورد چرا که میزان سم استفاده شده در کشور پایین‌تر از سطح دنیا است و این میزان بر اساس میزان سم وارداتی مشخص شده است.

*برنج‌های ایرانی با برنج‌های نامرغوب ترکیب می‌شود

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی وزارت بهداشت افزود: در بحث برنج داخلی بزرگترین مشکل این است که با برنج‌هایی مخلوط می‌شود که الزاماً ایرانی نیست و شرایط نگهداری آن در سطح عرضه به گونه‌ای مناسب نیست که از این طریق سم افلاتوکسین تولید می‌شود.

وی افزود: همچنین افراد سودجو این برنج‌ها را مخلوط کرده و در کیسه‌های ایرانی قرار می‌دهند و گاهی بسته‌بندی نامناسب آنها باعث آلودگی می‌شود.

حسینی گفت: در برخی موارد این برنج‌ها در کیسه‌های گونی بسته‌بندی شده‌ای قرار می‌گیرد که مقاوم نیستند و گاهی می‌بینیم که برند خاصی را بر رویشان می‌نویسند و رنگی که مجاز نیست بر روی این کیسه‌ها می زنند که باعث آلوده شدن برنج‌ها می‌شود.

وی گفت: تا زمانی که زنجیره تولید تا عرضه برنج‌ها مشخص نشود نمی‌توانیم آنها را ردیابی کنیم. این در حالی است که برنج‌های ایرانی در دنیا خاص هستند و باید شأن آن حفظ شود.

حسینی در مورد برنج‌های خارجی نیز گفت: ثبت منابع خارجی را دنبال می‌کنیم تا برنج‌ها از هرکجا که می‌آیند از هند، پاکستان، اروگوئه و از هرجای دیگری باید شناخته شده باشند. به همین دلیل بر روی کیسه‌های آن کد رهگیری 16 رقمی ثبت می‌شود تا همه نسبت به سلامت برنج پاسخگو باشند.

وی گفت: ثبت منبع و بازرسی قبل از بارگیری از مبدأ شروع می‌شود و سپس اجازه حمل به برنج داده خواهد شد. همچنین نظارت در گمرک و در عرضه برای برنج‌های وارداتی انجام می‌شود.

حسینی گفت: بیش از 100 محموله برنج را در حال حاضر مورد آزمایش جدی قرار دادیم و برخی از آنها در گمرک قرار دارند و ده‌ها تن برنج به دلیل اینکه با معیارهای ما همخوانی نداشته و تولید شده است از چرخه مصرف خارج شدند. به این برنج‌ها که عمدتاً وارداتی هستند در بین مردم اجازه توزیع داده نمی‌شود.

*محصولات آرایشی پر ادعا باید مجوز وزارت بهداشت بگیرند

وی در مورد آخرین وضعیت کرم حلزون گفت: کرم حلزون توقیف شده و اجازه تولید ندارد و هر کرمی که از خرچنگ، شترمرغ و... ادعای داشته باشد باید ابتدا در وزارت بهداشت توسط کارآزمایی بالینی اثربخشی‌اش تایید شود.

*عرضه کالاهای غیربهداشتی در نمایشگاه‌های بهاره

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در نمایشگاه‌های بهاره کالاهایی عرضه می‌شوند که مجوز ندارند. این کالاها که اغلب کالاهای بهداشتی و فرآورده‌هایی مثل دستمال کاغذی هستند در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

وی گفت: در این عرصه کالاهای قاچاق زیادی داریم که شبیه برندهای اصیل هستند و این از مشکلات امروز ما است به همین دلیل اصالت‌بخشی را در سال آینده دنبال می‌کنیم چرا که سهم بازار قاچاق بیش از سهم بازار قانونی است.

*صدا و سیما از نظام‌پزشکی اجازه تبلیغات می‌گیرد

حسینی در مورد تبلیغات فرآورده‌هایی که از وزارت بهداشت مجوز ندارند اما در صدا و سیما تبلیغ می‌شوند گفت: سازمان صدا و سیما اجازه تبلیغ را از نظام پزشکی می‌گیرد البته اگر در این زمینه تخلفی شود ما حتماً ورود می‌کنیم چرا که سازمان نظام پزشکی باید ابتدا مجوزهای وزارت بهداشت را ببیند و بعد مجوز تبلیغ بدهد.

وی گفت: مجوز تولید با مجوز تبلیغ فرق می‌کند و شاید در مورد کرم حلزون استعلام، به خوبی پاسخ داده نشده باشد. در زمینه کرم حلزون و پول‌هایی که مردم خرج کرده‌اند باید شرکت تولیدکننده پاسخگو باشد و قوه قضائیه پیگیری کند.

*بیش از 95 درصد نمک‌ها استاندارد هستند

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی وزارت بهداشت در مورد وضعیت استاندارد نمک‌ها گفت: عرضه نمک کوبیدنی را ممانعت کردیم و نمک‌هایی که تبلور مجدد دارند را مجوز می‌دهیم و در سطح وسیع بررسی نمک‌ها را آغاز کرده‌ایم که در این رابطه برخی نمک‌ها پروانه ساخت نداشتند و بدون مجوز عرضه می‌شدند.

وی گفت: از نمک‌های پروانه‌دار بیش از 95 درصد با ویژگی‌های ما همخوانی داشتند و موارد غیراستاندارد بسیار محدود بود. در هر صورت نمک‌هایی که پروانه ندارند از مشکلات این حوزه است که باید شناسنامه‌دار بشوند.

حسینی مواد غذایی را به سه گروه تقسیم کرد و گفت: مواد غذایی آسیب‌رسان به سلامت که مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود و مصرف بیش از حد آنها مخاطره‌آمیز است مانند نوشابه‌های گازدار، غذاهای با چربی بالا و نمک بالا که طبق قانون برنامه پنجم توسعه آن را اعلام کرده‌ایم تا مردم کمتر مصرف کنند.

حسینی گفت: دسته بعدی مواد غذایی‌‌ هستند که علاقه‌مند به افزایش مصرف آنها هستیم مانند روغن زیتون، زیتون، عسل، لبنیات کم‌چرب و ... که نشان ایمنی سلامت خواهند داشت.

وی گفت: دسته سوم غذاهای معمولی هستند.

حسینی گفت: باقیمانده سموم کشاورزی را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و تا حدود قابل توجهی محصولات کشاورزی پرمصرف و پرخطر را شناسایی کرده‌ایم.

وی گفت: محصولاتی که سرانه مصرف بالایی دارند مانند گوجه‌فرنگی، خیار و سیب‌زمینی که سم زیادی دارند را شناسایی کرده‌ایم و برنامه پایش باقیمانده سموم را با همکاری وزارت کشاورزی انجام خواهیم داد.

*کاهش میزان اسید چرب روغن‌ها در سال آینده

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی وزارت بهداشت گفت: در بحث روغن‌ها پیشنهاداتی را به شورای عالی سلامت داده‌ایم و کاهش میزان اسید چرب ترانس را در برنامه داریم.

وی گفت: در گذشته این میزان 25 درصد بود و اکنون زیر 5 درصد است و در گام بعدی آن را به زیر 2 درصد خواهیم رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha