سلامت نیوز : در پی انتشار برخی اخبار و گزارش‌ها در خصوص «چرایی واردات استامینوفن با وجود تولیدات شرکت‌های داخلی»، سازمان غذا و دارو توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهندس محمد هاشمی، مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: استامینوفن از جمله داروهایی است که ماده اولیه و محصول نهایی آن سالهاست که به همت دانشمندان توانمند کشور عزیزمان در شرکت های مواد اولیه داخلی تولید و در کارخانه‌های داروسازی به اشکال مختلف دارویی مورد نیاز کشور تبدیل می‌شود. سیاست‌های جاری سازمان غذا و دارو که بر گرفته از حمایت از تولید داخل می‌باشد، مبتنی بر استفاده از اهرم های تعرفه، قیمت گذاری و عدم تخصیص ارز مبادله‌یی به مواد اولیه‌ای که مشابه تولید داخل دارند، استوار است.

وی خاطرنشان کرد: استامینوفن در سال 1392 به میزان دو هزار و 60 تن توسط شرکت های تولید ماده اولیه داخلی تولید و عرضه شده و میزان یاد شده در گزارش (61 تن) در مقایسه با مصرف این ماده در کشور، عدد قابل توجهی نبوده که همین مقدار هم با تعرفه‌های گمرکی مربوطه و صرفا با درخواست شرکت تولیدی وارد شده است.

بدیهی است، سیاست‌های در دست اجرای سازمان غذا و دارو، مشوق اصلی تولید کنندگان دارو به مصرف مواد اولیه تولید داخل بوده و در صورتی که شرکتی بنا به دلایلی تصمیم به واردات ماده اولیه مشابه تولید داخل داشته باشد از مکانیسم‌های تشویقی سازمان بهره‌مند نبوده و به دلیل اعمال اهرم های مذکور از سوی سازمان، هزینه تمام شده تولید خود را بالا می برد که این مساله به صلاح شرکت یاد شده نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha