گسترش بیمه‌ها در صدر برنامه‌های تامین اجتماعی

سلامت نیوز : طی سال‌های گذشته سازمان تامین‌اجتماعی درگیر حاشیه‌های سیاسی شد كه بخش زیادی از بدنه مراجعان این سازمان را به خدمات و فعالیت‌های این سازمان بدبین كرد. با روی كارآمدن دولت جدید اما تلاش شد كه این بدبینی‌ها كمتر و كمتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ دكتر سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی جزو افرادی بود كه امسال تلاش زیادی كرد كه ناكارآمدی‌های سازمان متبوعش را كم كند. اما هنوز تا رسیدن به آن نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. او دیروز نشستی با خبرنگاران داشت كه در حاشیه‌اش به سوالات خبرنگاران تهران امروز هم پاسخ داد.

بسیاری از مراجعان سازمان تامین‌اجتماعی كه از حاشیه‌های سیاسی فعالیت مدیران سابق این سازمان خسته شده بودند امیدوار بودند با روی كارآمدن دولت جدید این حاشیه‌ها كمتر شده و بیشتر وظایف خدمت‌رسانی آن تقویت شود، برای همین بهتر است برای شروع مصاحبه از اینجا شروع كنیم كه بگویید مهم‌ترین اقدامی كه شما طی این چند ماه انجام دادید چه بود؟

طبیعتا ما هم از حاشیه‌هایی كه برای این سازمان به وجود آمده بود راضی نبودیم، به همین دلیل اولین و مهم‌ترین اقدام ما این بود که طی دوسالی كه سازمان وارد مسائل حاشیه‌ای شده بود، سازمان را از حاشیه‌ها خارج كنیم. همچنین معاونت فرهنگی - اجتماعی را كه فعالیت آن 5 سال متوقف شده بود، دوباره احیا كردیم. ضمن آنكه درمان نازایی و 180 قلم دارو را طی این مدت تحت پوشش سازمان قرار دادیم و وضعیت آن 180قلم دارو را به وضعیت سال 91 برگرداندیم. همچنین فرانشیز درمان بیماران سرطانی را از 30 درصد به 10 درصد كاهش دادیم و بسیاری از بدهی‌های خود را به پزشكان، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و... تا اول دی‌ماه پرداخت كردیم طبیعتا این فعالیت‌ها كافی نیست و تلاش می‌كنیم هر چه سریع‌تر وضعیت را برای افرادی كه از سازمان تامین‌اجتماعی خدمات دریافت می‌كنند بهتر كنیم.

ولی هنوز به‌نظر می‌رسد مردم بازهم نگرانی‌هایی از بابت نحوه فعالیت سازمان دارند. چون به هر صورت الان سازمان تامین‌اجتماعی به یك بنگاه اقتصادی قدرتمند تبدیل شده است؛ شما چگونه می‌توانید این نگرانی‌ها را از مردم دور كنید تا دوباره بتوانند به این سازمان اطمینان كنند.

ما تلاش می‌كنیم این اعتماد مرحله به مرحله به سازمان برگردانده شود. بنابراین در درجه اول تلاش ما این خواهد بود افرادی را انتخاب ‌كنیم كه پاك‌دست باشند و در سوابق اجرایی - اقتصادی‌شان نقاط ضعفی وجود نداشته باشد. نظارت مستمر و ساختاری هم روی فعالیت‌هایشان انجام می‌دهیم كه سازمان از مسیر سالمی كه پیش گرفته است منحرف نشود.

منظورتان از نظارت چیست؟ این نظارت‌ها چگونه است؟

علاوه بر مدیران بنگاه اقتصاد، هیات مدیره‌ها نیز می‌توانند نظارت كافی را روی تمام فعالیت‌های شركت‌ها داشته باشند. در سازمان تامین‌اجتماعی شركت‌هایی را داشتیم كه در طول دو سال یك مجمع هم برگزار نكرده یا با تاخیر زیاد برگزار می‌شد. از طریق معاونت اقتصادی سازمان سیستم‌های نظارتی پیش‌بینی كردیم كه مجامع‌ آنها به موقع برگزار شود و تا انتهای سال 93 تاریخ برگزاری مجامع آنها را مشخص كرده‌ایم. خود مجمع و هیات مدیره نیز می‌تواند ناظر خوبی باشد. در سازمان هم برای معاونت اقتصادی نظارت مستمر را تعریف كردیم.

این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر اینكه زیرمیزی‌هایی توسط پزشكان بیمارستان‌های سازمان تامین‌اجتماعی به‌ویژه بیمارستان میلاد گرفته شده سر زبان‌ها افتاده است. در این مورد توضیحی دارید؟

در مورد پدیده زیرمیزی باید كامل بحث كرد. این مقوله باید ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود كه چرا به وجود می‌آید. علی‌ای‌حال در درمان ملكی سازمان ( درمانی كه در سازمان رخ می‌دهد) با پدیده زیرمیزی به شدت برخورد خواهیم كرد. مكانیسم پرداخت حق‌الزحمه پزشكان، سایر همكاران و حتی هزینه خدمات درمانی به نحوی دیده‌ شده كه با توجه به افزایش تعرفه، همچنین جبران كاركرد پزشكان و همكاران از این موضوع در بخش درمان جلوگیری كنیم. ضمن آنكه 2400 میلیارد تومان هم علاوه بر منابعی كه در بودجه وجود داشته برای جبران حق‌الزحمه پیش‌بینی كردیم تا بتوانیم از این طریق نظارت بیشتری بر مقوله داشته‌ باشیم.

بحث كسری بودجه سازمان تامین‌اجتماعی كه همچنان وجود دارد؛ آیا این موضوع را توانستید جبران كنید؟

در ابتدای كار دولت اقتصاد رشد منفی 5.6 درصدی داشت، كه البته اكنون به حدود یك‌و‌نیم درصد كاهش‌یافته و متوقف ماندن پروژه‌های عمرانی، بیكاری و بسیاری از مسائل از این دست در كسری بودجه سازمان نقش بسزایی را ایفا كرد. اما 900 میلیارد تومان این كسری را با همت و همكاری كارفرمایان كشور و كارگران با پرداخت به موقع حق‌السهم بیمه خود و تلاش همكارانمان محقق كردیم. ضمن آنكه 600میلیارد تومان وزارت بهداشت و درمان مابه‌التفاوت ارز را پرداخت كرد. ضمن آنكه توانستیم سود شركت‌ سرمایه‌گذاری شستا كه در سال‌های گذشته با چالش اساسی روبه‌رو بود را به صورت كامل جذب كنیم. همانطور كه اطلاع دارید شركت شستا جزو ذخایر سازمان تامین‌اجتماعی است و سود قابل تقسیم آن نیز باید به سهامدار آن برگردد به همین دلیل با همكاری و هماهنگی توانستیم این سود را به صورت كامل برگردانیم. در گذشته به دلیل آنكه در بانك‌های مختلف سهام داشت كسی به‌دنبال كسب سود سهام‌ها نبود، ولی ما بدون آنكه از ذخایر آن استفاده كنیم سود آن را به شركت برگرداندیم.

به غیر از بحث‌های سیاسی و موضوعات اقتصادی، یكی از سوالات جدی افراد تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی بحث بیمه تكمیلی است؛ الان امكان این وجود دارد كه همه افراد تحت پوشش بیمه تكمیلی شوند؟

ببینید سازمان تامین‌اجتماعی در برخی از شركت‌های بیمه‌ای معتبر هم سهامی دارد و در حال حاضر این شركت‌های وابسته بیمه تكمیلی ارائه می‌كنند. بنابراین سازمان تامین‌اجتماعی به نوعی ارائه كننده بیمه تكمیلی است و ما تمامی درخواست‌ها در این زمینه را بررسی می‌كنیم.

ولی چیزی كه شما به این راحتی می‌گویید در برخی شعب مشكلاتی را كاركنان سازمان برای مردم ایجاد می‌كنند؛ همان بحث بوروكراسی اداری معروف كه در سازمان شما هم كم نیست انگار!

من قبول دارم كه بوروكراسی تامین‌اجتماعی زیاد است و این یكی از چالش‌های ماست كه به‌دنبال رفع آن هستیم. برای حل این مشكل هم اول از همه از تنقیح قوانین و بخش‌نامه‌های خود شروع كردیم. بازنگری، ادغام و حتی حذف بعضی از بخش‌نامه‌ها را شروع كردیم. با این كار بوروكراسی كه به آن اشاره كردید نیز كم‌كم از بین خواهد رفت. قبول داریم كه طی سال‌ها مشكلات زیادی به وجود آمده اما نمی‌توان معجزه كرد و یك شبه آنها را حل نمود.

دقیقا با وجود همین بوروكراسی، سازمان تامین‌اجتماعی برون سپاری را در دستور كار خود قرار داده است كه باعث پراكندگی بخش‌های شعب شد. كارگزاری‌هایی كه به بخش خصوصی سپرده شده باعث سرگردانی مردم شده به دلیل آنكه عموما كارگزاری‌ها استیجاری هستند و تغییر مكان می‌دهند و نزدیك شعبه‌ها هم نیستند.

كاری كه انجام دادیم خدمات غیرحضوری است. اولین مرحله آن را شروع كردیم كه لیست‌ها به صورت اینترنتی پرداخت شوند. مشاغل آزاد نیز از ابتدای سال 93 فقط یك بار برای عقد قرارداد به شعب بیمه مراجعه می‌كنند و از آن به بعد نیازی به حضورشان نیست و می‌توانند از طریق شعب بانك حق‌السهم خود را پرداخت كنند. با فعالیت، پیگیری و هماهنگی‌ای كه با بانك‌ها داشتیم توانستیم كد 9 را برای ATM دریافت كنیم. در حال حاضر مراحل اجرایی خود را طی می‌كند كه در سال جدید غیرحضوری و راحت‌تر از آن با ATM پرداخت داشته باشند.

با پیری جمعیتی كه در آینده با آن روبه‌رو خواهیم بود تامین‌اجتماعی به مشكل برخواهد خورد، برنامه‌‌ای هم برای آن زمان در نظر گرفته‌اید؟

من به این مقوله اینگونه نگاه نمی‌كنم، می‌گویم افزایش امید به زندگی و پیری خود سازمان. در مرحله اول سازمان جوان بوده و ورودی‌ها بیشتر از خروجی‌ها بوده، بعد به میانسالی و در حال حاضر به پیری رسیده‌است. اقدامات فنی در سازمان‌های اجتماعی انجام می‌شود مانند سرمایه‌گذاری و قوانینی كه این پیری را تسریع كند تا نقطه سر به سری را به عقب بیندازیم كه امیدواریم بتوانیم از این مرحله هم عبور كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha