هنجارشکنان چهارشنبه سوری میهمان پلیس/ توصیه‌های مهم به والدین

سلامت نیوز : پلیس، اورژانس، بیمارستانها و آتش نشانان امروز در آماده باش کامل هستند. پلیس اعلام کرده با شادی مردم مخالف نیست اما با ناهنجاریها برخورد می شود. آمار مصدومان سال گذشته نشان می دهد بیش از نیمی از قربانیان از ناحیه دست و چشم دچار آسیب دیدگی می شوند. آتش نشانان از ساعت 17 امروز در سطح شهر مستقر می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شاهد حوادث تلخ چهارشنبه سوری هستیم. متاسفانه در سالهای اخیر مراسم چهارشنبه سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازیهای خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است. طی سالهای اخیر با آگاه سازی خانواده ها و جایگزین کردن موادمحترقه استاندارد به جای اکلیل و سرنج، شاهد کاهش آمار حوادث و تلفات بوده ایم اما هنوز بی احتیاطی برخی نوجوانان و جوانان و نظارت کم خانواده ها بر روی فرزندان باعث تکرار حوادثی تلخ در این شب می شود.

هنجارشکنان میهمان پلیس

طی سالهای اخیر نیز نگاه پلیس به این شب اجتماعی شده است. سردار رادان با اشاره به این موضوع می گوید: مردم ما در خصوص جشن های چهارشنبه آخر سال نسبت به گذشته آگاهتر شده اند و همین باعث کاهش تلفات و مصدومین حوادث شده است. این مقام ارشد انتظامی با اشاره به این موضوع که مردم تصور نکنند حادثه متوجه آنها نمی شود گفت: کاری نکنیم که چهارشنبه آخر سال تبدیل به حادثه ای تلخ شود و با این تلخکامی سال جدید را شروع کنیم.

رادان از والدین خواست تا در کنار فرزندان خود باشند و آنها را همراهی کنند؛ چهارشنبه آخر سال کوچه محور است و خط قرمز ناجا آنجاست که افرادی به بهانه تخلیه هیجانات خود معابر اصلی و میادین را با اقدامات ناهنجار دچار تنش کنند.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به این که چهارشنبه آخر سال با ایام فاطمیه مصادف شده و مردم به حرمت این ایام بر رفتار خود کنترل دارند معتقد است: با هماهنگی هایی که با دستگاه قضایی صورت گرفته اگر افرادی اقدام به هنجارشکنی کرده دستگیر و یا خودروهایی که در معابر اصلی ایجاد راهبندان و مزاحمت کنندتوقیف و تا پایان تعطیلات نوروزی مهمان ناجا هستند؛ بنده هیچ کس را به این مهمانی دعوت نمی کنم چراکه مهمانی خوبی نیست.

وی با اشاره به کشف 31 میلیون موادمحترقه با همکاری مردم توسط ماموران نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: اکثر مواد محترقه ای که افراد تهیه می کنند استاندارد نیست. در این راستا پلیس عملیات خود را تشدید کرده و تاکنون نیز مقدار زیادی از این دست مواد محترقه کشف و منهدم شده است.

آماده باش آتش نشانان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران نیز از آماده‌باش بیش از 5000 تن نیروهای آتش‌نشانی در چهارشنبه‌سوری خبر داد. سیدرضا خوشزاد درباره اقدامات آتش‌نشانی در چهارشنبه‌سوری گفته است که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه‌ای که با معاونان و مدیران آتش‌نشانی برگزار شد، بیش از 5000 تن از نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی در قالب تیم‌های موتورسوار، پیاده، آتش‌نشان داوطلب و ... پوشش ایمنی مراسم شب چهارشنبه آخر سال را بر عهده بگیرند. خوشزاد ادامه داد: حضور آتش‌نشانان از ساعت 17 روز بیست و هفتم اسفند ماه در تهران آغاز خواهد شد تا در این شب شهروندان با اقدامات خود، شبی امن و آرام را پشت سر بگذارند.

توصیه های مهم به والدین

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی نیز در هشداری به والدین گفت: آنچه این روزها به عنوان ترقه و مواد محترقه و انفجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوعا به صورت ترکیبی است و همین موضوع سبب حساسیت این مواد شده تا جایی که گاه بر اثر جابجایی یا وارد شدن ضربه‌ای کوچک و رسیدن حرارت عمل کرده و منفجر می‌شود. گاهی بدون هیچ گونه محرکی و تنها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی یا ارتعاشات هوا نیز امکان فعال شدن و انفجار این مواد وجود دارد. به هر صورت انفجار این مواد سبب آزاد شدن ناگهانی حجم زیادی از انرژی و پرتاب ذرات و ایجاد حریق و صدای مهیب می‌شود که بروز خسارت جانی و مالی از نتایج آن است. در محیط‌های بسته اثر تخریبی این مواد فوق‌العاده بالا است به طوری که 250 گرم از این مواد می‌تواند یک خانه با وسعت 70 مترمربع را کاملا ویران کند و شیشه‌های چندین ساختن را تا شعاع 250 متری محل انفجار بشکند.

تیموری با بیان اینکه کبریت از جمله وسایل به ظاهر ساده‌ای است که از سوی کودکان برای آتش‌بازی و ترقه‌بازی استفاده می‌شود، گفت: ممکن است این وسیله به ظاهر کم خطر به نظر برسد. اما به والدین توصیه می‌کنم که به ویژه در این ایام سال که ممکن است کودکان و نوجوانان تحت تاثیر برخی افراد به رفتارهای هیجان‌انگیز دست بزنند، کبریت و مواد و مایعات قابل اشتعال را از دسترس آنان خارج کنند. وی با بیان اینکه برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است برای تهیه مواد محترقه، به فروشگاه‌های رنگ، مواد شیمیایی و حتی داروخانه‌ها مراجعه کنند، گفت: مسئولان این قبیل فروشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که از فروش این مواد به افراد مشکوک به ویژه در ایام منتهی به چهارشنبه آخر سال خودداری کنند.

بیشترین آسیب به چشم

با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال اکثر افراد به ویژه نوجوانان تمایل به استفاده از مواد محترقه و منفجره دارند درحالی که گاهی اوقات براثر آن حوادث غیرقابل جبرانی ازجمله تخلیه چشم ونابینایی رخ می دهد.

دکترمهران مسعودناصری- جراح و فوق تخصص شبکیه در این باره می گوید: اگر بر اثر نفوذ مواد محترقه درسطح چشم و شدت آسیب دیدگی امکان درمان عفونت ها وجود نداشت چشم فرد باید تخلیه شود.  همچنین در صورتی که پارگی های سطح چشم بر اثر برخورد با مواد محترقه عمیق باشد چشم فرد باید تخلیه شود. اگر بر قرنیه چشم آسیب جدی وارد شود نیاز به پیوند قرنیه است اما اگر شدت آسیب دیدگی سطحی باشد نیاز به ترمیم وجود دارد. حوادث و سوختگی های چهارشنبه سوری به چند دسته تقسیم می شود اما شایع ترین آن برخورد مواد منفجره با چشم افراد است که تبعات جبران ناپذیری در پی دارد. گاهی اوقات به رغم فاصله داشتن فرد از محل، پس از پرتاب کردن مواد منفجره به دیوار؛شیشه و آتش، سنگ ریزه ها و خرده های شیشه به چشم آنان اصابت می کند و حادثه ساز می شود.

نوجوانان بیشتریت قربانیان

سال گذشته 1987 مورد حادثه مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شد و بیشترین قشری که در این حوادث آسیب دیده اند مربوط به گروه سنی 15 تا 24 سال است. فراوانی مصدومین حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در جنس مذکر حدود 3.5 برابر جنس مونث بود. لذا از والدین تقاضا می شود در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر، فرزندانشان را همراهی نمایند. زیرا، کودکان به هیچ عنوان نباید به تنهایی از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند.

همچنین در سال گذشته ترقه، آتش و نارنجک بیشترین حوادث را ایجاد کرده اند لذا مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محلهایی که مطمئن هستند، خریداری کنید.

سال گذشته 47.9 درصد حین بازی با مواد محترقه و 26.2 درصد در حین عبور یا تماشا دچار حادثه شده اند. استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد. از مكانهایی كه مواد محترقه در آن نقاط استفاده می شود، دوری كنید. زخم، پارگی و بریدگی شایعترین نوع آسیب حوادث چهارشنبه آخر سال است و سوختگی درجه یك و خراشیدگی و ساییدگی در رتبه های بعدی قرار داشتند.

بیشترین نواحی آسیب بدن به ترتیب دست (38.3 درصد) و چشم (23.7 درصد) بوده است.

طی سالهای اخیر آمار حوادث و تلفات کاهش محسوسی داشته و سال گذشته هیچ گزارشی از تلفات جانی گزارش نشد. امید است امسال نیز با نظارت بیشتر خانواده و برخورد پلیس با هنجار شکنان مراسم چهارشنبه آخر سال بدون تلفات و خسارت پایان یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • amir ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    علت وقایع ناگوارچهارشنبه سوری خودماهستیم مراسم زیبای چهارشنبه سوری راتبدیل به یک فاجعه ملی کردیم گفتیم آین آیین آتش پرستان است وخواستیم آن راحذف کنیم سالهاقبل ازانقلاب این مراسم زیبابرقراربوده وهیچ کس آتش پرست نشدبه یک بارفهمیدندکه این سنت ملی آتش پرستی است ونتیجه راهم میبینیم